דוח סודי של האוצר: פגיעה קשה במשק במקרה של חרם אירופי

הכלכלן הראשי ב-2013: "אם מדיניות האיחוד האירופי כלפי ישראל אכן תוחרף עשויים להיגרם למשק נזקים משמעותיים ביותר" ■ צפו בתרחישים השונים

ב-2013 ערך הכלכלן הראשי באוצר דוח סודי בניסיון להעריך את ההשפעות הכלכליות על המשק שיהיו לחרם אירופי בדרגות שונות של חומרה.

על-פי הכלכלן, "במידה ומדיניות האיחוד האירופי כלפי ישראל אכן תוחרף עשויים להיגרם למשק נזקים משמעותיים ביותר". לפי התרחיש המתון ביותר - של סימון מוצרים מהשטחים והחרמה וולנטרית - הנזק לייצוא הישראלי יעמוד על כמיליארד שקלים בשנה והתוצר המקומי יקטן בכחצי מיליארד שקל.

כ-500 ישראלים עשויים לאבד את פרנסתם כתרחיש המתון ביותר. בתרחיש הבא - החרמה מלאה על-ידי האיחוד האירופי של תוצרת מהשטחים והחרמה בהיקף מזערי של תוצרת מתוך גבולות 67' - כבר מזנק הנזק לייצוא ל-4.37 מיליארד שקל, הפגיעה בתוצר קופצת למעל 2 מיליארד שקל ומספר המובטלים עולה ל-1,800.

בתרחיש הקיצוני ביותר הכולל את ביטול הסכם האסוציאציה בין ישראל לאיחוד, עצירה מוחלטת של השקעות ישירות במשק הישראלי ופגיעה של 100% בייצוא הישראלי לאירופה, מגיע הנזק המצטבר לייצוא למעל 80 מיליארד שקל, הפגיעה בתוצר למעל 40 מיליארד שקל (כ-4% תוצר) ואובדן מקומות העבודה ל-36,500 משרות.