גם לפי השיטה האיטלקית - הגדולות נהנות יותר

האלופה יובנטוס עמדה בראש המכניסות מתמלוגי טלוויזיה בסרייה A ב-2014/15 עם 94 מיליון אירו, אבל למה דווקא המילאנזיות הכושלות על הדשא נהנו גם הן מבוננזה? וגם: על כמה יעמדו הסכמי השידורים של הליגה בעונה הבאה

פול פוגבה, יובנטוס / צלם: רויטרס
פול פוגבה, יובנטוס / צלם: רויטרס

יובנטוס, שזכתה באליפות איטליה בפעם השלישית ברציפות בעונת המשחקים החולפת (2014/15), גרפה 94 מיליון אירו מהסכם זכויות השידור הקולקטיבי של הסרייה A. כך עולה מפרסומים בתקשורת המקומית.

שתי הקבוצות המילאנזיות, מילאן ואינטר, ניצבות במקומות 2-3 בטבלת המכניסות מטלוויזיה, עם 76.4 מיליון אירו ו-76.1 (בהתאמה), על-אף שסיימו את העונה הרחק מצמרת טבלת הליגה (מילאן במקום ה-10 ואינטר שמינית). זאת בשל מודל החלוקה של כספי הזכויות באיטליה, שמעניק יתרון בסיסי למועדונים הגדולים: סכום קבוע של 16.7 מיליון אירו בעונה האחרונה התחלק בעונה האחרונה בין כל 20 המועדונים; יתר הסכומים נקבעים לפי פרמטרים נוספים: מספר אוהדים שיש לכל קבוצה לפי סקרים; מספר תושבים בעיר בה הקבוצה משחקת, לפי נתוני מרשם האוכלוסין האיטלקי; התוצאות שהשיגה בעונה שלפני חלוקת הכסף, התוצאות המשוקללות בחמש העונות שלפני כן, והתוצאות המשוקללות מעונת 1946/47 ואילך.

את חמישיית המכניסות הגדולות מטלוויזיה בסרייה A אשתקד משלימות נאפולי (62 מיליון) ורומא (60.9). אמפולי קיבלה את הסכום הנמוך ביותר - 17.9 מיליון אירו. בסך הכל חולקו ל-20 המועדונים 837 מיליון אירו.

בעונה הבאה הקופה הכוללת של המועדונים צפויה לגדול, בשל כניסה לתוקף של הסכמים משודרגים: הסרייה A צפויה לקבל 945 מיליון אירו מהזכיינים המקומיים Sky Italia ו-Mediaset, ועוד 186 מיליון אירו מערוצי הטלוויזיה בחו"ל. ביחד עם שידורי משחקי הגביע האיטלקי, הסופר-קאפ, תקצירי המשחקים וזכויות הניו-מדיה השונות, צפויה הליגה האיטלקית להגיע לסך של 1.38 מיליארד אירו הכנסות מזכויות שידור.

כהשוואה, שתי הליגות הבכירות בספרד אמורות לגרוף סכום של כ-1.2 מיליארד אירו בעונה הבאה מזכויות, כאשר הבונדסליגה עוד יותר מאחור בנושא הזה - כך שהליגה האיטלקית למעשה ניצבת במקום השני בכדורגל האירופי מבחינת יכולת ייצור הכנסות מטלוויזיה. את המקום הראשון תופסת, ללא תחרות נראית לעין - הפרמיירליג האנגלית, שהחל מ-2016/17 תקבל סכום כולל המוערך ב-4 מיליארד אירו לעונה.