ורטיגו בשוק שידורי הספורט הישראלי: ניתוח "גלובס"

מהלך רכישת זכויות הליגה הספרדית ע"י ONE עורר את השוק מהמוות הקליני בו היה שרוי ■ הוא עשוי לייצר גלי הדף שישפיעו על התמלוגים שיקבלו ערוצי הספורט; עשוי לגרום לזינוק במחירי זכויות השידור; ישנה את תמונת "המשחק המרכזי" (שצפוי להישאר בעונה הקרובה בערוץ 1) וכלל זכויות הכדורגל הישראלי בשנים הקרובות; והוא כנראה הדבר הכי טוב שבהתאחדות ובמינהלת יכלו לבקש

ביום שלישי האחרון אחר-הצהריים קראו אנשי ההתאחדות לכדורגל והמינהלת ידיעה שהפילה אותם מהרגליים. "ערוץ ONE רכש את זכויות הליגה הספרדית" (פרסום ראשון של וואלה). עוד לפני שהשמש הספיקה לרדת לתוך הים כבר היה ברור לכולם שזו לא ידיעה על מי ישדר ליגה ספרדית בישראל. זה הגיים-צ'יינג'ר שמחכים לו שנים ארוכות. הזץ שידליק כאן את שוק הזכויות שהיה רדום ברמת המוות הקליני. שמנע ממחירי הזכויות כבר שנים לעלות - שלא לומר לרדת - ובאופן ישיר השפיע על היכולת של ספקי התוכן לייצר מזומנים.

מעכשיו: בלאגן. השוק נכנס לוורטיגו. את התוצאות אנחנו צפויים לראות ממש בקרוב. למתבוננים מהצד זה יהיה מאבק מרהיב. יש כאלו שמדברים על קרב שיזכיר את השנים היפות בסוף שנות התשעים, שבהן ניצל יו"ר ההתאחדות לכדורגל גברי לוי את ההתקוטטות בשוק התקשורת כדי להביא את זכויות השידור של הכדורגל לשיא דמיוני (21.5 מיליון דולר לעונה, לעומת קצת יותר מ-40 מיליון שקל כיום).

***

העניין הזה תפס טוב את ההתאחדות והמינהלת, שמנסות בשבועות האחרונים למצוא פתרון למשבר ברשות השידור. כזכור, בעקבות הליך הפירוק של ערוץ 1, נכנס האוצר לסוגיית "המשחק המרכזי" והבהיר למנהלי הכדורגל הישראלי שיש למצוא מישהו אחר שייקח על עצמו את העונה האחרונה (2015/16) בהסכם התלת-שנתי, בסך 15 מיליון שקל לשנה. בהתאחדות ובמינהלת דיברו על השבתת הליגה או דחייה, אבל יותר מדי כלים בידיים לא היו להם. הם הפעילו כל לחץ פוליטי אפשרי על אנשי האוצר, לחץ שנראה עקר בכל יום שעבר. ברגע שעלה סיפור זכויות הליגה הספרדית הבינו בהתאחדות ובמינהלת שקיבלו לידיים מתנה משמיים. ההנחה של אנשי המינהלת וההתאחדות היא פשוטה: בערוץ הספורט, או אם תרצו קבוצת RGE (בעלי ערוץ הספורט, שרכשה לאחרונה גם את ערוץ 10), יעדיפו ללכת למהלך מהיר של רכישת תוכן חלופי, במקרה הזה "המשחק המרכזי" של ליגת העל - דבר שלא חלמו עליו בחלומות הרעים ביותר עד לפני שבוע. למה? כאן מתחילה העלילה להסתבך.

