דוח המבקר על מחדל הגז: התעלמות מוחלטת מאחריות נתניהו

מאז פרסום דו"ח הביניים של ועדת אגרנט לא היה דו"ח מבקר מדינה שהתעלם באופן בוטה כל כך מהדרג הפוליטי

דוח מבקר המדינה שהתפרסם אתמול (ב') מהווה תעודת עניות לכל הגופים הציבוריים שטיפלו בגילויי הגז הטבעי בישראל. עם זאת, הדוח אינו נוגע בשרי האנרגיה והאוצר שפעלו בשנים האחרונות. במיוחד בולטת התעלמותו של הדוח מראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בדוח מופיעות קביעות נכונות, המתייחסות לרמה המקצועית הנמוכה של פעילות הממשלה, חוסר תיאום בין רגולטורים ואספקטים נוספים, שהציבו את נציגי הממשלה בעמדת חולשה מול חברות האנרגיה.

אולם, לעתים נדמה שכל מה שהמבקר עשה הוא לקרוא את מה שדווח בחודשים האחרונים במדיה הישראלית, לשלוח שאלות לכמה מהמבוקרים ולמתוח ביקורת. הקביעה הנועזת ביותר שלו, שקיים מונופול ולכן דרוש פיקוח על המחירים, סותרת את עמדת הממשלה וכמובן עלתה כבר לדיון בתקשורת.

וכעת, כפי ששואל ג'קי ג'קסון ב"הציור השבועי לילד" ב"ידיעות אחרונות": "האם תוכלו ילדים לגלות היכן מתחבא ראש הממשלה?" סימן שאלה דומה נותר גם בדוח המבקר. אצל ג'קסון לפחות אפשר, גם אם לא בקלות, למצוא את הדמות המוסווית; מקריאה בדוח המבקר, לעומת זאת, אין שום סיכוי שתלמדו שנתניהו בתמונה.

מהרגע שבו התגלה שדה הגז "תמר" ובייחוד אחרי גילוי "לווייתן", היה ברור לכל בר דעת שמדובר באירוע כלכלי משנה כללי משחק, שמשמעותו לכלכלה הישראלית חורגת מכל התפתחות כלכלית אחרת בהיסטוריה הקצרה של המדינה. היה גם ברור שלגילוי שדות הגז משמעות ביטחונית חריגה וייתכן שגם חשיבות גיאופוליטית מסוימת.

כאשר כל זה קרה והוברר היה על ראש הממשלה לקחת לעצמו את תיק האנרגיה ולהקדיש זמן איכות רב לתחום זה. היה עליו להקים צוות יעודי, ברמות מנכ"לים בהשתתפות משרדי האנרגיה, האוצר, הביטחון והכלכלה שיציעו לממשלה מדיניות לפיתוח ולניצול שדות הגז הטבעי לאורך שנים. צריך היה לשלב את הממונה על ההגבלים העסקיים שיציע פתרון סביר לבעיית התחרות (או אי תחרות). רק אחר כך היה על הממשלה להתוות מדיניות ברורה, שממנה ייהנו היזמים והציבור.

מיותר לציין שנתניהו לא פעל בצורה כזו. וועדות שהוקמו, צמח וששינסקי, היו ועדות אד-הוק לדיון בהיקף היצוא ובמיסוי בהתאמה, אבל לא בהתוויית מדיניות כוללת. לכישלון הטוטלי הזה אחראי נתניהו, שנעלם כליל מדו"ח המבקר. אחרי כישלון קולוסאלי כזה, שתוצאתו החשובה ביותר היא דרדור חסר תקדים ברמת הביטחון האנרגטי של המדינה לרמתו הנמוכה בהיסטוריה (עובדה שהדו"ח מתעלם ממנה), נתניהו צריך לחזור לקיסריה.