פסגות מנבא מתי יסתיימו העליות במחירי הדירות

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי בפסגות, מנתח את הנתונים האחרונים מענף הבנייה ותוהה: "יכול להיות שזה נגמר?" ■ התשובה: כנראה שכן, אחרי 8 שנים רצופות של עליות בהן קפצו מחירי הדירות בכ-100%

בת ים / צילום: תמר מצפי
בת ים / צילום: תמר מצפי

האם גל העליות הגדול במחירי הדירות, שהחל במאי 2007 ובמהלכו זינקו מחירי הדירות ביותר מ-100%, יסתיים בשנה הבאה? אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, מעריך כי עליית מחירי הדירות תיבלם במחצית השנייה של 2016, במידה ויימשך השיפור בהתחלות הבנייה ויגיע לקצב של כ-55 אלף יחידות דיור בשנה.

"יכול להיות שזה נגמר?", שואל גרינפלד בסקירתו השבועית, ועונה: "האמרה הנפוצה ביותר בכל הקשור למחירי הדירות הגואים היא כי הבעיה בענף הדיור נובעת קודם כל מבעיית היצע חמורה. המחסור החמור בדירות (שלפי ההערכות עומד על כ-100 אלף יחידות דיור) פגש ריבית אפסית והביא לעלייה של 100% במחירי הדירות בשמונה השנים האחרונות. הריבית במשק תעלה אמנם, להערכתנו, במחצית הראשונה של השנה הבאה אך מתווה עליית הריבית צפוי להיות איטי והשפעתו על הביקוש לדירות יהיה שולי ביותר, לפחות בשנים הקרובות.

"לכן, בלימה של עליית מחירי הדירות תגיע ככל הנראה רק משיפור בצד ההיצע ולא כתוצאה מירידה משמעותית בביקוש. זו הסיבה גם שהמעקב אחר המגמות בבנייה חשוב ביותר. הנתונים האחרונים שהתפרסמו בענף לא מאותתים על שינוי קרוב במגמת עליות המחירים אך ייתכן ולאחר מספר שנים של דשדוש אנו עדים לתחילתו של שינוי במגמת ההיצע שבתורו עשוי להביא לשינוי במגמת המחירים בעוד מספר רבעונים".

אותו שיפור עליו מדבר גרינפלד הוא עלייה בהשקעות בבנייה ברבעון הראשון של השנה (לראשונה לאחר 7 רבעונים רצופים של התכווצות בהשקעות), 11,500 יח"ד שבנייתן החלה ברבעון הראשון (קרי קצב שנתי של כ-46 אלף יח"ד), גמר בנייה בקצב של 46 אלף יח"ד - שיא של 15 שנה, זינוק של 50% תוך 4 חודשים בביקוש לעובדים בבנייה ועוד.

אורי גרינפלד / צלם: תמר מצפי
 אורי גרינפלד / צלם: תמר מצפי

"בשלושת הרבעונים האחרונים כמות יחידות הדיור שנסתיימו בנייתן היה גבוה מקצב התחלות הבנייה", מציין גרינפלד. "המשמעות של נתון זה היא שלאחר עלייה של 7.5 שנים בהיקף הדירות ש'נמצאות בקנה', כנראה בשל אי הוודאות בענף, קצב סיום הפרויקטים מאיץ".

גרינפלד מעריך שנתוני הרבעון השני יצביעו על המשך שיפור בענף הבנייה ועלייה התחלות הבנייה לקצב שנתי של 55 אלף יח"ד, בדומה לזה שנרשם בסוף שנות ה-90. אם זה אכן יקרה, גרינפלד צופה כי "העלייה במחירי הדיור עשויה במחצית השנייה של 2016 להתמתן עד כדי עצירה".