מנכ"ל פלייטק מספר איך החברה הפכה לאימפריה

מור וייזר סוגר כעשור כמנכ"ל ענקית ההימורים המקוונים של טדי שגיא ששווה כיום כ-4.5 מיליארד דולר ■ בראיון למגזין gamingintelligence הוא מספר: "יש טונות של הזדמנויות במשחקי הימורים ובמסחר הפיננסי. זה מלהיב" ■ מדריך חוזה הפרשים ואופציות

מור וייזר / צילום: בלומברג
מור וייזר / צילום: בלומברג

בשבוע שעבר קיבלה פלייטק (Playtech), שבשליטת טדי שגיא, את אישור בעלי המניות של Plus500 לרכישתה בידי פלייטק. רכישה זו היא רק אחת ברשימה הולכת ומתארכת של רכישות - בעת האחרונה בעיקר בתחום פורקס - שמבצעת פלייטק. על רקע זה, החליט המגזין gamingintelligence לראיין את מור וייזר, מנכ"ל פלייטק בעשור האחרון, ולשמוע ממנו על הרכישות האחרונות שביצעה, ועל האופן שבו השתנתה החברה לנוכח רכישותיה בעשור האחרון.

פלייטק נסחרת בבורסה הראשית של לונדון לפי שווי של 4.5 מיליארד דולר, פי 4 מהשווי לפיו הונפקה לראשונה בשוק ההון הבריטי במארס 2006. שגיא דולל במהלך תקופה זו להחזקה של 33.6% בחברה, ששווה כעת 1.5 מיליארד דולר.

"מור וייזר, מנכ"ל פלייטק, חזר מ'פסגת מנהלי משחקי ההימורים העולמית' בשבוע שעבר, שבה הוא השתתף בפאנל הפתיחה, במצב רוח מרומם במיוחד. הוא סוגר זה עתה כמעט עשור כמנכ"ל ענקית הפתרונות לתעשיית ההימורים המקוונים. 'הצטרפתי לחברה ב-1 ביולי 2005'", הוא אומר לכתב המגזין.

"מנכ"לים ותיקים הופכים לתופעה נדירה בעולם ההימורים המקוונים. ראלף טופינג, שעובד בתעשייה זו 40 שנה, כיהן רק שש שנים כמנכ"ל וויליאם היל (William Hill). פטריק קנדי פרש אחרי עשור ב-PaddyPower. אפילו נואל היידן מ-Gamesys עבר לתפקיד היו"ר. לוייזר, לעומת זאת, אין כל שאיפה להמשיך הלאה לאתגרים חדשים.

"'אני אוהב את העבודה הזו', הוא אומר. 'אני מוקף בני אדם שהם מהטובים בתעשייה, וזה מה שעוזר להגדיר את פלייטק. יש לנו מוצרים מצוינים, טכנולוגיה מצוינת ולקוחות מצוינים, אבל האנשים שמקיפים אותי הם רכיב המפתח להצלחה שלנו. בכל יום צצה הזדמנות חדשה, ואיתה אתגרים חדשים, ואנחנו ממשיכים להגדיל את החברה'.

"לא קשה להבין למה וייזר כל כך נלהב. במהלך 2012 החברה המשותפת לפלייטק ולוויליאם היל התקרבה לסופה. חברה זו (שפלייטק מכרה את חלקה בה תמורת 424 מיליון ליש"ט ולפי שווי של 1.46 מיליארד ליש"ט, ט' צ') הייתה כרטיס הביקור שהראה מה פלייטק יכולה לעשות בשביל מפעילת משחקי הימורים שהתקשתה ליצור היצע מקוון. בשלב זה היה לפלייטק קל לגייס עוד כמה לקוחות בפרופיל גבוה, ולראות כיצד הכנסותיה מצטברות.

