התרגלתם לקנות בשבת? אולי תצטרכו לשנות הרגלים

היום קיימה "הקואליציה לשבת שוויון" כינוס ראשון והכריזה כי תקדם חקיקה שתאסור פתיחת עסקים - שאינם למטרות בילוי - בשבת ■ חברי הקואליציה, בהם אבי כץ מקופיקס, טוענים כי המניע הוא הגינות עסקית ותעסוקתית

יובל אלבשן  יהודה לניאדויאיר קורח צביקה אורן אבי כץ/ צילום: גדעון מרקוביץ
יובל אלבשן יהודה לניאדויאיר קורח צביקה אורן אבי כץ/ צילום: גדעון מרקוביץ

אינטרס עסקי, אינטרס חברתי או אינטרס דתי? היום (ב') כינסה הקואליציה לשבת שוויון, המאגדת סוחרים, תעשיינים ופעילים חברתיים, דיון במטרה לסגור עסקים שפתוחים בשבת.

במסיבת העיתונאים נכחו אבי כץ, בעלי קופיקס; יהודה לניאדו, מנכ"ל אושר עד; צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר; עו"ד יובל אלבשן, דיקן לפיתוח חברתי בקרייה האקדמית אונו; ד"ר מאיר בוזגלו, יו"ר תנועת תיקון; יאיר קורח, יו"ר התאחדות הסוחרים; עו"ד יצחק מירון, עו"ד עברי פיינגולד; ושוקי אליהו, סוחר מבאר-שבע.

למרות שחלקם חובשי כיפות, הם שבו וטענו כי המאבק להקפיד על יום השבת כיום מנוחה אינו נובע ממניעים דתיים אלא ממניעים של כיבוד החוק: "הקואליציה מבקשת ליישם את מה שהיה פעם מובן מאליו ושוודאי מקובל על כולם - יום מנוחה בשבוע. יום שיוכלו גם החלשים שבינינו לבלות בחיק משפחתם, משוחררים מעבודה ומאימת המתחרים".

כץ הדגיש כי הוא אינו מונע משיקולי דת: "יש פה קיפוח שלא קשור לשמירת תורה ומצוות, אלא קיפוח ב-3 מישורים: מאחורי הפלורליזם מסתתר עובד זר אחד לפחות שעובד 7 ימים בשבוע, ושלא יספרו שהוא עובד כדי לקבל שקל יותר בשבת. שהעובד הזה רק ינסה לסרב לבוא לעבוד ביום השביעי. מנכ"ל AM:PM לא עבד שבת אחת בחיים שלו. גם לא מנהל האזור, וכנראה שגם לא מנהל הסניף. בשבת עובדים קופאים, סדרנים ושומרים - סוף שרשרת המזון של התעסוקה.

"הקיפוח השני הוא קיפוח תעסוקתי, משום שכל רשת שיווק מחללת שבת לא מקבלת לעבודה שומרי מסורת. ולבסוף, יש קיפוח מסחרי זועק לשמיים - אם אני רוצה לפתוח בשבת, יש מקומות שאוסרים עליי, ויש מקומות שמתירים לי: ברחוב הראשי בכפר-סבא אסור ל,י ובאזור תעשייה מותר לי. זה קיפוח שבכלל לא קשור לשבת או לא. באו הרשויות והחליטו מי יכול לעבור על החוק ומי לא".

כדי להוכיח שלא מדובר באג'נדה דתית, הדגיש כץ כי הוא תומך בקיומה של תחבורה ציבורית בשבת: "זו לא קואליציה דתית אלא של אנשים שבאמת מנוחת השבת כואבת להם ופוגעת בהם. אני זועק די לקיפוח".

לניאדו הוסיף: "נוצרה אפליה לטובת מי שמצפצף על החוק ופותח בשבת, והם גורמים נזק לצייתנים. אני לא מדבר עלינו כרשת חרדית, אלא על רשתות אחרות. אנחנו לא פותחים את העסקים שלנו גם במוצ"ש, משום שלהביא עובדים לעבוד במוצ"ש זה הורס להם את כל השבת".

