אי.בי.אי ומגדל ממזגות את שירותי הברוקראז' שלהן

עם השלמת המיזוג, IBI יחזיק ב-80.1% מהחברה הממוזגת ומגדל שוקי הון תחזיק ב-19.9% מהחברה • עמלות ניירות ערך – איפה זול ובטוח?

עדו קוק / צלם: תמר מצפי
עדו קוק / צלם: תמר מצפי

נמשכת הירידה במספר חברי הבורסה שאינם בנקים הנמצאים בבעלות בתי ההשקעות, והפעם התור של חבר הבורסה של מגדל שוקי הון להתמזג ולהיבלע בחבר הבורסה של בית ההשקעות אי.בי.אי. היום הודיעו שני בתי ההשקעות כי חתמו על הסכם למיזוג של פעילויות חבר הבורסה שלהם, כך שעם השלמתו אי.בי.אי יחזיק ב-80.1% מהחברה הממוזגת - שתמשיך להיקרא אי.בי.אי שירותי בורסה, ומגדל שוקי הון תחזיק ב-19.9%.

החברה הממוזגת תנוהל על ידי ג'וליאן אסוס מאי.בי.אי. על פי הערכות, גם יוסי אלהרל, מנכ"ל מגדל שירותי בורסה, עשוי להצטרף אליה בתפקיד בכיר. השלמת העסקה כפופה לאישורם של הממונה על ההגבלים העסקיים והבורסה. העסקה בין מגדל שוקי הון - בניהול יוסי בן ברוך ובבעלות קבוצת מגדל, לבין אי.בי.אי - בניהול עדו קוק, לא כוללת את מגדל קרנות נאמנות, שכיום נמצאת תחת חבר הבורסה של מגדל. לאחר השלמת העסקה, מגדל שוקי הון תכלול את פעילויות קרנות הנאמנות, ניהול התיקים ובנקאות ההשקעות (חיתום), כמו גם החזקות מיעוט באי.בי.אי שירותי בורסה.

יחסי המיזוג - על בסיס ההון העצמי

יחס השווי במיזוג חושב על בסיס ההון העצמי של שתי החברות, כאשר לצדדים ניתנו אופציות להיפרדות החל מעוד חמש שנים (לשתיים ניתנו אופציות שמימושן יותיר את אי.בי.אי כבעלים יחיד בחברה הממוזגת). כמו כן, הצדדים סיכמו על הסכם בעלי מניות, כאשר למגדל שוקי הון יהיה דירקטור בחברה הממוזגת, שלגביה הוסכם בנוסף על מדיניות חלוקת דיבידנד.

נוסף על כך, הצדדים סיכמו ביניהם על מנגנון לחלוקת החזקותיהם בבורסה, עם השלמת שינוי מבנה הבעלות בה. נציין כי על פי המתווה של יו"ר הבורסה אמנון נויבך, שנחשף לראשונה ב"גלובס", אמור אי.בי.אי לקבל 2.9% ממניות הבורסה (בניכוי חלקם של העובדים) ואילו מגדל שוקי הון - 3.2%.

מבחינת אי.בי.אי, החברה הממוזגת תביא ליתרונות לגודל, כמו גם לעיבוי הפעילות הקמעונאית (למגדל שוקי הון כ-11 אלף לקוחות קמעונאיים), לצד חיזוק הזרוע המוסדית הדומיננטית של אי.בי.אי שירותי בורסה. כך, לדברי קוק, "המיזוג תואם את האסטרטגיה של אי.בי.אי לשאוף להוביל בכל שוק בו אנחנו פועלים. יש פה שותף אידיאלי, סינרגיה גדולה ויתרונות רבים לשני הצדדים, כמו גם ללקוחות".

המשך מגמת הקיטון בחברים

כיום ישנם 26 חברי בורסה. 15 חברי בורסה שהינם בנקים, והיתר חברי בורסה שאינם בנקים. מתוך אלה יש רק 5 חברי בורסה ששייכים לבתי השקעות, שאליהם ניתן לצרף גם את אי-ברוקר (שרכש את החבר בורסה של הראל ב-2012). עתה, עם המיזוג הצפוי של חברי הבורסה של אי.בי.אי ושל מגדל שוקי הון, שעל פי הערכות יושלם בסביבות ספטמבר או בהערכה שמרנית עד סוף השנה הנוכחית, יפחת מספרם לארבעה.

המהלך החדש - שממזג שני חברי בורסה שאינם בנקים, מהווה המשך ישיר למגמה שמורגשת היטב בשנים האחרונות בשוק ההון המקומי: היעלמותם של חברי הבורסה שאינם בנקים, למול התעצמותם של חברי הבורסה שהינם בנקים. קדמו ליציאתה של מגדל מפעילות עצמאית מהלכים דומים בהראל וכלל פיננסים, וגם בתי ההשקעות דש, פריזמה, ישיר וגאון.

בעסקה האמורה, כמו גם במקרים דומים בעבר, השווי של חברי הבורסה נגזר כמעט לגמרי מהונם, ללא שניתנים שוויים ניכרים מעבר לכך לפעילויות.

עיקרי עסקת המיזוג

חברי הבורסה של אי.בי.אי ומגדל שוקי הון ימוזגו

אי.בי.אי יחזיק כ-80% מהחברה הממוזגת, שתיקרא "אי.בי.אי שירותי בורסה"

מגדל תחזיק כ-20% מהחברה הממוזגת

מגדל תשמור אצלה את פעילויות קרנות הנאמנות, ניהול התיקים והחיתום

הצדדים יהיו שותפים בחברה הממוזגת לפחות למשך 5 שנים