"פלייטק חיזקה מאוד את בסיס הלקוחות שלה, בייחוד בעקבות שיתוף פעולה דומה מול Ladbrokes, היריבה הוותיקה של וויליאם היל", מוסיף וכותב המגזין, "אבל במקביל השקיעה הרבה בחיזוק כל תחומי עסקיה. החברה רשמה התרחבות אנכית חדשה.

"ההתפתחות אולי המשמעותית ביותר היא הכניסה האחרונה לתעשיית המסחר הפיננסי וסקטור ה-CFD באמצעות רכישת TradeFX תמורת 230 מיליון דולר, וזמן קצר לאחריה רכישת Ava Trade תמורת 105 מיליון דולר. וכמובן, רכישת Plus500, המפעילה מסחר מקוון בחוזי הפרש (CFD), תמורת 717 מיליון דולר.

"השקעה של כמעט מיליארד דולר בתחום חדש לגמרי היא בעצמה הימור אדיר, אבל וייזר משוכנע שמדובר בהזדמנות מצוינת לפלייטק. Contracts for Differences (CFD) פירושו חוזים צמודים - חוזים המחקים את השינויים במחירים של מניות, מדדים או סחורות. מי שקונה או מוכר את ה-CFD מהמר רק על האופן שבו מחיר המניה או המדד ישתנה. התמורה המתקבלת מה-CFD היא השינוי במחיר בו הנכס נסחר. במקום לקנות את המניה נניח, המשקיע מהמר על עלייתה או ירידתה בסכום מסוים, וכך חוסך את עמלות המסחר הרגילות. זהו שוק מאוד מקובל בעולם, אך אינו מוכר רגולטורית בישראל ובארה"ב.

"עסקאות אלו יוצרות הזדמנויות לפלייטק, שכן 'שוק ה-CFD המקוון מצוי כעת במצב דומה לזה שבו היה שוק ההימורים המקוונים לפני 5-6 שנים', אומר וייזר. 'זהו שוק מאוד מפוצל, וזה לא מקרה שהמייסדים שלו באו מרקע של הימורים מקוונים. יש להם את אותן יכולות בסיסיות'.

"ייתכן שזהו מהלך גאוני", טוען ה-gamingintelligence, "כניסה לשוק דומה אבל משלים כדי לסייע לצמיחה. אבל וייזר מתפלא על כך שחברות ההימורים המקוונים לא ניסו עד כה לבצע דבר דומה.

'חשבתי שכמה חברות יבינו שיש מוצרים מסוימים - לדוגמה, אופציות בינאריות נמצאות תחת אותו משטר פיקוח של מתן רישיונות תפעול להימורים - שאפשר להשתמש בהם כדי למשוך קהלים חדשים, שאפשר לשווק להם גם מוצרי הימורים כדי לקבל תוספת צמיחת הכנסות ורווחים', אומר וייזר.

"הוא מודה, עם זאת, שלתעשיית ההימורים המקוונים יש כעת אתגרים חדשים עם השקת מס הצריכה בבריטניה, המעבר להימורים במכשירים ניידים והפופולריות הגוברת של הימורים בזמן אמת. זה יוצר בעיות חדשות שלא מאפשרות לפלייטק לבדוק כראוי הזדמנויות חדשות.

"מצד שני, לפלייטק יש המשאבים לעשות את זה, והיא יכולה לעזור לשותפות שלה להיכנס לשוק חדש זה. 'אני חושב שזה יעזור ללקוחות שלנו, מפני שאחד היתרונות של פלייטק הוא הגיוון שלה, והכניסה למסחר פיננסי היא צעד נוסף לגיוון העסקים', אומר וייזר.

"ההיבט המסקרן ביותר אולי של עסקאות אלו הוא שהן הופכות למעשה את פלייטק למפעילת הימורים ולא רק חברת שירותים במגזר זה, אבל וייזר ממהר להדגיש כי 'זהו תחום שלא מביא אותנו לעימות עם בעלי הרישיונות לטכנולוגיה שלנו'.

