3 חברי מטכ"ל לשעבר מתמודדים על תפקיד מנכ"ל חברת רפאל

בין המתמודדים על כסאו של המנכ"ל היוצא יערי: יאיר נוה שהיה סגן הרמטכ"ל, אבי מזרחי שהיה אלוף פיקוד מרכז ויואב הר אבן שהיה ראש אג"מ

המרוץ לתפקיד מנכ"ל החברה הביטחונית ממשלתית רפאל מערכות לחימה מתקדמות מתחמם: בשבוע הבא יהיה המועד האחרון להגשת מועמדות לתפקיד, שעתיד לפנות לקראת סוף השנה המנכ"ל הוותיק, האלוף (במיל') ידידיה יערי שמכהן בו כ-11 שנה.

חברי ועדת האיתור שהוקמה באחרונה ברפאל ובראשה יו"ר החברה, תא"ל (במיל') יצחק גת, תצטרך להמליץ לפני שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון על מועמד לתפקיד המנכ"ל, עליו מתמודדות מספר דמויות ביטחוניות בולטות מהשנים האחרונות: סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף (במיל') יאיר נוה, שמונה בעבר בידי יעלון לתפקיד יו"ר התעשייה הצבאית (תעש) אך מאוחר יותר בחר לוותר על המינוי כדי להתמודד על תפקיד הרמטכ"ל. לאחר שלתפקיד זה מונה גדי אייזנקוט, נוה מגלה עניין בניהול החברה הביטחונית שזוכה ליוקרה ציבורית רבה, בייחוד על רקע הצלחתה בפיתוח המערכות כיפת ברזל, שרביט קסמים ומעיל רוח.

אלא שנוה הוא לא האלוף היחיד שמעוניין בתפקיד שיפנה בחודשים הקרובים יערי. גם האלוף (במיל') אבי מזרחי, לשעבר אלוף פיקוד מרכז, מתמודד על התפקיד וזאת לאחר שבשנתיים האחרונות צבר ניסיון בתעשיות הביטחוניות מתוקף תפקיד בכיר שהוא ממלא באגף לשיווק בינלאומי של אלביט מערכות. במסגרת תפקידו זה, מזרחי מקדם בין השאר את שיווק קו המוצרים של החברה מול לקוחות אפשריים ברחבי העולם.

גורמים בתעשיות הביטחוניות ציינו בימים האחרונים גם את שמו של האלוף (במיל') יואב הר אבן, לשעבר ראש אגף המבצעים בצה"ל, כמועמד לתפקיד מנכ"ל רפאל. הר אבן השתחרר מצה"ל רק לפני חודשים אחדים.

מדובר צה"ל נמסר בהתייחס לשאלת "גלובס" על כוונתו של הר אבן להתמודד על התפקיד, כי "אין תגובה בנושא". "בסופו של דבר ההחלטה על מינוי המנכ"ל הבא של רפאל תהיה של שר הביטחון יעלון. הוא הגורם שמכריע על הנושא, שכן רפאל היא חברה ביטחונית בבעלות הממשלה", הבהיר גורם שמעורה בהליכים.

בתוך כך, השבוע נודע כי ראש מפא"ת, אופיר שהם, אינו מתכוון להתמודד על תפקיד מנכ"ל רפאל וזאת בניגוד לשמועות עקשניות בנושא מהשבועות האחרונים. בשיחות שקיים שהם עם מקורביו, הבהיר שהם כי הנושא כלל לא עמד על הפרק מבחינתו, שאינו מעוניין בתפקיד וכי הוא רואה חשיבות רבה בהמשך תפקידו כראש המינהלת לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון.

בתפקידו זה, שהם מוביל מיזמים אסטרטגיים שכוללים פיתוח מערכות להתמודדות עם איום המנהרות, מערכות להגנה רב שכבתית וקידום המחקר והפיתוח של מערכות חדשות לשימוש צה"ל במסגרת התכנית הרב שנתית גדעון.