דנינו: "בתוך פחות מעשור יהיה במשטרה אגף סייבר"

מפכ"ל המשטרה היוצא בריאיון פרישה ל"גלובס" לפני כחודש: "בשלב מסוים אמרתי: חבר'ה, הרי ברגע שיהיה פה תיק סייברי גדול, רק המשטרה תהיה חייבת להיות בפרונט"

רב ניצב מפכל יוחנן דנינו משטרה / צלם: יוסי כהן
רב ניצב מפכל יוחנן דנינו משטרה / צלם: יוסי כהן

פרשת פריצות ההאקרים לבנק האמריקאי JP מורגן היא דוגמה להתפתחות שעוברים ארגוני פשיעה בעולם. הפרשה היא חובקת עולם, ומעורבים בה גורמים ממדינות שונות. מטבע הדברים, חקירתה מובלת על-ידי ה-FBI (הבולשת הפדרלית של ארה"ב), ונעשית בשיתוף-פעולה עם גופי חקירה נוספים, לרבות יחידת הסייבר במשטרת ישראל.

יחידת הסייבר בלהב 433 הוקמה לפני פחות מ-3 שנים, ב-12 בנובמבר 2012. היחידה כוללת כמה עשרות שוטרים, והיא אמונה על לחימה בפשיעה טכנולוגית מתוחכמת, בניית רשת ביטחון והגנה על מוסדות בנושאי פשיעת הסייבר.

יחידת הסייבר היא אחת הגאוות הגדולות של מפכ"ל המשטרה היוצא, יוחנן דנינו. בריאיון הפרישה שנתן דנינו ל"גלובס" לפני כחודש, הוא תיאר איך דחף את הקמת היחידה במשטרה. "הקמתי את יחידת הסייבר, כי היה לי ברור שאנחנו מפגרים ביחס למדינות אחרות בנושא. כל העולם שם את המשטרה בפרונט של מלחמות הסייבר - רק אצלנו זה הפך להיות 'סיכולי' וניכסו אותו לצה"ל ולשב"כ".

לדברי דנינו, "בשלב מסוים אמרתי: חבר'ה, הרי ברגע שבאמת יהיה פה תיק סייברי מאוד גדול, רק המשטרה תהיה חייבת להיות בפרונט, כי המדינות האחרות, המשטרות והאינטרפול, לא עובדים מול צבא. תמיד מול משטרה. כשראיתי שזה נגרר, החלטתי חד-צדדית להקים יחידת סייבר".

לדבריו, "זו יחידה מדהימה. להערכתי, בתוך פחות מעשור יהיה במשטרה אגף סייבר. תזכרו מה שאמרתי, אגף סייבר! גדול. למה? כי כולם כבר הולכים לשם. נרצה או לא - העולם רץ ומכוון לשם".