"'אני לא מוציא לגמרי מכלל חשבון פעילות של B2C (מעסק לצרכן), אבל אנחנו צריכים להיות מודעים לעובדה שאנחנו ספקי B2B בתחום ההימורים (מעסק לעסק), שעובדים עם כמה חברות הימורים', הוא מסביר. 'אנחנו מאמינים שיש תחומים מסוימים בהימורים שבהם לא נמצא את עצמנו בהתמודדות עם הלקוחות שלנו, כמו כמה שווקים שבהם אין לנו בסיס לקוחות גדול, או מוצרים שבהם אנחנו לא מתנגשים עם הלקוחות, כמו הימורי לוטו לצרכנים בכמה שווקים'.

"יש, כמובן, הרבה ספקולציות לגבי פלייטק שתרכוש בעתיד מפעילת הימורים. בתעשייה הזכירו בשלב זה או אחר שמות כמו Ladbrokes, Gala Coral או אפילו bwin.party - אבל וייזר נזהר מדיבורים כאלו. הוא מסרב להתייחס להזדמנויות ספציפיות, אך מדגיש שפלייטק 'תישאר אופורטוניסטית (מנצלת הזדמנויות, ט' צ'), ואנחנו מביאים הכול בחשבון'.

'נצטרך לשקול הזדמנות כשהיא צצה, אבל במקביל למצוא את האיזון בין חשיפה של עצמנו לשרשרת הערך ושמירה על היחסים עם הלקוחות שלנו ומניעת ניגודי עניינים', הוא אומר".

קונסולידציה: צפתה אותה מראש

"השמועות על Ladbrokes ו-Gala Coral מביאות אותנו אל המיזוג המוצע שנדון כעת בין שתי חברות הימורים אלו. כשותפה אסטרטגית של שתיהן, פלייטק תהיה מוטבת חשובה של מיזוג כזה. כעת היא עובדת עם שתי חברות עצמאיות, ואם המיזוג יתממש, תהיה לה שותפה שהיא קבוצת-על.

"וייזר אומר שזו פשוט תוצאה של הקונסולידציה שפלייטק צפתה מראש. 'צפינו שתהיה קונסולידציה. יש דיונים על עוד מיזוגים בעסקי ההימורים, כך שאם אנחנו יכולים להפוך לשותפים אסטרטגים בעסקים שמתמזגים, אנחנו מקבלים עסקה טובה עם תחזית צמיחה, ונהיה שם כדי לתמוך בצמיחה זו', הוא אומר.

"פלייטק מצליחה בצורה מרשימה לזהות לאן התעשייה הולכת. וייזר אומר שב-2007 פלייטק הייתה הספקית הגדולה הראשונה שהזהירה שהרגולציה הולכת להתחזק. אחר כך היא הפכה לאחת הראשונות שאימצו את התקשורת הניידת, עם רכישת Mobenga. כיום פלייטק היא חלוצה בפיתוח omni-channel (שדרוג חוויית הקנייה על ידי שימוש במגוון ערוצים, כולל מחקר לפני הקנייה).

"'אני חושב שהלקוחות שלנו הם המוטבים העיקריים של זה, מפני שיש לנו את התיאבון, המשאבים והמזומנים לטפל בצרכי הלקוחות", אומר וייזר. 'הם נהנים מזה ואנחנו נהנים מזה. יש לנו הסכמי חלוקת הכנסות, ולכן אני חושב שפלייטק נהנתה מכמה שינויים שיכולנו לבצע במהירות בזכות יתרון הגודל שלנו'.

"פלייטק אולי יכולה לנבא את הדבר הגדול הבא, אבל זה לא אומר שכולם מוכנים להקשיב. וייזר מצביע על שתי התפתחויות שלדעתו האחרים החמיצו: omni-channel ושיווק מבוסס נתונים.

