מבחן דרכים: פיאט 500x טורבו החדשה - כוכבת פופ

הנציגה של פיאט בפלח הלוהט של רכבי הקרוס-אובר העירוניים מציעה עיצוב איטלקי אופנתי, מרחב פנים תוסס ושימושי וביצועים נמרצים, אבל היא תצטרך תמחור אגרסיבי יותר כדי להותיר חותם

ההיסטוריה ההנדסית של רכב חדש מספרת לעיתים סיפורים עסקיים מרתקים. ניקח, למשל, את דגם 500X החדש של פיאט. למרות הדמיון החיצוני לסדרת ה-500, ל-500X אין קרבה הנדסית ישירה או עקיפה לאחותה הקטנה. היא מבוססת על אבולוציה של הפלטפורמה ההנדסית של פיאט גרנדה פונטו, שהושקה ב-2005 כחלק משיתוף הפעולה בין פיאט לג'נרל מוטורס - שיתוף פעולה, שאמור היה להניב מיזוג בין שתי החברות.

אלא שבאותה שנה חיסלה GM את השותפות והותירה את האיטלקים לבדם, לא לפני ששילמה להם כמעט שני מיליארד דולר כפיצוי. שלוש שנים לאחר מכן היכה המשבר הכלכלי בארצות הברית, יצרני הרכב האמריקנים נקלעו אל סף פשיטת רגל ופיאט רכשה את קבוצת קרייזלר ובתוכה גם את המותג ג'יפ.

כך קרה, שהפלטפורמה, שפותחה בהשקעה לא קטנה מצידה של GM, הפכה לבסיס ההנדסי של דגם רנגייד הקומפקטי החדש של חברת ג'יפ המתחרה ובמקביל גם של פיאט 500X, שהיא הנגזרת האירופאית האופנתית של אותו ג'יפ. כיום, כאשר קבוצת פיאט מחפשת שותף גלובלי חדש למיזוג, לא מן הנמנע שאותה פלטפורמה רבת גלגולים תעבור בתור נדוניה לצד רביעי.

היסטוריה לחוד. 500X הוא כלי עגלגל, אופנתי ועדכני, שמשתלב היטב באחד הפלחים הלוהטים ביותר בשוק הרכב העולמי. הדמיון חיצוני לסדרת 500 הקומפקטית מודגש בעיקר באמצעות חרטום עם פנסים עגלגלים, גריל בולט, קו גג מתעגל וכמובן באמצעות שילובי הגוונים, שהפכו לסמל המסחרי של ה-500. מנגד, הוא מציע גובה ורוחב של קרוס-אובר עירוני אמיתי ביחד עם אלמנטים קרביים כמו חישוקים גדולים ונאים, קשתות גלגלים מושחרות ומשטחי מיגון פלסטיים בגחון. התוצאה הסופית נראית שונה ומושכת תשומת לב בדיוק כפי שניתן לצפות ממוצר מבית מעצבים איטלקיים טרנדיים.

תא הנוסעים ממשיך את המסר הטרנדי עם אלמנטים מוכרים מה-500 הקטנה, כמו מחוונים עגלגלים ומצועצעים, משטחים בצבעים התואמים את הצבעים החיצוניים ואין ספור אפשרויות להתאמה אישית. איכות חומרי הדיפון נוטה לצד הזול של הסקאלה, אך שימוש נבון בטקסטורות ובגוונים מטשטש זאת ומשדרג את התחושה הסובייקטיבית. איכות ההרכבה טובה בסך הכל ובידוד הרעשים סביר.

ה-500X מתברכת בתא נוסעים מרווח עם מרחב סביר לרגליים - למרות בסיס גלגלים באורך 2.57 מ' בלבד - וגם מרחב ראש מכובד, למרות תנוחת ישיבה גבוהה יחסית וגג קמור. מרווח הכתפיים מאחור יספיק לשני מבוגרים פלוס ילד מזדמן. כמקובל אצל פיאט, התא שופע בפתרונות אחסון מקוריים שמפוזרים לכל אורכו ורוחבו ובשילוב נפח הטענה שימושי של 350 ליטר מאחור אין בעיה למלא את משימות הפנאי של תא משפחתי טיפוסי. האבזור בדגם פופ-סטאר שבו נסענו מקיף למדי, אם כי מערכת המולטימדיה קטנה ודלה ביישומים.

מתחת לחרטום השמנמן ממוקמת מערכת הנעה מודרנית שאותה קיבלה ה-500X מהחברה-האחות אלפא רומיאו. היא כוללת מנוע 1.4 ליטר טורבו בהספק 140 כ"ס ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים מטיפוס TCT, שמשרתת גם את אלפא מיטו וג'ולייטה.

