הממשלה אישרה: גביית אגרת הטלוויזיה תופסק לאלתר

הממשלה אישרה את התיקון לחוק רשות השידור ■ הלו"ז להקמת תאגיד השידור הציבורי החדש: מארס 2016 ■ גביית האגרה תופסק לאלתר, ולא רק עם הקמת תאגיד השידור החדש ■ עובדי ערוץ 1 מאיימים בהחשכת מסך

אופיר אקוניס / צילום: תמר מצפי
אופיר אקוניס / צילום: תמר מצפי

הממשלה אישרה היום (א') לפני הצהריים את תיקון חוק רשות השידור שהניח בפניה השר אופיר אקוניס.

על-פי התיקון לחוק שכבר עבר בממשלה הקודמת, לוח הזמנים החדש להקמת תאגיד השידור הציבורי הוא מארס 2016, ושמו יהיה "תאגיד השידור הישראלי".

כמו כן, בניגוד לחוק הקודם, גביית אגרת הטלוויזיה תופסק לאלתר, ולא רק עם הקמת תאגיד השידור הציבורי החדש.

לאור ההחלטה היום בישיבה, צפויים עובדי רשות השידור לנקוט צעדי מחאה.

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, שהוביל את הרפורמה ברשות השידור בתפקידו כשר התקשורת בממשלה הקודמת, לא הגיע לישיבת הממשלה ולא לקח חלק בהצבעה.

שר הכלכלה, אריה דרעי, היה השר היחיד שנמנע מההצבעה. "צריכים לגייס את 700 עובדי הרשות תוך 1,500 המפוטרים המתוכננים", אמר דרעי בתום הישיבה. "לא יכול להיות שיפוטרו 1,500 עובדים, ויביאו במקומם 700 עובדים חדשים. זה לא נכון, לא הגיוני ולא הוגן".

דרעי התייחס לסעיף שנוי במחולקת, שמעורר מורת-רוח גם בקרב העובדים, והוא העובדה שהמנכ"ל הזמני יוכל לגייס 400 עובדים, זאת בניגוד ל-20 עובדים בלבד על-פי החוק כיום. הדבר מעורר מחלוקת, שכן לא הוסדרה כמות העובדה שתגויס לתאגיד השידור החדש מתוך הרשות הקיימת, והעובדים החדשים יגויסו במקביל להמשך עובדתם של אלה.

כמו כן, מעל המנכ"ל הזמני של תאגיד השידור החדש, אלדד קובלנץ, לא פועלת מועצה ציבורית מפקחת, שכן זו לא מונתה בפועל, למרות שאנשיה נבחרו על-ידי ועדת האיתור בראשותו של השופט (בדימוס) עזרא קמא.

"כל עוד לא גובשה מצבת העובדים הנדרשת (האמורה להיקבע על-ידי המועצה), לא ברור כיצד נקבע שהמנכ"ל הזמני אמור לקלוט 400 (!) עובדים שיהוו את הבסיס להמשך פעולת תאגיד השידור הציבורי. האם זו הדרך להקים תאגיד חדש מהיסוד - על כרעי תרנגולת?", כתב יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, חיקה גינוסר, לשרי הממשלה. "האם הכוונה לקלוט 400 עובדים ללא מכרז, ובניגוד להוראות החוק?".

משה שגב, יו"ר ועד ההנדסה, מסר: "תזכיר החוק עומד בניגוד להסכמות עמנו", ואיים בצעדים שיגיעו להחשכת מסך ערוץ 1.

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של תנועת "הצלחה" הזכיר, כי אופן מינויו של אלדד קובלנץ כמנכ"ל הזמני לא היה על-פי האופן שבו אמור להתמנות מנכ"ל קבוע לרשות, והוא מונה על-ידי ועדת האיתור, ולא על-ידי המועצה שתמונה. על כן, סמכויותיו אמורות להיות מוגבלות - נושא שנדון בהרחבה בוועדת אלהרר. למרות זאת, הסמכויות יורחבו באופן דרמטי שהופך אותו למנכ"ל קבוע.

עו"ד מן כתב כי הרחבת הסמכויות נעשה באופן "בלתי מידתי ואף חבלני". לדבריו, "המבנה התאגידי ושרשרת הפעלת הסמכויות בו מתהפכים על ראשם, כך שמפוקח וכפוף, הופך לשליט יחיד וכל יכול, בלא שומר, מבקר או מרסן". מן מבקש גם לגלות את הפרוטוקולים של ועדת קמא.

כעת אמור התיקון לעלות לקריאה ראשונה כבר מחר, ומשם לעבור לוועדה מיוחדת של ועדת הכלכלה להמשך אישורו.

השר אקוניס מסר: "חובתנו להבטיח שידור ציבורי, שמביא לידי ביטוי את הכלל הדעות, הגוונים, הזרמים והתרבויות בחברה הישראלית. בחודש האחרון מאז קיבלתי את האחריות על רשות השידור, פעלתי, ביחד עם מנכ"ל משרד התקשורת ובהידברות עם משרד האוצר, למען הבטחת קיומו של שידור ציבורי ישראלי, והחלטת הממשלה שהתקבלה כעת מבטיחה זאת".