ספינה עוכבה שבועיים בנמל אשדוד; "רק בישראל זה קורה"

"אוולונה" הגיעה לחופי אשדוד ב-3 ביולי, אולם רק ביום רביעי נמצאו 3 השעות הדרושות לפריקת המטען שנשאה ■ העיכובים הרבים מרתיעים את הספנים, וגורמים להפסדים כבדים ■ "הנמל הוא חור שחור שלא יודעים מה יקרה בו"

נמל אשדוד / צלם: איל יצהר
נמל אשדוד / צלם: איל יצהר

ספינת המטען "אוולונה", השטה תחת דגל מלטה, הגיעה ב-3 ביולי לחופי אשדוד כשהיא נושאת מטען של ברזל. למרות שפריקת המטען ארכה 3 שעות בלבד, צוות הספינה נאלץ להמתין עד ליום רביעי, 12 ימים לאחר הגעתו, כדי לעשות זאת. "זה מטורף, זה פשוט הזוי", טען גדי מויאל, מנהל התפעול בחברת "קורל שירותי ים", אחת מחברות הספנות שמייבאת מטענים לארץ, ושהייתה אחראית על הספינה שעוכבה. לדבריו, "דברים כאלה לא קורים בנמלים בעולם, רק בישראל.

"זה האבסורד הגדול, לפעמים אנייה גדולה מחכה הרבה זמן כי היה לה הרבה מטען, אבל במקרה הזה, בשביל פריקה של 1,800 טונות ב-3 שעות עבודה היא חיכתה 12 ימים, זה לא מתקבל על הדעת", הסביר מויאל. "מחוץ לנמל ממתינות כיום אניות על גבי אניות, שרק מחכות להיכנס לנמל ולפרוק את מטענם. כשמדברים על יוקר המחיה פה, זה בדיוק הנקודות שצריכות להדליק לכולם נורה אדומה".

"בעיני האנשים שאנחנו מדברים איתם ועושים איתם הסכם, הם לא אוהבים את נמל אשדוד", הבהיר מויאל. "זה חור שחור שלא יודעים מה יקרה בו, תמיד יש את החשש שתגיע ותחכה המון זמן". לדבריו, "ההתנהלות הזאת בנמל אשדוד רק יוצרת קושי למצוא בעלי אניות שיגיעו לארץ. גם ככה יש קושי למצוא בעלי אניות שיגיעו לארץ בגלל החרם הערבי שמקשה עליהם לפקוד נמלים אחרים. אם בנוסף לכך, בעל אנייה יודע שהוא הולך לעמוד בישראל 10 ימים כדי לפרוק, הוא מעלה את מחיר ההובלה, והמוצר שאזרחי ישראלי יקנו מחר יהיה יקר יותר".

"מלחמה יום-יומית עם הנמל"

"יש פה מלחמה יום-יומית עם הנמל לבדוק איך אפשר לקדם את הפריקה של האנייה", הוסיף מויאל, "מה שמונע מהם לתת שירות לכל האניות שממתינות הוא מחסור בכוח אדם. זה נשמע אבסורד, חסר אנשים שירצו לעבוד בנמל? בשנה האחרונה הם קיבלו מספר קטן של עובדים ובשנה הקרובה הם יקלטו עובדים נוספים, אבל זה פשוט יהיה מאוחר מדי ומעט מדי".

ועד לשכת הספנות בישראל מדווח על הפסדים כספיים ועל רתיעה מצד יבואנים, יצואנים, ספנים, בעלי אניות ומשקיעים זרים בעקבות ההתנהלות האיטית. "כ-10 אניות בממוצע ממתינות בזמן נתון מחוץ לנמל אשדוד, וזמן המתנה ממוצע של ספינה אורך כ-10 ימים", הסביר יוני איזקוב, חבר הוועד. "הנזק שנגרם נאמד ב-200 אלף שקל ליום. מדובר בנזקים של עשרות מיליוני שקלים בשנה".

"אי אפשר שלא לדבר על יוקר המחיה, הקוטג', הלחם והגבינה היקרים", הוסיף. "הם תוצר ישיר של המצב הנוכחי בנמל. אם יש אנייה של תבואות פולי סויה שממתינה ונמצאת בנמל אשדוד חודש שלם במקום שבוע, אותן עלויות מתגלגלות למוצרי היסוד שאנחנו צורכים". לדבריו, "זאת הדוגמה למחיר של חוסר התפקוד של הנמל על האדם הפשוט שיושב בבית.

איזקוב הוסיף כי העיכובים בנמל אשדוד גורמים לכך שיבואנים מעדיפים לפרוק סחורות בנמל חיפה, והדבר מצריך הובלה במשאיות בתחומי המדינה. "מפעלים שנמצאים באזורים כמו קריית גת מעדיפים לפרוק מטענים בחיפה, ומובילים אותם בכבישים עד לדרום", אמר. "זה מעמיס על הכבישים, גורם לתאונות דרכים ולזיהום אוויר, וזה פשוט אבסורד".

לטענתו, "המצב הזה נמשך כבר תקופה ארוכה. נמל אשדוד, כשהוא עובד בתפוקה מלאה, הוא נמל שעובד טוב, אבל בגלל המחסור החמור בכוח אדם הם לא מצליחים לספק את השירות". הוא הוסיף כי "הנזקים האלה הולכים ותופחים עם הזמן, ואנחנו מרגישים שלא נעשה כלום בעניין הזה. נמל אשדוד מצטייר בעולם כנמל שבלתי-אפשרי לעבוד בו, אתה יודע מתי אתה מגיע, אבל אתה לעולם לא תדע מתי תצא משם".

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "חברת נמל אשדוד קלטה מתחילת השנה יותר מ-60 עובדים חדשים, דבר שהגדיל את כמות פתיחת הידיים בלמעלה מ-10% בממוצע. בעקבות הביקוש ההולך וגדל לשירותי נמל אשדוד וההסכמים המסחריים החדשים שעליהם חתמה חברת נמל אשדוד, אישר הדירקטוריון לפני כשבועיים קליטה של 64 סווארים נוספים בהליך קליטה מזורז, כדי להמשיך ולספק את רמת השירות הגבוהה אליה הנמל מחויב".

עוד נטען בתגובת הנמל כי "חברת נמל אשדוד שברה במהלך חודש יוני שיא חודשי של כל הזמנים בשינוע מכולות העומד כעת על 80 אלף מכולות בחודש. מדדי השירות מראים על שיפור בזמני השירות ללקוחות וקיצור זמני ההמתנה של האניות ביחס לשנה קודמת בשיעור של כ-20%. הנהלת הנמל תמשיך לעשות הכול כדי לתת ללקוחותיה את השירות המהיר והיעיל ביותר".