מנכ"ל משרד הפנים לשעבר: "אסור לבנות מערבית לכוכב יאיר"

דב קהת: "לא נעשתה כל עבודת מטה לבדוק את רעיון האיחוד של כוכב יאיר-צור יגאל עם צור יצחק" ■ ועדת הגבולות העוסקת בימים אלו בסוגיית איחוד כוכב יאיר צור יגאל עם היישוב צור יצחק ממשיכה לדון בנושא 

שטח המחלוקת ליד צור יגאל / צילום: איל יצהר
שטח המחלוקת ליד צור יגאל / צילום: איל יצהר

"לא נעשתה כל עבודת מטה לבדוק את רעיון האיחוד של כוכב יאיר-צור יגאל עם צור יצחק. ממש כמו שלא נעשתה עבודת מטה בהקמתה של צור יגאל, ואחר כך לא עשו עבודת מטה בהקמת צור יצחק", כך קובע דב קהת, מי ששימש בעבר מנכ"ל משרד הפנים, בדו"ח מקצועי מיוחד שהוצג היום (ב') לוועדת הגבולות.

נציין כי קהת חיבר את הדו"ח לבקשת המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל לקראת הדיון באיחוד. "לא סתם אמרו שופטי בג"צ בתיק כי היה זה ברור שהמועצה האזורית דרום השרון תקיא את צור יצחק, מחשש פוליטי שהם יהפכו את פניה של המועצה האזורית", ממשיך קהת, "יש פה התנהלות סיסטמתית של לקיחת אגרות והיטלים, ואז לזרוק את צור יצחק על רשות אחרת. זו תולדה של אנטי תכנון".

במסגרת הדו"ח שהציג היום קהת לוועדה התייחס מנכ"ל משרד הפנים לשעבר גם לתכנית שנמצאת היום בשלבי תכנון ראשוניים על ידי משרד הבינוי לבנייה נוספת בין צור יצחק לבין כוכב יאיר-צור יגאל, תכנית שנחשפה ב"גלובס" לפני מספר שבועות. במסגרת תוכנית זו עתיד שטח של כ-1,400 דונם המשמש היום כשטח חקלאי להפוך לשטח המאושר לבנייה בהיקף של אלפי יחידות דיור.

"אסור לבנות מערבית לכוכב יאיר-צור יגאל", כך קהת, "זה לא נכון כלכלית, חברתית, תשתיתית ולא מבחינת שמירה על ערכי הסביבה". בדו"ח מציג קהת נתונים לפיהם התוכנית מהווה בזבוז כספים משווע של המדינה: "כל יחידת דיור שתיבנה בשטח שבין כוכב יאיר-צור יגאל לצור יצחק תגדיל את הגרעון של המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל ב-8,000 עד 12 אלף שקל. מאחר ומדובר בשטח של 1,400 דונם, סדר גודל הדומה לזה של צור יצחק כיום, אנחנו מדברים על גרעון שוטף שנתי של 46 מיליון שקל. גרעון כזה ימוטט גם את כוכב יאיר-צור יגאל וגם את צור יצחק...המשמעות היא לא רק כלכלית לקופתה של המדינה, אלא גם שומטת את הקרקע מהצהרתה של המדינה כי היא מנסה למצוא פתרונות למצוקת הדיור. מכאן שנכון לה לקדם תכניות פינוי-בינוי או הריסה ובינוי בשולי הערים, ולשמר את השטחים הפתוחים באזורים הכפריים. כל פעולה אחרת היא פשוט לא הגיונית".

נזכיר שנושא איחוד כוכב יאיר-צור יגאל עם היישוב צור יצחק עלה לדיון בוועדת גבולות לאחר בקשה של הוועד המקומי בצור יצחק להיפרד מהמועצה האזורית דרום השרון אליה הוא שייך היום ולקבל מעמד עצמאי. בעוד במועצה האזורית דוחפים למהלך בכוכב יאיר וצור יגאל מנסים להילחם בו. במקביל, שלושת הגופים האמורים מתנגדים יחד לתכנית החדשה לבניית אלפי יחידות דיור על בסיס התשתיות התחבורתיות הקיימות שכבר היום אינן נותנות מענה לכלל התושבים.