בכירים בארה"ב: נערכים לשחרור פולארד בחודשים הקרובים

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", ממשל אובמה עתיד לשחרר את המרגל הישראלי הכלוא זה 30 שנה בארה"ב עד נובמבר הקרוב ■ בוושינגטון יש הטוענים כי מדובר בפיצוי לישראל, לאחר ההגעה להסכם הגרעין ■ הבית הלבן ומשרד המשפטים הכחישו את הדברים

ממשל אובמה מתכנן לשחרר מהכלא בחודשים הקרובים את המרגל היהודי-אמריקני ג'ונתן פולארד לאחר 30 שנות מאסר - כך פירסם אמש (ו') העיתון "וול סטריט ג'ורנל", בדיווח המסתמך על מספר מקורות בכירים בממשל.

על פי גורמים רשמיים בממשל, ייתכן ופולארד ישתחרר כבר בשבועות הקרובים. עם זאת, ישנם גורמים הטוענים כי הדבר יקח חודשים, וייתכן ויתרחש ב-21 בנובמבר, עת תתכנס ועדת השחרורים בעניינו. הסיבה הטכנית לשחרור תהיה שהממשל לא יגיש דרישה להאריך את מאסרו.

עם זאת, בוושינגטון יש מי שכורכים בין ההחלטה המסתמנת לבין הסכם הגרעין עם איראן - דבר שהוכחש זמן קצר לאחר מכן על ידי דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, אליסטר באסקי, שהדגיש כי אין קשר בין המעמד של פולארד ובין שיקולים הנוגעים למדיניות החוץ של ארה"ב. עוד הוא הוסיף כי מעמדו של ג'ונתן פולארד ייקבע על ידי ועדת השחרורים של ארצות הברית, לפי הליכים סטנדרטיים.

גם משרד המשפטים הכחיש את הדיווח ומסר עליו "לרצות את מלוא גזר הדין שניתן לו על הפשע הרציני שביצע".

פולארד בן ה-60 נמצא מאחורי סורג ובריח מזה שלושים שנה, עקב עבירות ריגול חמורות שהורשע בהן בשנות השמונים. בשנתיים האחרונות קראו שורה של אישים בכירים לשעבר בארצות הברית לשחרר את פולארד. הנשיא אובמה הסכים לשחררו כחלק מהמשא ומתן בין ישראל לפלסטינים בשנה שעברה, אולם עסקה שכללה את שחרור פולארד תמורת שחרור אסירים פלסטינים והארכת השיחות, קרסה ברגע האחרון ב-1 באפריל שנה שעברה, ומאז האפשרות לשחרורו לא עלתה שוב על הפרק.

כעת, כאשר דיון בוועדת הערעורים בנוגע לשחרורו נקבע כבר לסוף נובמבר, גורמים בתוך הממשל אומרים כי יש סיכוי גבוה שפולארד אכן ישתחרר. ברקע לשינוי העמדה של הממשל נמצאים שני עניינים: הסכם הגרעין עם איראן, וההתלבטות של הממשל האמריקני לגבי האופציה של קידום הצעה לפיתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני במועצת הביטחון של האו"ם. שחרורו של פולארד עשוי להיות הצעד ש"ימתיק את הגלולה המרה" עבור תומכי ישראל בוושינגטון, על רקע הכעס בירושלים כלפי המדיניות שמוביל הנשיא אובמה במזרח התיכון.

בשבוע שעבר דיווח העיתון היהודי "אלגמיינר", היוצא לאור בניו יורק, כי משרד המשפטים של ארצות הברית שוקל "ברצינות" שלא להתנגד לשחרורו של פולארד במועד שנקבע עבורו בחוק. בדיווח הדגיש המקור שמסר את הדברים כי השחרור אינו קשור בשום צורה לחתימת הסכם הגרעין עם איראן, שהיווה מקור למתיחות בין ישראל לארצות הברית.

פולארד סבל בשנים האחרונות ממספר בעיות בריאותיות, ובכמה מקרים אף הובהל לבית החולים לצורך קבלת טיפול דחוף. האשפוזים הביאו למאמצים מוגברים מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ואף מצד יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג להביאו לשחרורו המוקדם, אך לשווא. "חייו של פולארד בסכנה, ואחרי 30 שנה בכלא הגיע הזמן שהוא ישוחרר ויחיה את שאר שנותיו כאדם חופשי", אמר נתניהו בזמנו לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי. עם זאת, בכירי הממשל האמריקני אמרו בתגובה לפניות מצד גורמים בישראל ובקהילה היהודית בארצות הברית כי לא נשקפת סכנה לחייו של פולארד.

סביר להניח שאם פולארד אכן ישוחרר לפני סוף השנה, הממשל ידחה בתוקף - לפחות באופן רשמי - טענות ששחרורו קשור להסכם עם איראן או לאופן ההצבעה של ארצות הברית בנושא הישראלי-פלסטיני באו"ם. הממשל צפוי להדגיש דווקא את המימד ההומניטרי של שחרורו, על רקע מצבו הבריאותי הקשה.