כמה הרוויחו המוסדיים בישראל מהזינוק במניית גוגל?

גוגל היא המניה המועדפת על המוסדיים, שהחזקותיהם בה מגיעות ל-772 מ' ש' ■ בקרנות הנאמנות מוחזקות המניות בכ-75 מ' ש' נוספים

גוגל / צילום: רוירטס
גוגל / צילום: רוירטס

זינוק של 16% במניית גוגל ביום שישי, לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים של ענקית האינטרנט, הביא לתוספת של למעלה מ-60 מיליארד דולר לשווי השוק של החברה. רק התוספת לשווי גדולה משווי השוק של חברות שגם הן, כמו גוגל, מהוות חלק ממדד נאסד"ק 100 - למשל Dish Network, אדובי, מאטל וצ'ק פוינט. לאחר העלייה, שוויה של גוגל הוא כ-460 מיליארד דולר.

המרוויחים העיקריים מהזינוק במניה היו מייסדי החברה, לארי פייג' וסרגיי ברין, ששווי ההחזקות שלהם "על הנייר" עלה בכ-4 מיליארד דולר, כל אחד. אולם, גם בישראל יש מי שיכול לחייך בעקבות הזינוק במניית גוגל. לפי נתוני Stocker.co.il, קרנות הנאמנות הישראליות החזיקו מניות גוגל בשווי של 65 מיליון שקל, כך שהן נהנו מתוספת של 10 מיליון שקלים לשווי (סה"כ כ-75 מיליון שקל). קרנות אנליסט ומיטב דש נמנות על המחזיקים הגדולים במניה מקרב קרנות הנאמנות הישראליות - שווי ההחזקה הנוכחי של אנליסט הוא כ-18 מיליון שקל, עלייה של 2.5 מיליון שקל ביום המסחר האחרון; ושל מיטב דש - 14.8 מיליון שקל, עלייה של כ-2 מיליון שקל.

לעומת קרנות הנאמנות, גופי הגמל והפנסיה הם בעלי החזקות הגדולות פי 10, והחזיקו מניות גוגל בשווי של 665 מיליון שקלים לפני העלייה. כך שהם נהנו מתוספת של כ-106 מיליון שקל לשווי ההחזקות שלהם (סה"כ 772 מיליון שקל). מנורה מבטחים היא המחזיקה הגדולה ביותר ולפיכך נהנתה מתוספת של 43 מיליון שקל להחזקתה, במגדל התוספת היא של 25 מיליון שקל, בפסגות - 15 מיליון שקל ובכלל - 10 מיליון שקל. לאחר הזינוק במניית גוגל, מחזיקה מנורה במניות גוגל בשווי נוכחי של כ-317 מיליון שקל, מגדל מחזיקה במניות בשווי 190 מיליון שקל, שווי ההחזקה של פסגות עומד על 111 מיליון שקל וזה של כלל - 78.5 מיליון שקל.

המוסדיים עוברים למניות זרות

ההשקעה ההולכת וגדלה של המוסדיים הישראליים - בדגש על גופי חיסכון לטווח ארוך - במניות גוגל, כמו גם במניות חברות ענק אחרות, בעיקר בארה"ב, הינה חלק ממגמה ברורה ומהירה של העתקת השקעות לחו"ל, ולשווקי מניות זרים.

זאת, הן משום ששוק המניות הישראלי קטן מדי מבחינת המוסדיים הישראליים - ומהווה מבחינתם מלכודת נזילות (כשלא אחת יש להם קושי לצאת או להיכנס ממניה מבלי להשפיע על השער שלה), והן משום הצורך בפיזור השקעות, גיאוגרפי וענפי, במטרה לחזק את תיק ההשקעות שלהם. זה נכון במיוחד כשאפיקי ההשקעה הסטנדרטיים (בעיקר מניות ואג"ח) כבר מתומחרים גבוה, ויש שיגידו שהם אף בועתיים.

מבדיקה שביצענו ב"גלובס" לפני פחות משנה, עלה כי גוגל הייתה המניה האהודה ביותר בתיקי המוסדיים, במונחים אבסולוטיים, אך היא אינה ייחודית. לצד מאות מיליוני השקלים שהיו אז במניות גוגל, בלטו עוד כמה מניות גדולות במיוחד, שמהוות נתח מכובד מהתיק המוסדי הישראלי: למשל נוברטיס, סיטיגרופ, AIG ובנק אוף אמריקה (שסגרו אז את החמישייה המובילה של המניות הזרות שהמוסדיים מחזיקי ישירות - לצד החזקות ניכרות אחרות באמצעות תעודות וקרנות סל).

חשיפת המוסדיים הישראלים לגוגל
 חשיפת המוסדיים הישראלים לגוגל

ייתכן שההשקעה הישירה של המוסדיים במניות של חברות ענק בינלאומיות תגדל בעתיד, אם וכאשר יושלם המהלך שמובילות הבורסה ורשות ני"ע, לרישום לא וולנטרי למסחר. לאחרונה העלתה רשות ני"ע לדיון ציבורי הצעה לאפשר רישום כפוי של כל מניה גדולה (של חברות בעלות שווי שוק של לפחות 100 מיליארד שקל) בבורסה בתל אביב. אם וכאשר זה יקרה, יוכלו המשקיעים להשקיע במניות גוגל ודומותיה גם דרך הבורסה ברחוב אחוזת בית.

גוגל דיווחה ברבעון השני על הכנסות של 17.7 מיליארד דולר, צמיחה של כ-11% ביחס לרבעון המקביל. הרווח הנקי עלה ב-17.7% ל-4.8 מיליארד דולר, והחברה ייצרה ברבעון 7 מיליארד דולר מפעילות שוטפת. ב-UBS העלו את מחיר היעד למניית גוגל בעקבות הדוחות, מ-670 דולר ל-750 דולר, פרמיה של 11.5% על המחיר הנוכחי, וציינו לטובה את המומנטום בעסקי יוטיוב ואת שולי ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות).

לדברי יוני טל, מנהל ההשקעות הראשי בקבוצת מנורה מבטחים: "מחלקת ני"ע זרים אצלנו זיהתה את הפוטנציאל בנייר. רכשנו את מניית גוגל והגדלנו את אחזקותינו בה בעבר, ממספר סיבות. האחת, הענף והעסק שבו היא עוסקת, האינטרנט, נמצא בקדמת הטכנולוגיה והוא ענף צומח. שנית, מדובר בחברה עשירה במזומנים שיודעת לייצר מזומנים והיא צומחת. ואולי הדבר המרכזי - החברה מנוהלת היטב ומצליחה בתחומי הפעילויות שלה לייצר עוד מקורות הכנסה ופעילות חדשה".

- מה לגבי מבחן המחיר של החברה ביחס לשווי הכלכלי שלה, כעת לאחר שטיפסה בכ-30% בשווייה תוך זמן קצר?

"העלייה בשווייה נתנה ביטוי לערכים הללו, שזיהינו בגוגל. אנו לא באים להמליץ אם לקנות או למכור עתה - השווי של החברה גבוה ומשקף את הנקודות החיוביות בה".

מניית גוגל
 מניית גוגל