זו יחידת הנעה מוצלחת, עם שפע של מרץ ומומנט בסל"ד נמוך, שמעניק למכונית תחושה כמעט ספורטיבית. התיבה האוטומטית מורידה הילוכים בזריזות, הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש מתבצע בקצת יותר מ-10 שניות ולמכונית אין בעיה להאיץ בעליות ארוכות ותלולות בליווי רמה סבירה של רעש . קל גם מאד לשייט במהירויות שלילה על הכביש המהיר, ללא תחושת מאמץ של המנוע.

התיבה כפולת המצמדים מבצעת כהלכה את עבודתה ברוב תנאי הנהיגה אם כי רגל מהוססת על הדוושה במצבי עצור-סע (פקקים למשל) עשויה לחשוף את ה"באגים" המוכרים של הטכנולוגיה הזו דוגמת טלטולים וחבטות. פיאט נוקבת בצריכה ממוצעת של כ-17.5 ק"מ לליטר אך הצריכה בפועל תלויה כמובן בסגנון הנהיגה. מי שימתח את שריריו של הטורבו לעיתים תכופות יכול לצפות ל-12-14 ק"מ לליטר.

רוב כלי הרכב מהקטגוריה הזו לא מתאפיינים במתלים מעודנים במיוחד וה-500X אינו שונה. ספיגת הזעזועים שלו נוקשה ושיבושי כביש עירוניים מטלטלים בתכיפות את תא הנוסעים. יש בפלח כלים נוחים יותר אם כי כמה מלהיטי המכירות המקומיים אינם מציעים שיכוך טוב יותר.

על הכביש הכלי מפגין התנהגות אירופאית מכובדת. ההגה אמנם אינו חד או תקשורתי אבל אחיזת הכביש טובה, נטיית הגוף בפניות מתונה מאד ואין בעיה להשתובב עם הכלי על כבישים מתפתלים.

למרות השימוש באלמנטים קוסמטיים מעולם רכבי השטח, ומרווח גחון מכובד יחסית, ל-500X אין הרבה מה לחפש מחוץ לאספלט. יש לה הנעה קדמית מקובלת (הנעה כפולה היא אופציה באירופה), ולמרות שאין בעיה לצלוח שבילי עפר כבושים ודרכים של הקרן הקיימת, כל ניסיון לטפס על סלעים או לחצות שטחים טובעניים עלול להשאיר אותך בהמתנה לחילוץ. מנגד, דילוג על מדרכות גבוהות בדרך לחניה עירונית מאולתרת מתבצע בקלילות.

מי שמסתפק במראה עיניים יוכל לרכוש בארץ את הגרסה הידנית של הרכב, עם מנוע בהספק צנוע של 110 כ"ס, במחיר שמתחיל בכ-123 אלף. מחיר גרסת הטורבו האוטומטית מתחיל בכ-133 אלף שקל לדגם בסיסי ומגיע עד 155 אלף שקל לדגם מפואר, עם תחנת ביניים ב-140 אלף לדגם פופסטאר בו נסענו. המחירים הללו מציבים את המכונית בקצה העליון של פלח הג'יפונים וקרוב מדי ללהיטי מכירות גדולים ובולטים יותר משמעותית, שנמכרים במחירי רצפה, כמו סובארו XV וקיה ספורטג'. אבל ה-500X לא מיועדת למאסות אלא לבוגרי פיאט 500, שהתא המשפחתי שלהם התרחב, וגם ללקוחות שוחרי אופנה, רצוי איטלקית, שעבורם רכב הוא אמצעי לביטוי אישי. את הייעוד הזה ממלא הכלי החדש בהצטיינות.

פיאט 500
 פיאט 500

חלק מהמתחרות

אופל מוקה / שברולט טראקס

ב-129 אלף מציעה אופל את דגם 1.4 ליטר טורבו-בנזין של המוקה עם מנוע 1.4 ליטר טורבו, 140 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. תאומו, שברולט טראקס, עם מנוע 1.8 ליטר, עולה 130 אלף לפני מבצעים.

רנו קפטור

לשוחרי האופנה מציעה רנו את ה"קפטור", שגם בו אפשרויות רבות להתאמה אישית של צבעים מבחוץ ומבפנים. העיצוב החיצוני והפנימי צעיר, התא מרווח ולהנעה אחראי מנוע 1.2 ליטר טורבו עם 120 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים. 127 ל-137 אלף שקל.

 סוזוקוי ויטארה 2015

מעבר לפינה נמצא ויטארה החדש של סוזוקי, שיהיה אופנתי יותר עם אפשרויות לשילוב צבעי גוף וגג ולהנעה אחראי מנוע 1.6 ליטר עם תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. דגם בסיס עם הנעה קדמית צפוי לעלות פחות מ-140 אלף שקל