על דת ומסחר

אין ספק כי כל עובד במדינת ישראל חייב שיהיה לו יום מנוחה. נשאלת השאלה האם הדגש לא צריך לבוא מכיוון אכיפת חוקי העבודה וכפייה על המעסיק לכבד נושא זה ולא להעסיק עובד 7 ימים בשבוע, כך שגם עובד שעובד בשבת יקבל לעצמו יום מנוחה אחר.

הנושא הזה, מתעקשים חברי הקואליציה, אינו ישים: "עסק שפתוח 7 ימים מאלץ את העובדים לעבוד 7 ימים", פוסק ד"ר אלבשן. "אנחנו נמצאים 130 שנה אחרי סדנאות היזע, וגם שם אנשים עבדו בתת-תנאים ואמרו שהם בוחרים לעשות את זה. קמו איגודי העובדים הגדולים של ארה"ב ואמרו לא עוד, לכל אחד יש זכות לכתוב את ספר חייו כרצונו, וזה מחייב גם יום מנוחה. בכל העולם, כשאין יום מנוחה אחד מוסדר - אין אחר. זה לא עובד. זה מאבק ליברלי-חברתי של זכויות אדם".

"אנחנו לא מסתירים שהשבת חשובה לנו, ואנחנו גאים שהעם היהודי היה הראשון שהביא אותה לתודעה העולמית", אמר עו"ד מירון, "אבל המטרה שלנו היא להגן על אוכלוסיות שהן קורבנות של עבריינות של גופים שונים שעוברים על החוק ומרוויחים כסף על חשבון אלה ששומרים על החוק. אנשים שרומסים ערכים של חופש, שוויון ותחרות הוגנת הם אלה שמרוויחים מכך. המדינה לא ממלאת את חובתה, ויש גופים שסופגים נזקים כספיים מכך".

חמדנות או תחרות?

קורח מגדיר את פתיחת העסקים בשבת כ"חמדנות לשמה. רק בתל-אביב מדברים על פדיון של 300 מיליון שקל, שבא על חשבון עסקים אחרים שמוכרים את אותן הסחורות אבל סגורים בשבת. כשהתחלנו את המאבק ב-2006 ייצגנו 800 בעלי מכולות, היום נשארו 500. 300 סגרו את העסקים ולא הצליחו לעמוד בקצב, הפסידו את העסקים והפכו לנטל על החברה, גם בבאר-שבע, פתח-תקווה, חדרה וחיפה. המוצרים שנרכשים בשבת לא יירכשו במהלך השבוע בעסקים אחרים. גם ראש העיר הראשון של תל-אביב, דיזנגוף, נדרש לזה ב-1936 שיום השבת יישמר על-פי כל כלליו בעיר תל-אביב".

שוקי אליהו, סוחר מבאר-שבע, אמר: "יש לי עסק שפתוח בשבת ועסק נוסף שסגור בשבת. בבאר-שבע אנשים מצביעים ברגליים וקונים בשבת. אותו אחד שקנה נעליים בשבת לא יגיע ביום אחר. יש מקומות, כמו צומת ביל"ו, שצריך לכוון שם את התנועה בשבת. הממשלה צריכה לעשות הכול כדי למנוע את העניין הזה".

האם אותן מכולות לא שרדו רק בגלל השבת? האם פתיחת סופר שמוכר את כל מוצריו ב-5 שקלים בסמוך או שחיקת מחירים ברשתות כמו רמי לוי לא פוגעים בעסקים כאלה?

בעל מכולת בתל-אביב שנכח בדיון משיב: "אנחנו לא באים בטרוניה מול העסקים הגדולים שפועלים בשעות המנוחה. אם יש שם מחירים יותר נמוכים - זו בעיה שלנו. לא באים בתלונה נגד ויקטורי ורמי לוי ואושר עד, אלא נגד החוק שגורם לנו לא להיות שווה בפני החוק. אם אני לא יכול להשיג מחירים טובים, זו בעיה שלי; אם החוק רומס אותי כי אני קטן, זה סיפור אחר. עסק שמוכר ב-5 שקלים זה טוב לי. הלוואי שכל המחירים בארץ היו טובים לי, והתחרות תהיה הוגנת".

