"צריך לתת ליותר פועלים מהשטחים להיכנס ולעבוד בישראל"

צבי פוקס, בעלי חברת צ.פ חברה לבניין: "עם שלטון אחר גם עזה הייתה רלוונטית להכנסת עובדים"

צבי פוקס / צילום: איל יצהר
צבי פוקס / צילום: איל יצהר

"השינוי במאפייני הרוכשים מעבר לקו הירוק דרמטי", אומר צבי פוקס, הבעלים של חברת צ.פ חברה לבניין, חברה יזמית עם זרוע ביצוע שהוקמה ב-1991 ובונה בכל חלקי הארץ. החברה עוסקת גם בתמ"א 38 וגם בבניינים לשימור בתל-אביב.

לדברי פוקס, יש הבדל משמעותי בעלויות הבנייה בין המרכז לפריפרייה ומעבר לקו הירוק. פוקס גם יוצא נגד הכוונה של שר האוצר משה כחלון להביא לישראל חברות בנייה זרות וסבור כי מדינת ישראל צריכה להסתמך בעיקר על הפועלים הפלשתינים.

"יותר ויותר אנשים מגיעים לרכוש בתים או דירות מעבר לקו הירוק בגלל המחיר ולא בגלל אידאולוגיה. למשל בנילי, יישוב קרוב למודיעין, חילוני לגמרי, הרוב המכריע של הרוכשים הם משפרי דיור. רכשו בית במרחק 10 דקות מצומת שילת ובגלל שזה מעבר לקו יכלו להרשות לעצמם בית פרטי במחיר דירת 4 חדרים במודיעין הסמוכה. האידאולוגיה הפכה למשנית עבור הרוכשים מעבר לקו הירוק. זו לא הסיבה שהם מגיעים למקומות הללו, זה ההיבט הכלכלי. אותה תופעה ניתן לראות בקרני שומרון. גם שם אנחנו בונים, ושם באים זוגות צעירים ומשפרים וקונים בית במיליון שקל, כאשר רבע שעה נסיעה משם, בכפר-סבא, דירה 4 חדרים עולה 1.8 מיליון שקל".

פוקס מספר שיש הבדלים משמעותיים בעלויות הבנייה בין האזורים, והם משפיעים כמובן גם על המחיר הסופי: "בתל-אביב הבנייה הכי יקרה והכי מסובכת. עלות הביצוע נעה סביב 6,000 שקל כולל מע"מ וזה בגלל הסטנדרט הגבוהה, המרתפים הבלתי אפשריים, חפירה בתוך מים והרבה צרות אחרות כמו שעות העבודה ואפילו כלי העבודה. בירוחם למשל, עלות הבנייה נמוכה יותר ועומדת על כ-4,000 שקל למ"ר. וכשמדברים על בנייה מעבר לקו הירוק עלות הביצוע נמוכה עוד יותר. עלות הביצוע במרכז גבוהה יותר בכ-50% מאשר מעבר לקו הירוק".

- מה הופך את הביצוע לזול כל-כך?

"קודם כל בגלל רמות חומרי הגמר בסיסיים יותר, מיסוי העובדים יותר זול והם הרבה יותר נגישים. הם לא צריכים היתרי עבודה לתוך הארץ, וזה הרבה יותר קל וזול".

פוקס מתנגד נחרצותלסעיף בתוכנית של שר האוצר משה כחלון להורדת מחירי הדיור, המציע לפתוח את שוק הביצוע לחברות מחו"ל. "חברות זרות שיבואו לבנות? זה לא מתקבל על הדעת. יש פיתרון הרבה יותר פשוט - אני חושב שצריך לתת ליותר פועלים מהשטחים להיכנס ולעבוד. הם השכנים שלנו ואפשר להחזיר אותם הביתה בקלות. הכי נכון היום לשחרר את סיר הלחץ על-ידי העסקה של העובדים מיהודה ושומרון. יש מנגנונים שכבר עובדים, אפשר לבקר ולפקח, יש הסדרים ביטחוניים. כשמביאים עובדים זרים ממדינות אחרות יש בעיות ויש גופים שגוזרים על זה קופונים. אני עובד עם הפלשתינאים מיהודה ושומרון עשרות שנים ואין לי בעיות ואין לי חבלות. להביא פועלים זרים זה שגוי. בעבר הייתה התלהמות יתר בעקבות הפיגועים ואז התחילו לצמצמם את המספר שנכנס לישראל וזה הלך וירד מכ-80 אלף לכ-25 אלף היום. צריך לחזור למצב שהיה אז. לא נחמוק מהמזרח התיכון, אנחנו כבר שם, וצריך להסתדר עם זה".

- אחרי צוק איתן דיברו על הבאת עובדי בנייה מעזה. זה יכול לקרות?

"נכון להיום זה בעייתי. אני חושב שיהודה ושומרון זה פיתרון טוב יותר. בעזה בעיה פוליטית קשה, אני לא יכול לראות בהם פרטנר כי הם לא ברי שיח. אם היה שלטון אחר או מצב פוליטי אחר גם עזה הייתה יכולה להיות רלוונטית להכנסת עובדים".