יאיר לפיד מציג: 5 נקודות שמראות עד כמה נתניהו כושל

"זה רגע השפל הגדול ביותר של מדיניות החוץ הישראלית מקום המדינה, ונתניהו טוען שהוא לא טעה בכלום. אדוני ראש הממשלה, אתה לא עשית אף טעות? אין מה לבדוק? אין מה לחקור? כל מה שעשית היה מושלם?"

יאיר לפיד  / צילום: רויטרס
יאיר לפיד / צילום: רויטרס

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, ממשיך לתקוף היום (ב') את רה"מ נתניהו בעקבות הכישלון בבלימת הסכם הגרעין עם איראן.

"מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להצביע היום ולאשר את הסכם הגרעין עם איראן", אמר היום לפיד בישיבת סיעתו בכנסת. "ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת, כולם יצביעו על הסכם רע, שמסכן את בטחונה של ישראל ומסכן את בטחון העולם. גם בהצבעה הזו קולה של ישראל לא יישמע. האינטרסים הישראלים לא יהיו על השולחן. זה רגע השפל הגדול ביותר של מדיניות החוץ הישראלית מקום המדינה, ונתניהו טוען שהוא לא טעה בכלום. הוא לא עשה אף טעות. אדוני ראש הממשלה, יש הסכם גרוע, אף אחד לא מוכן להתחשב בעמדתה של ישראל, ואתה לא עשית אף טעות? אין מה לבדוק? אין מה לחקור? כל מה שעשית היה מושלם?".

לפיד מציע לבחון את טענת נתניהו במבחן המציאות ומציג 5 נקודות המוכיחות את כישלונו של רה"מ, "ברגע קריטי זה":

■ "מול הרגע הקריטי הזה אין משרד חוץ מתפקד. פירקו אותו וחילקו את הסמכויות שלו בין ששה שרים. אף אחד לא יודע מהי המדיניות, או מי אמור להוביל אותה".

■ "מול הרגע הזה בבית הלבן לא מוכנים לדבר עם השגריר בוושינגטון, מפני שהוא הפך את עצמו לאויבה של המפלגה הדמוקרטית, וראש הממשלה הפך את עצמו לשליח של המפלגה הרפובליקנית ועוזר לה לנגח את הבית הלבן. שוב ושוב נתניהו מתערב בפוליטיקה הפנימית בארה"ב למרות שאין מי שלא אמר לו שזו טעות חמורה".

■ "מול הרגע הזה יש לנו באו"ם שגריר מוכשר, רון פרושאור, שאמור לסיים תפקיד בחודש הבא, אבל אף אחד לא יודע מי יחליף אותו, כי כל דבר דוחים לרגע האחרון. על השולחן יש הצעות להקמה חד-צדדית של מדינה פלסטינית, אבל השגריר לא יודע אם הוא יחזור הביתה או לא. במקום שימנו לתפקיד את האיש הכי מוכשר בשירות החוץ, שני עסקני ליכוד רבים על התפקיד. כי נתניהו מעדיף שוב פוליטיקה קטנה על טובת המדינה".

■ "מול הרגע הזה ראש הממשלה מסרב לדון עם האמריקאים על חבילת הסיוע הביטחוני. שר ההגנה האמריקאי, אש קרטר, הגיע היום לארץ, ונתניהו מודיע לו שהוא לא מעוניין לדון איתו על הסיוע. זו לא הדרך לנהוג בידידים. מערכת הביטחון זקוקה לחבילה הזו. צה"ל זקוק לה. וראש הממשלה לא מוכן להקשיב בנושא לגורמים הביטחוניים בישראל שאומרים לו שדווקא מול האיום האיראני יש בחבילת הסיוע את המטוסים שאנחנו צריכים, את החימוש המתקדם שיצעיד את הצבא קדימה, את היכולות הטכנולוגיות שייצרו לנו את היתרון האיכותי. להציג את העמדה הישראלית מותר, לפגוע בשיח הביטחוני עם ארה"ב אסור באיסור חמור".

■ "והטעות הגדולה ביותר היא שביום שלישי, העולם - ובעיקר העולם הערבי - גילה שארה"ב הפסיקה להקשיב לישראל. זה מסוכן, וזה מחלחל".

לפיד, שקרא לאחרונה לנתניהו להתפטר מתפקידו לאלתר בעקבות השגת הסכם הגרעין עם איראן, הוסיף היום כי "אם לא נבחן את עצמנו, אם לא נראה מה לא עבד, איך נוכל לשפר את המצב? לא אנחנו רודפים את נתניהו, הטעויות של נתניהו רודפות אותנו. אנחנו זקוקים לגישה חדשה. אנחנו זקוקים למדיניות חוץ אחרת. אנחנו צריכים לעבור מההנהגה של העבר להנהגה של העתיד".