בוטלה הפשרה בתביעה הנגזרת בפרשת בנק הפועלים וקרן RP

השופטת יהודית שבח דחתה את ההסדר בשל הפער שבין סכום הפשרה - 6 מיליון שקל - לסכום התביעה שעמד על 71 מיליון שקל

דני דנקנר / צלם: תמר מצפי
דני דנקנר / צלם: תמר מצפי

בצעד נדיר, השופטת יהודית שבח מבית המשפט המחוזי בתל-אביב דחתה את הסדר הפשרה בתביעה הנגזרת בפרשת בנק הפועלים והפיצוי המוגזם שהעניקה לקרן RP, תוך שיו"ר הבנק לשעבר דני דנקנר מצוי בניגוד עניינים.

הסדר הפשרה כלל תשלום של 6 מיליון שקל, כאשר חלק מרכזי ממנו הלך לצד התביעה: התובעים היו אמורים לקבל 50 אלף שקל, ועורכי דינם היו אמורים לקבל ביחד 1.2 מיליון שקל (20% מסכום הפשרה).

אלא שכאמור השופטת דחתה את ההסדר, וזאת בעיקר בשל הפער בין גובה הפשרה לסכום המקורי שנתבע, שעמד על 71 מיליון שקל, ולכן התביעה תחזור לדיונים בבית המשפט. השופטת קבעה כי הדיון לאישור יחל בחודש דצמבר.

"אין ספק כי אישור הסדר הפשרה יחסוך מזמנו של בית המשפט וישיג לצדדים חיסכון של עלויות בהידיינות. ועדיין, על בית המשפט לבחון את ההסדר ולוודא שהוא תואם את תועלתה של החברה, אשר בשמה ולתועלתה התנהל ההליך", כותבת השופטת שבח. "לפער בין 6 מיליון שקל לבין 71 מיליון שקל לא הוצג כל הסבר מניח את הדעת", היא מוסיפה.

לפני כ-5 שנים הוגשו לבית המשפט שתי בקשות לתביעה נגזרת נגד יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, ונגד שורה של דירקטורים, בטענה כי מעלו בחובת האמונים והזהירות בכך שאישרו בזמנו פיצוי לקרן RP בסך 25 מיליון דולר על כך שהקרן לא יכלה להצטרף אל הבנק ברכישת הבנק הטורקי פוזיטיף.

התובעים טענו כי לא רק שמדובר בפיצוי מוגזם, אלא שקיים גם ניגוד עניינים בסוגייה זו, וזאת לאור קשריו של דנקנר עם הקרן - שתי קרנות השקעה מקבוצת RP היו מעורבות בשתי עסקאות עם חברת הנדל"ן אלרן, שדנקנר היה אחד מבעליה.

נזכיר כי במסגרת הדיונים על הפשרה ביקשה השופטת גם את חוות-הדעת של בנק ישראל בנושא. בנק ישראל הסתייג גם הוא מהפשרה המתהווה. בבנק ישראל לא אהבו גם כן את הפער בין גובה הפשרה לסכום התביעה, את-שכר הטרחה הגבוה של עורכי הדין ביחס להיקף הפשרה וכן את הפטור מתביעות לדירקטורים.

התביעה הוגשה על-ידי יששכר רובין ויצחק מאיר אלתר, שיוצגו בידי עורכי הדין עמית מנור ואורן הירש. בנק הפועלים יוצג בידי עורכי הדין פיני רובין, ירון אלכאוי ושירין גבאי ממשרד גרוניצקי. דני דנקנר יוצג באמצעות משרד עו"ד ראב"ד מגריזו בנקל, ודירקטורים נוספים יוצגו בידי עו"ד לשם ועו"ד פרמדר.