רגע לפני הבלגן הגדול: המבקר בודק את הרכבת הקלה בת"א

מבקר המדינה "החליט לבחון בזמן אמת את היערכות הרשויות השונות לתחילת עבודות התשתית של הרכבת הקלה" ■ השר לביטחון פנים גלעד ארדן מבקש לכנס פגישה דחופה בנוגע להסדרי התנועה לקראת תחילת העבודות

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

עשרה ימים לפני תחילת העבודה על קו הרכבת הקלה הראשון בישראל, החששות מעומסי התנועה האדירים שייווצרו בעיצומם. על הרקע הזה, הודיע מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, כי החליט "לבחון בזמן אמת את היערכות הרשויות השונות לתחילת עבודות התשתית של הרכבת הקלה ומתן פתרונות לאזרחי המדינה במטרופולין תל אביב".

בהודעה שפרסם המבקר הבוקר (ג'), צוין כי "מדובר בריכוז העירוני הגדול והצפוף במדינה. במהלך השנים גדל בו מאוד השימוש בכלי רכב פרטיים ומערכת הכבישים לא הותאמה באופן מספק לתהליך הגידול המהיר. הדבר הביא לגודש רב בכבישי המטרופולין".

מבקר המדינה פרסם בדוח 64א לשנת 2013, פרק העוסק בהיערכות להקמת הרכבת הקלה במטרופולין תל-אביב, ובדוח 65א לשנת 2014 פרק בנושא ניהול רכש, המכרזים וגיוס כוח אדם בחברת נת"ע.

בהודעתו של המבקר, צוין, כי הובע חשש כי כתוצאה מהעבודות יגרמו שיבושי תנועה ועומסי תנועה גדולים מאוד אשר יכבידו על אזרחי המדינה, ובפרסומים שונים נטען, כי הרשויות השונות וביניהם חברת נת"ע, משטרת ישראל, משרד התחבורה והרשויות העירוניות אינן ערוכות לטפל באתגרים שמציב הפרויקט.

בנסיבות, החליט המבקר לבדוק, בין השאר, את ההיערכות במגרשי חנייה במסגרת "חנה וסע", ההיסעים לנהגים שיחנו במגרשי החנייה, נתיבי התחבורה הציבורית שישרתו את אותם היסעים; את היערכות משטרת ישראל והצורך בהכוונת התנועה באותם אזורים; ולגבי הרשויות העירוניות המקומיות, ייבדק היבט החנייה וגרירת רכבים המפריעים לתנועה.

בתוך כך, השר לביטחון פנים גלעד ארדן מבקש לכנס פגישה דחופה בנוגע להסדרי התנועה לקראת תחילת העבודות בתוואי הרכבת הקלה בתל אביב, והמשמעויות הצפויות בגין עבודות הרכבת הקלה.

בהודעה שהוציא ארדן טען כי מטרת הדיון תהיה לבחון את מוכנות כלל הגופים לתחילת העבודות בתוואי הרכבת הצפויות לתחילת אוגוסט, והאם ניתן לאפשר את ביצוע העבודות כבר בתחילת אוגוסט כפי שמבקשת חברת נת״ע. בדיון ישתתפו בין היתר מנכ״לי משרדי ממשלה הרלוונטיים, קציני משטרה, גורמים מעיריית תל אביב ונציגים ממשרד האוצר.

ואולם, קיומה של הפגישה מוטל בספק. שר התחבורה ישראל כץ פנה לארדן, וביקש ממנו לבטל את הישיבה, זאת בטענה כי נושאי הישיבה חורגים לחלוטין מתחום סמכותו. "האחריות להקמת פרוייקט הרכבת הקלה מוטלת עלי והעבודות יתחילו ב-2.8 בדיוק כפי שתוכנן", טען כץ והוסיף כי חברת נת"ע ומשרדי התחבורה והאוצר ערוכים וכל הגורמים ובכללם משטרת ישראל קיבלו עדכון והתראה, והדברים תואמו איתם מבעוד מועד. עוד הוסיף השר, כי "משרד התחבורה פעל והצליח להשיג 168 תקנים חדשים שאושרו למשטרה לצורך ניהול התנועה והאכיפה בנת"צים ומצפה ממנה להיות ערוכה במועד לביצוע תפקידה".

תחילת העבודות על קו הרכבת הראשון של הרכבת הקלה ב-2 באוגוסט. הקו צפוי להתחיל לפעול באוקטובר 2021, ולעבור בתחומי פתח תקוה, בני ברק, רמת גן, ת"א ובת ים, ויהיה באורך של 24 ק"מ, שמתוכם 11 ק"מ מתחת לאדמה.