אחרי עיכוב של שבועיים: הדוח על תקציב הביטחון יפורסם מחר

ההמלצות העיקריות: תקציב רב-שנתי שיעמוד על 58-59 מיליארד שקל, פנסיית הגישור תבוטל לטובת מענק חד-פעמי - למעט חיילים קרביים, תקציב הביטחון יהיה יותר שקוף, רפורמות באגף השיקום

כשבועיים לאחר שנמסר לראש הממשלה ולשרי הביטחון והאוצר - דוח הוועדה לבחינת מבנה תקציב הביטחון בראשות האלוף (במיל') יוחנן לוקר יוצג מחר לציבור. הוועדה הוקמה בחודש מאי 2014 בידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכתב המינוי שלה הסמיך אותה לבחון את ההיקף הרצוי של תקציב הביטחון אל מול צרכי המשק והחברה, וזאת על רקע המחלוקות העמוקות בין משרדי הביטחון והאוצר לגבי היקף תקציב הביטחון.

בתום 63 ישיבות שקיימה הוועדה, היא המליצה על 6 סעיפים מרכזיים שכוללים בין השאר את קביעת תקציב הביטחון על כ-58-59 מיליארד שקל בשנה; ביטול פנסיות הגישור של משרתים בקבע בתמורה לקבלת מענק חד פעמי - מלבד המשרתים במערך הלוחם; שקיפות של תקציב הביטחון ויישום של רפורמות נרחבות באגף השיקום, ברוח ההמלצות של ועדה אחרת שעסקה בנושא זה בראשות השופט (בדימוס) אורי גורן.

בוועדה שבראשות לוקר חברים מנכ"ל ונשיא אלביט מערכות לשעבר, יוסי אקרמן; האלוף (במיל') עמי שפרן; ניצב (בדימוס) אסתר דומיניסיני; הפרופ' רבקה כרמי ועוד.

נציגי משרד האוצר שהופיעו במהלך השנה האחרונה לפני הוועדה, פעלו בניסיון לשכנע אותם להחיל בין השאר על מערכת הביטחון חובת שקיפות של נתונים הקשורים לאופן ניהול תקציב הביטחון. במערכת הביטחון טענו מנגד כי הדרישות הנשנות של האוצר להחלת "שקיפות" על ניהול תקציב הביטחון מסוות ניסיון לשליטה מצדו על אופן ניהול התקציב.

במקביל, נציגי מערכת הביטחון שהופיעו לפני הוועדה התעקשו על קבלת ודאות תקציבית באופן שיאפשר לצבא תכנון רב-שנתי ובמסגרתו, היכולת להתחייב לתכניות של אימונים. המתווה של לוקר עתיד להחליף את זה של ברודט משנת 2007, שקרס בעקבות מחלוקות ארוכות בין משרדי האוצר והביטחון.

גורם בכיר באוצר שנחשף לדוח אמר בימים האחרונים כי "מדובר בדוח מכונן". זאת, בזמן שבמערכת הביטחון יכולים להביע שביעות רצון מההמלצה להעמיד לה תקציב רב-שנתי, ומאידך תרעומת על הכוונה לפגוע בפנסיות.

"לקחנו על עצמנו את המשימה בחרדת קודש מתוך הבנה עמוקה של גודל האחריות והציפיות מאיתנו", אמר לוקר לפני כשבועיים עם הגשת הדוח לראש הממשלה: "הוועדה בחנה את צרכי מערכת הביטחון מזווית ראייה רחבה של צרכי המשק וצרכי המדינה על בסיס ההבנה שישראל תזדקק לכל מגן חזק ואיכותי עוד שנים רבות. לנגד עינינו עמדו חיזוק היכולות המבצעיות והכח הלוחם של צה"ל".

עיקרי ההמלצות

■ תקציב רב-שנתי שיעמוד על 58-59 מיליארד שקל

■ פנסיית הגישור תבוטל לטובת מענק חד-פעמי. למעט חיילים קרביים

■ תקציב הביטחון יהיה יותר שקוף

■ רפורמות באגף השיקום