הדשא של השכן

אמנון לוי ידליק הערב ג'וינט וינשוף את העשן בפרצוף של כולנו

"פנים אמיתיות", יום ב' 21:15, ערוץ 10

לא מזמן הזדמנתי לאיזה מפגש חברתי, שבהקשר שיתברר מיד, לא אוכל להרחיב על נסיבותיו. נכחו בו למעלה מ-20 משתתפים, רובם בגילאי 45-50, הורים לילדים, עובדים למחייתם וטרודים כמרביתנו בטרדות הקטנות: קייטנות לילדים, קידום בעבודה, בדיקות "סקר" שבגילנו צריך כבר לעשות ויתר החומרים שמהם מורכבים החיים של רובנו.

ליד בר המשקאות היו גם כמה קעריות קטנות של טבק מעורב בגראס וניירות גלגול לרוב. בין הפיתות לסלטים, בין הסטייקים לבירות, עברו מיד ליד כמה ג'וינטים. בלי התלהבות נעורים אבל עם הרבה חיוכים - הנה, לא הכול השתנה בחיינו מאז שהיינו צעירים.

לטובת הקורא שלא מבין עכשיו על מה אני מדבר, אני אמנע מההכללה הגורפת (מדי) ש"כולם" מעשנים. אלא שגם מי שלא מעשן (ואני לא מדבר על סיגריות רגילות כמובן), עישן פעם, או שהחבר'ה שלו עישנו, או שבת/בן הזוג, רוצה לומר: אנשים נורמטיביים לחלוטין שהלכו בתלם הישראליות מהתיכון לצבא, מהודו לאוניברסיטה, מהלימודים לעבודה ומהחתונה לילדים, צריכים להכיר לפחות טיפוס אחד "מפוקפק" או לפחות את החבר של החבר שלו, כדי לצרוך חומרים שהשארתם מחוץ לחוק היא אנכרוניזם צרוף.

אמנון לוי ידליק הערב ג'וינט וינשוף את העשן הזה בפרצוף של כולנו. הוא יתחיל את המסע שלו מתחת לפנס, במקום שבו חולים שנזקקים למריחואנה רפואית כדי להביא מזור לכאביהם נאלצים לעבור על החוק, אבל מעל לתחקיר שלו תרחף הידיעה שכפי שאנו מביטים היום משתוממים באירועים היסטוריים (והיסטריים), כמו למשל "תקופת היובש" בארצות-הברית - שהעלתה את מספר הנפגעים משתיית אלכוהול, ייסדה את הפשע המאורגן כפי שהוא מוכר לנו עד היום ועלתה בחיי רבים ובממון אדיר מכספי משלם המסים - כך גם יביטו ביום אחד, ככל הנראה לא רחוק, על מציאות שבה סלבס שנתפסו עם כמה גרמים של מריחואנה הפכו לתמונות שער אחורי בעיתון, על עשרות מיליונים של תקציבים שנשפכו לבור ללא תחתית הזה, על בורות מרשימה שהפגינו אנשים נשואי פנים שמונו לעסוק בתחום, עד שנדמה שמול מופע הכסילות הגדול הזה, אין שום חומר שיעזור.

* ציון: 9