שותפויות הגז מחבקות דוח המבקר - ומרוצות שהלחץ ירד

השותפויות על דוח המבקר על משק הגז: "המשך הסחבת יביא לעיכובים מיותרים נוספים בפיתוח המאגרים ויסבו נזקים קשים לתעשייה ולמשק הישראלי" ■ איתן כבל: "חייבים ועדת חקירה פרלמנטרית" ■ טרכטנברג: "מסכת כשלים של ממשלות נתניהו"

לאחר פרסום דוח מבקר המדינה על משק הגז, שיצא בביקורת נגד הרגולטורים וכן המליץ לפקח על מחיר הגז, התגובות לא מאחרות להגיע. בשותפויות הגז שמחים שהדגש בביקורת הוא על רשויות המדינה (אבל בעצם זה תחום אחריותו של מבקר המדינה) ולא על המונופול הדורסני שלהן, ונציגים מהאופוזיציה יוצאים בביקורת נגד הממשלה.

דוח המבקר הצביע על מספר ליקויים: היעדר מדיניות בתחום חלוקת הרישיונות הימיים ופיתוח שדות גז קטנים, עיכובים בהפעלת מאגר אחסון גז, מחסור בהנחיות סביבתיות במשק הגז, היעדר מדיניות בנוגע למיסוי על יצוא הגז ופיקוח על מחירים והתמהמהות בתהליך קביעת הוראות בעניין תמלוגי הגז ועוד.

משותפויות הגז נמסר בתגובה: "דוח המבקר מחזק ומוכיח את הדברים שנאמרו על ידי שותפויות הגז לאורך כל הדרך, שלפיהם ריבוי הרגולטורים וחוסר התיאום ביניהם, הסחבת הארוכה של שנים ארוכות בקבלת ההחלטות, לצד השינויים התכופים באלה שכן נתקבלו, יצרו חוסר ודאות בשוק האנרגיה המקומי, הביאו לעיכוב בפיתוח תעשיית הגז ומנעו את הגעתם של שחקנים חדשים לישראל.

"אנו תקווה שלאור ממצאי הדוח הברורים ימשיכו משרדי הרגולציה והממשלה את שיתוף הפעולה ביניהם שהחל בחודשים האחרונים סביב מתווה הגז הקיים, ויפעלו ליצירת ודאות ויציבות בשוק האנרגיה. המשך הסחבת וחוסר התיאום יביאו לעיכובים מיותרים נוספים בפיתוח המאגרים ויסבו נזקים קשים לתעשייה המקומית ולמשק הישראלי".

יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל מסר בתגובה לדוח, כי "עכשיו זה כבר מבקר המדינה אומר, ועכשיו חייבים ועדת חקירה פרלמנטרית לאוצרות הגז. הדוח מצביע על הפקרות ממשלות נתניהו לדורותיהן בטיפול במשק הגז ובעיקר - התעלמות והפקרת זכויותיהם של אזרחי ישראל מהנס הזה שקרה לנו עם הגז ומהעושר הגדול שהוא מביא עמו. זה כבר לא 'שונאי העשירים' ולא 'הקומוניסטים' וכבר לא האופוזיציה. זה כבר מבקר המדינה כבוד השופט יוסף שפירא.

"הגשתי הבוקר הצעה לסדר בדבר הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית, ואני מתכוון כבר היום להתחיל בגיוס רוב לצורך הקמתה ולמען חקירת ההפקרות בחלוקת העושר מהגז. אני לא מחפש לתלות את האשמים כי לא נרוויח מזה דבר. אני גם לא צריך שוועדת חקירה תמצא את האשמים. מבקר המדינה כבר מצא - ממשלות נתניהו לדורותיהן".

כבל מונה את הכשלים שעליהם הצביע דוח המבקר, ומפנה אצבע מאשימה לנתניהו: "הכישלון הוא גדול ומערכתי: קביעת מדיניות אנרגיה כוללת - נכשל; קביעת מדיניות רישיונות לחיפושי גז - נכשל; גיבוש מדיניות לפיתוח מאגרים קטנים - נכשל; אסדרה עפ"י חוק הנפט - נכשל; גיבוש נוהל לחתימה על שטר חזקה לחברות הגז - נכשל; תפקוד המועצה המייעצת והמועצה לענייני משק הגז הטבעי - נכשל; הפעלת מאגר אחסון - נכשל; הקמת מרכז מידע לאומי לחיפושי נפט וגז - נכשל; העצמת הידע וכוח אדם מקצועי בנושאי נפט וגז - נכשל; היערכות לפרישת מנהל יחידת הנפט - נכשל; תיאום בין מאסדרי הנפט והגז - נכשל; גיבוש שיטה/מודל לפיקוח על המחירים - נכשל; עבודת מטה בין-משרדית - נכשל".

ח"כ מנואל טרכטנברג אמר: "אנו מקבלים אישור ואישוש ממקור רציני - מאז גילוי מאגר תמר בשנת 2009, נמשכת מסכת הכשלים של ממשלות נתניהו בטיפול באירוע הכלכלי המשמעותי ביותר בעשורים האחרונים במדינת ישראל. כפי שטענו - הטיפול הלקוי של הממשלה הביא ליצירתו של מונופול והניסיון בחודשים האחרונים כביכול להגביל את אותו מונופול לא צלח, לכן מה שדרוש כיום זה פיקוח מחירים אפקטיבי שהממשלה ויתרה עליו במודע".

הוא מוסיף: "הצענו מודל אלטרנטיבי והנה בא הדוח ונותן את הגושפנקא לכך. יש לקוות שלאור זאת הממשלה תחזור בה מהמתווה ולכל הפחות תעשה כעת שלושה צעדים: תפעיל את סמכותה לפיקוח מחירים, תפעל לביטחון אנרגטי לאורך זמן, ותדאג לפריסת רשת הובלה שתוכל לחבר את צרכני הקצה של התעשייה לגז".