'בשנה האחרונה האתגר הגדול ביותר שלי היה להסביר לחברות ההימורים איך להפיק יותר ממה שכבר יש להן. עם השקת מס הצריכה באינטרנט, כל דולר וכל מהמר נחשבים, ויש שני דברים שימלאו תפקידי מפתח בשנים הבאות', אומר וייזר.

'אם מביטים על השוק האיטלקי ועל איך ש-SNAI, Sisal ו- Lottomatica הפכו למפעילות ההימורים המקוונים המובילות בשוק, זה קרה מפני שהיה להן עסק קמעונאי נהדר שאליו הן יכלו לכוון את המוצרים המקוונים', הוא מציין. 'לחברות הגדולות יש המון נתונים שהן צוברות במרוצת השנים, והן יכולות להשיג ראות הרבה יותר טובה של הלקוחות, ולבסס את השיווק שלהן על עובדות ונתונים, ולא ניסוי וטעייה. שילוב זה כמעט קריטי לחברות מסוימות'.

"הוא מצביע על ההצלחה של Coral Connect, שגאלה קוראל אומרת שהיא עזרה לה להניב 40% מההכנסות המקוונות שלה מלקוחות קמעוניים. וייזר אומר שה-omni-channel יהפוך לתקן של החברות שפעילות בשוק המקוון ובשווקים הקמעוניים בתוך שלוש עד חמש שנים. זה יכול היה לקרות מהר יותר, אבל יידרש זמן עד שהחברות יבינו שהן יכולות לקטוף בקלות את הפירות הללו, בייחוד כשכל דולר וכל לקוח חשובים יותר מאי פעם".

וייזר מודה: "היו טעויות"

"עם רקורד כה מוצלח, בייחוד בשנתיים-שלוש האחרונות, אפשר להניח שזו הייתה הפלגה שקטה מבחינת פלייטק, אבל וייזר אומר שלא כך היה. 'היו הרבה מאוד דברים שלא עבדו. אם חברה אומרת שיש לה 100% הצלחה, זה אומר שהיא עומדת להיכשל בגדול בתחום חשוב. היו כמה פעמים שהשקענו בתחומים לא נכונים'.

"בתחילת דרכה פלייטק השקיעה הרבה במשחקים אסיאניים כמו פצ'ינקו היפני, רק כדי למצוא את עצמה חנוקה ברגולציה, ולבסוף היא נטשה אותם. אפילו הימורי ספורט, תחום שבו התמקדה במיוחד, לא התחילו חלק כמקווה, מודה וייזר.

"'עם הספורט, לקח לנו זמן להבין שהיינו צריכים לבצע רכישה. ניסינו לעשות את זה בעצמנו, בדקנו את המים, ומצאנו שזה מאוד שונה לעומת משחקי הימורים. למרבה המזל קנינו את Geneity שהופכת להצלחה אדירה, וכמה דברים מלהיבים יקרו ברבעונים הקרובים, אבל נכשלנו בניסיון לשווק את עצמנו. אנחנו לא חסינים מכישלונות, זה כבר ברור'.

"לפלייטק אין תוכניות לנוח על זרי הדפנה. 'אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לא להיות בחזית בכל תחום. יש תחומים שבהם יש לנו יותר תחרות מצד ספקי נישה. פלייטק חזקה מספיק ומשקיעה די מאמץ כדי להבטיח שאנחנו נהיה המובילים, אבל אנשים יכולים עדיין לקחת לנו פעילות, ואנחנו לא יכולים להרשות לזה לקרות'.

"תחום אחד שבו צפויה פלייטק לראות תחרות גוברת הוא התוכן. כשהיא עובדת על קידום ופיתוח יחידת השירותים שלה, פלטפורמות של צבירת תכנים כמו Odobo הופכות לדרכים חדשות של מפתחים עצמאיים להגיע לשוק. Odobo היא יריבה מרשימה, מציין וייזר, ומודה שהוא מעריך את הדרך שבה חברה זו איתרה את ההזדמנות ופיתחה אותה. אבל לפלייטק יש כבר כמה יוזמות דומות.

