תפנית בעזה? איראן: "חמאס הכריז עלינו מלחמה"

הפגישה שהתקיימה ביום שישי האחרון בין יו"ר הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל למלך סעודיה סלמאן הובילה לגלי ביקורת בכלי תקשורת איראניים ■ "חמאס פנה לסעודיה משיקולים כלכליים ואחרים", כתבו על מי שנחשבת ליריבתם המרה ביותר כעת

חאלד משעל / צילום: רויטרס
חאלד משעל / צילום: רויטרס

ביקורו של יו"ר הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל בסעודיה, הוביל כלי תקשורת באירן לצאת למתקפה חריפה על תנועת חמאס ולטעון כי מנהיגיה "הכריזו מלחמה על איראן". הפגישה בין משעל למלך הסעודי סלמאן נערכה ביום שישי האחרון, והיא הפגישה הראשונה בין נציגי חמאס להנהגה סעודית רמת דרג מזה שנים רבות.

בעמוד השער של העיתון האיראני "קאנון" התפרסמה כתבה המבהירה מה חושבים בטהרן על ביקורו של משעל בסעודיה, יריבתה המרה של איראן בחודשים האחרונים, במיוחד על רקע המלחמה בתימן. בטהרן לא הסתירו כי היחסים בין הארגון הפלסטיני למשטר האייתוללות בנקודת הזמן הנוכחית, אינם במיטבם.

"חמאס היא חלק מארגון האחים המוסלמים, וחלק גדול מהאופוזיציה בסוריה הוא מהאחים המוסלמים", נכתב בידיעה. "חמאס לא אימצה את עמדת איראן ביחס למלחמת האזרחים בסוריה ועמדה לצד האופוזיציה. משלב זה יש משבר בין חמאס לטהרן".

דברי ביקורת קשים מופנים גם נגד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס: "משעל, בניגוד למאמצי איראן ופעילותה למען סיום מלחמת האזרחים בסוריה, פנה לריאד ועמד לצד סעודיה. הדבר לא הסתכם בכך, הוא גם עמד לצד הסעודים במסגרת המתקפה שלהם בתימן, כדי לשנות את המאזן שם לטובתה. ההתקרבות של חמאס לסעודיה אינה אלא הכרזת מלחמה מצידה על איראן, בשם סעודיה".

בנוסף, נטען בכתבה כי בכוונת חמאס לשלוח כוחות מיוחדים לעזרת הכוחות הנאמנים למשטר שנלחמים במורדים התימנים החות'ים. טענה זו הופיעה בכלי תקשורת איראניים נוספים היום והוכחשה מיד על ידי מקורות בחמאס.

בטהרן הבהירו כי למרות "הטעויות האסטרטגיות של חמאס ומנהיגה, שאינו מחשב נכון את צעדיו כאשר הוא פונה לסעודיה משיקולים כספיים ואחרים, התמיכה בעם הפלסטיני תימשך".