***

כאשר הקים ONE בגיבוי קבוצת "ידיעות אחרונות" של נוני מוזס את ערוץ הטלוויזיה שלו בתחילת 2011, היה ברור לכולם שיום אחד יגיע המהלך הגדול. ההערכה הייתה שיום יבוא וב-ONE ינסו לדחוף ידיים לבור השומן עתיר המיליונים שמשלמות הפלטפורמות הוט ו-yes. ככל שעבר הזמן, לא קרה כלום: הזכויות החשובות נשארו תמיד בידיים של ערוץ הספורט וצ'רלטון, ONE המשיכו לשבת על הגדר ולהתמיד בחוסר רלוונטיות. ניסיון ראשון נעשה לפני כשלוש שנים, לא ברור כמה רציני הוא היה, כאשר ב-ONE השתעשעו ברעיון של רכישת זכויות השידור של ליגת האלופות, הנכס שמזוהה אולי יותר מכל עם ערוץ הספורט. מה שהיה נראה אז כסוג של רעש רקע קרה עכשיו עם זכויות הליגה הספרדית. במהלך של "בעל הבית השתגע" הסכימו ב-ONE לשלם, על-פי הערכות בשוק, סכום הגבוה פי ארבעה ממה שערוץ הספורט שילם עד היום עבור עוגן השידורים החשוב הזה שלו, עליו הוא ביסס את המיתוג שלו בשנים האחרונות (ברצלונה, ריאל מדריד, מסי, רונאלדו ומה שביניהם). מילא המכה לאגו, ואווירת הנכאים ששררה בערוץ הספורט בקרב העובדים ברגע שהבינו שהקרב הוכרע. המכה הגדולה יותר לא תהיה לאגו. יש מי שמכנה את הפסד הזכויות ל-ONE כ"אחת הטעויות הקרדינל יות שנעשו בשוק התקשורת בישראל". המחיר היה אמנם יכול להיות כבד מאוד עבור ערוץ הספורט במחיר הזכויות שהיו נגררים אליו, אבל היה נותן ל-ONE מכה אנושה - ויותר מזה, לא היה מכניס את ערוץ הספורט לצרות פוטנציאליות מול הוט ו-yes, איתן הוא עלול להתמודד היום.

הטיעון כנגד הטעות של ערוץ הספורט: מותר והגיוני לא להתאבד על זכויות שממריאות למחירים מטורפים. אבל אתה לא עושה לזה סוף עם הליגה הספרדית. אתה עושה לזה סוף עם זכויות ה-NBA. עליהן מותר לוותר. אתה עושה את זה אפילו עם זכויות הליגה הישראלית בכדורסל. זהו, טוענים גורמים בשוק, מחיר המגלומניה של להחזיק בכל הזכויות, גם אלו שלא באמת חשובות (זכויות שידור של אולימפיאדה, אירוע נקודתי קייצי שגם ככה משודר גם ביורוספורט?). במקום לתת למתחרה הזה למות, הקימו אותו על הרגליים ועוד לעמדת גוליית.

המהלך של ONE הוא מהלך שעשוי להיות לו מחיר כבד. על-פי הערכות בשוק, ב-ONE ידרשו עכשיו מהפלטפורמות, הוט ו-yes, לחלק מחדש את הקלפים. אם עבור ערוצי הבסיס של ערוץ הספורט (ספורט 5 וספורט 5 פלוס) מקבלת קבוצת RGE סכומים שמוערכים בעשרות מיליוני שקלים בשנה - עוד לפני כספים אדירים נוספים מערוצי הפרימיום - הרי הטענה של ONE כעת היא שיש לקזז לערוץ הספורט את שווי הזכויות שאיבדו (ליגה ספרדית) ולחלק את העוגה מחדש. ב-ONE יטענו כי כעת מגיע להם סכום משמעותי הרבה יותר - מעצם העובדה שהם מחזיקים בתוכן יוקרתי ומשמעותי גם כן. בערוץ הספורט לא מוכנים כמובן לשמוע על קיזוזים. גם ב-ONE, על-פי הערכות, לא מוכנים לשמוע על מצב שהפלטפורמות ימשיכו לנהל את חלוקת העוגה כאילו מפת התכנים לא השתנתה.

המהלך האפשרי עליו דובר השבוע היה שבערוץ הספורט (RGE) יהרגו את הסיפור כשהוא עוד קטן, וינסו לקחת את "המשחק המרכזי" של ליגת העל מרשות השידור הקורסת. אחת האפשרויות דיברה על לייצר מהלך דומה לשידורי מכבי ביורוליג - שידורי הבסיס של המשחקים בערוץ 10, ושידורי ה-HD בערוץ הספורט. המהלך הזה הפך לרלוונטי ברגע שהמינהלת החליטה לצאת ל"מכרז בזק" ולחפש גוף חלופי שייקח את הזיכיון ל-2015/16.

רשות השידור בכל זאת צפויה לכבד את ההסכם. זו האופציה שנראית כרגע כריאלית יותר - גם לאור טענתו של הכנ"ר אמש במכתב שהוציא להתאחדות ולמינהלת ("נכון למועד זה אין בכוונת המפרק לוותר על החוזה"). בהתאחדות ובמינהלת עדיין מחפשים ביטחונות משפטיים אחרונים לפי שיוצאים בהודעה רשמית על חזרה לשגרה וקיום החוזה, רוצים לוודא שגם לאחר מעבר חוק רשות השידור, והקמת רשות השידור החדשה הצפויה במארס 2016 - הכסף ימשיך להגיע. אבל הכיוון ברור - המשחק המרכזי נשאר בערוץ 1.