בחסות החוק

"מטריד אותי שייווצר מצב שבמהלך השבוע כולנו נתפקד במקום העבודה שלנו, ובסופי שבוע נתפקד כצרכנים", אמר צביקה אורן. "נרוץ לקניונים ונריב עם המשפחות שלנו במקום זמן איכות. הדברים האלה זה עניין של תהליך. חופש העיסוק והביטוי יתחיל בחנויות ובקניונים וייגמר בייצור של בית מלאכה קטן בשבת. אנחנו בעד שכל המתקנים שנותנים למשפחות לבלות ביחד להיות פתוחים - מסעדות כן, קניונים לא. סילבן שלום דיבר על סוף שבוע ארוך, אבל זה לא קרה".

ומה עם התורים המשתרכים במרכזי הקניות הפועלים בשבת, המעידים על כך שהצרכנים בישראל בוחרים לצאת לחנויות ביומם הפנוי, גם אם הוא מוגדר כיום מנוחה?

"נדחקנו להגן על יום המנוחה וזה עצמו מוזר בעיניי", אומר בוגזלו מתנועת תיקון, "יש זמן שהאדם לא סחיר. בבית תעשה מה שאתה רוצה, אבל לא שהמעביד ייקח לך את הזמן שלך ויגיד לך שזו החירות שלך לעבוד. אנחנו מתחילים היום עניין חשוב לחברה הישראלית. השבת מעניינת לא רק דתיים אלא גם אנשים כמו שלי יחימוביץ' ודב חנין, שמבינים שצריך להתגייס".

עו"ד עברי פיינגולד אמר: "יש איסור על מסחר בשבת, ומצד שני הוא נפרץ פעם אחר פעם, בעיקר בתל-אביב. וזה בגלל אינטרסים כלכליים לעוד יום מסחר בשבוע וחוסר רצון ויכולות של הרשויות לאכוף את החוק. לקמפיין הזה יש ערוצים משפטיים, כולל מאבקים שהגיעו לבג"ץ. במקביל אנחנו עוסקים במישור החקיקתי, במטרה לתת כלים לאנשים שנפגעים לעמוד על הזכות שלהם בעצמם".

עו"ד דורון הוסיף: "רוצים שיבינו שאדם הולך וקונה בשבת מסייע לאנשים שגוזלים פרנסה של מישהו אחר. הוא מסייע בקיפוח של עובדים. נדרוש מהממשלה להיות פעילה: אדם שהעסק שלו נהרס כתוצאה מזה שמישהו גזל ממנו את הפרנסה - שהממשלה תפצה אותו, או המתחרה שהרוויח על חשבונו".

מיקי גיצין, מנכ"ל "ישראל חופשית" וחבר מועצת העיר תל-אביב-יפו, מסר בתגובה: "מדובר פה בקמפיין ציבורי מתוזמר היטב שמטרתו להשפיע על שר הפנים, שאמור לקבל בקרוב החלטה בנושא פתיחת המרכולים בשבת בתל-אביב. מועצת העיר תל-אביב-יפו קיבלה החלטה מאוזנת וטובה שמייצגת את תושבי העיר שבחרו בה. לפיכך, עדיף שבעלי ההון ימנעו מההתערבות הבוטה ומהניסיון לכפות על תושבי תל-אביב בפרט ותושבי ישראל בכלל את מאפייני השבת שבהם הם חפצים, ויסכימו לקבל את הגיוון החברתי והדתי שקיים במדינה. טוב היו עושים מנכ"לי קופיקס ואושר עד אם היו נרתמים למען העסקה הוגנת בישראל בכלל, ולא רק בסופי שבוע".