'אנחנו מנסים למצוא את האיזון הנכון בין התוכן שלנו והתוכן שמסופק על ידי הפלטפורמה הפתוחה שלנו. נמשיך להשקיע בה כי אנחנו מאמינים שאם מספקים לאנשים את ההזדמנות לפתח ולשלב תוכן, פלייטק תיהנה מכך'.

"גם התחרות מצד ספקיות תכנים יריבות מתקבלת בברכה. 'אנחנו לא לבד בשוק - להיות לבד ללא מתחרים חשובים זה מפחיד', מדגיש וייזר. 'אנחנו צריכים להיות על המשמר כל הזמן כדי להבטיח שספקי מוצרי הנישה לא מופיעים לפתע ולוקחים לנו חלק מהעסקים. כעת אנחנו מפתחים דרכים לתת למשתמשים תמריצים ללכת אתנו ולא בכיוונים אחרים'".

משחקים חברתיים: דיסקרטיות חשודה

"היוזמה המסקרנת ביותר אולי של פלייטק היא הכניסה למשחקים חברתיים. בניהולו של דן ויגנפלד, לשעבר מנכ"ל Diwip, ובטכנולוגיה שנרכשה ברישיון מסקייווינד טכנולוג'יס, שבעל השליטה בה הוא שגיא, חטיבה זו קיבלה חיזוק נוסף על ידי רכישת YoYo Games בפברואר. מדובר למעשה בפלטפורמה ליצירת משחקים בדומה לאודובו החינמית, והיא מאפשרת לפלייטק לפרסם תכנים של מפתחים עצמאיים.

"למרות המשאבים המשמעותיים שהושקעו בחטיבה זו, פלייטק שומרת על דיסקרטיות יחסית לגביה. זה מעורר חשד לכישלון, אבל וייזר מדגיש שבמקום להזרים לחטיבה סכומים אדירים כפי שעשו bwin.party ו-888, ולא להצליח להרשים את השוק שנשלט עדיין על ידי חברות כמו Playtika ו-DoubleDown, פלייטק נוקטת גישת פיתוח איטי לטווח הארוך.

'יש לנו תוכנית ברורה אבל אנחנו צריכים לבסס מעמד חזק יותר. זה בידיים שלנו', אומר וייזר. 'אנחנו בהחלט רואים במשחקים חברתיים תחום שיהפוך לתחרותי יותר, ואתה זקוק לנקודת כניסה לשוק זה. בסופו של יום זה לוקח לנו קצת יותר זמן ממה שצפינו עד כה. אנחנו ממשיכים להשקיע בפרויקט הזה ולבחון אותו. להערכתנו זה שוק גדול, שעוד לא הגענו אליו, מה שמהווה הזדמנות צמיחה בטווח הבינוני והארוך'.

"אבל אלו הם אתגרים ליום אחר. אחרי שגנב את ההצגה בהופעתו בפני המנהלים מהתעשייה, ההתלהבות של וייזר כמעט מוחשית. כשמנכ"לים אחרים נשמעים זהירים ואפילו חוששים בראיונות, בכל פעם שאנחנו משוחחים עם וייזר הוא רק נשמע יותר נלהב מההתפתחויות האחרונות בפלייטק.

"'זו תקופה מרגשת עבורנו. עמוסה, אבל גם מאוד מלהיבה, בעיקר כשאני מגיע לכאן ויושב עם הצוות שלי כדי לדבר על העסק ואני רואה את התשוקה שלהם. יש טונות של הזדמנויות במשחקי הימורים, חברתיים ומזדמנים, ובאנך החדש של המסחר הפיננסי. יש לנו תוכניות גדולות להצמיח את החברה, ואנחנו נהנים מזה. זה פשוט מלהיב', מסכם וייזר".

המספרים של פלייטק
 המספרים של פלייטק