המשמעות העיקרית במקרה כזה (אם וכאשר) היא שערוץ הספורט, שלא יצליח למלא את מערך התוכן שלו לקראת העונה הקרובה בתחליף משמעותי (אין שום דבר משמעותי על השולחן), צפוי קרב מול הפלטפורמות ומול הלחץ שיפעיל ONE. הוא יוכל כמובן להשתמש בקלף ההסכמים הקיימים שלו, ולדרוש מהפלטפורמות לעמוד בהסכמים עימו כל עוד הם בתוקף. אבל גם לפלטפורמות יש, על-פי הערכות, מחשבות על רצון לחתוך כמה מיליונים בעקבות המצב החדש.

***

מינהלת הליגה וההתאחדות לכדורגל צלחו השבוע את אחד מהמבחנים הגדולים ביותר שלהם. גם אם התוצאה הסופית עדיין לא ברורה. עבור המינהלת זה היה המבחן הגדול ביותר מאז הקמתה. הקרדיט אמנם מגיע ל-ONE עם הווילד-קארד הספרדי שסידרו למינהלת. אבל גם ככה, במינהלת ובהתאחדות מיהרו לרכוב מהר מאוד על הגל ולהפעיל לחץ עצום על האוצר. אחרי שבדקו את השטח והבינו שיש מצב לקופצים על "המשחק המרכזי", ביום שבת כבר הודיעו לכנ"ר ולרשות השידור כי הם לא מחכים להם יותר ויוצאים ב"מכרז בזק" שייסגר ביום רביעי הקרוב למכירת ה"משחק המרכזי" לארבע עונות. הם איפשרו לרשות השידור ולאנשי האוצר פתח של מילוט כשהעמידו אולטימטום: עד יום ראשון בשעה 16:00 (אתמול) יש לכם אפשרות להגיד שאתם בכל זאת מתכוונים לעמוד בהסכם. אתמול בשעה 15:45 לערך, רבע שעה לפני תום האולטימטום, הגיע הטלפון המיוחל. אנחנו לא אוהבים את הסגנון הבוטה, נאמר במכתב התשובה בשמו של הכנ"ר פרופ' דוד האן שעות אחדות לאחר מכן לאנשי המינהלת וההתאחדות ("יש להצר על הסגנון ועל הניסיון לפגוע ברשות השידור ולהשתחרר, שלא כדין ובחוסר תום לב, מההסכם עימה"), אבל כאמור, נכון למועד זה - אנחנו ממשיכים.

***

למינהלת הליגה ולהתאחדות לכדורגל, המצב של חזרה לשגרה הוא הטוב ביותר. האופציה של ערוץ 1 עם 15 מיליון שקל לעונה הנוכחית ירגיע את המערכת וייתן אוויר להמשיך את התהליך של מכירת הזכויות. כבר כמה חודשים טובים עובדים על מכרז המשחקים החדש, "המכרז הגדול", זה שמכוון בין היתר למשוך אליו גם גורמי מדיה מחו"ל. "מכרז בזק" כעת משמעותו פירוק החבילות מוקדם מדי.

מהלך שבו ערוץ 1 ימשיך לשדר הוא אופטימלי מאוד עבור גם בגלל התמורות בשוק: בתקופה הקרובה יוכלו ONE וערוץ הספורט להשלים את המהלכים שלהם מול הפלטפורמות. אם ONE יצליחו לשים ידם בתוך בור השומן, או אפילו להבין שיש על מה לדבר כעת, ולהיות חלק אינטגרלי מהכספים שמחלקות הוט ו-yes, הם עשויים, לפי הערכות, להשתמש בזה כמנוף אדיר אולי אפילו לעוד מהלך במכרז השידורים החדש שייצא לדרך. אם בערוץ הספורט יראו בתקופה הקרובה כתף הקרה מכיוון הפלטפורמות, הם ייאלצו בלית ברירה לתת בראש חזק מאוד במכרז השידורים הקרוב.

בכל מקרה, הפצצה ש-ONE הטילו השבוע עלולה לעלות לא מעט כסף לערוצי הספורט. כן, כמעט שכחנו, יש לזה שם: תחרות.