נמשכים העיצומים במינהל התכנון: מעכבים תוכניות לאלפי דירות

בין היתר מדובר בתוכנית לקידום כ-7,000 יחידות דיור בקרית גת, כ-4,000 יחידות דיור בהוד השרון, כ-3,700 יחידות דיור ברמלה וכ-600 יחידות דיור בנס ציונה

התחלות בנייה / צילום: שלומי יוסף
התחלות בנייה / צילום: שלומי יוסף

עובדי מינהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות ממשיכים בעיצומים, מה שמביא לביטול או דחייה של קידום תוכניות לאלפי יחידות דיור כמו גם דיונים חשובים בשלל תחומים הנוגעים לתחום התכנון. בימים בהם שר האוצר משה כחלון מנסה להפחית את הבירוקרטיה בענף הנדל"ן, העיצומים הללו רק מחריפים את המצב הקיים הדורש תיקון.

העיצומים, של כ-300 עובדים, החלו בשבוע שעבר בעקבות אי הסכמה בין העובדים וההסתדרות לבין משרד האוצר בכל הנוגע לתנאי העסקתם ומעמדם המקצועי. העובדים החליטו לנקוט בעיצומים לאחר 10 חודשים שבהם נעשו ניסיונות לפתור את המחלוקת בין הצדדים, אך ללא הצלחה.

במסגרת העיצומים אין קבלת קהל ולא יינתן מענה לפניות בטלפון או בדוא"ל, לא מתקיימות ישיבות מליאה וישיבות משנה של הוועדות, לא ייערכו פגישות עבודה עם רשויות מקומיות, אנשי הדרג המקצועי לא ישתתפו בוועדות מקומיות ובוועדות ערר, לא ייקלטו תכניות חדשות ולא ייבדקו תכניות קיימות. כמו כן, לא יופקו נוסחי פרסום לתכניות בניין עיר. מדובר בשורה ארוכה של פעולות חיוניות בענף הנדל"ן, ובאם העיצומים הללו יימשכו הם עתידים ליצור פער גדול באישור תוכניות ופעילות מינהל התכנון.

כך, בארבעת ימי העיצומים שהתקיימו בשבוע שעבר בוטלו דיונים שבהם היו אמורות ועדות התכנון לדון בתכניות לקידום של אלפי יחידות דיור. בין היתר מדובר בתוכנית לקידום כ-7,000 יחידות דיור בקרית גת, כ-4,000 יחידות דיור בהוד השרון, כ-3,700 יחידות דיור ברמלה וכ-600 יחידות דיור בנס ציונה.

כמו כן, העיצומים עשויים לגרום לביטול דיון בהתנגדויות תכנית המתאר של העיר תל-אביב, שתעכב את אישור התוכנית, לדחות דיונים על תכניות לקידום שטחי תעסוקה וגם לדחות מתן היתרים לפרישת מערכת ההובלה של הגז הטבעי ומתקני קצה במפעלי תעשייה גדולים.

מהוועד הארצי של עובדי התכנון, בראשות אורית פיילר, נמסר היום: "בשלוש השנים האחרונות, מוסדות התכנון אישרו 180 אלף יחידות דיור, כאשר מחציתם היו באזורי הביקוש. עובדי התכנון ממלאים תפקיד מוביל במאבק הלאומי במשבר הדיור ומתוך תחושת אחריות עמוקה, המשכנו לעשות את המקסימום, גם כשההנהלה התעלמה מדרישות העובדים והמשיכה לקדם צעדים חד-צדדיים. אנו לא חלק מהבעיה אבל אנחנו כן חלק מהפתרון ולכן אנו דורשים שיתחשבו בעובדים כשמחליטים לעשות רפורמות. אנו קוראים לאוצר להפגין אחריות ולהגיע להידברות מתוך כוונה אמיתית לפתור את המשבר ולהגיע להבנות. גרירת רגליים בנושא זה, תקשה עלינו לעמוד ביעדי הממשלה לקידום דיור זמין ותפגע במאמצים המשותפים לתת מענה ראוי לצרכי התכנון".

ממשרד האוצר נמסר היום בתגובה: "מנהל התכנון עושה כל שביכולתו על מנת להמשיך לספק שירות לציבור, בין היתר בכל הקשור לקידום ואישור תכניות למגורים. אנו מקווים להגיע להסכמות בהקדם בכדי לאפשר חזרה של הפעילות לשגרה".

עוד נציין כי על פי הנחיות שהועברו לעובדי מינהל התכנון, שביתה או עיצומים בפעילות העובדים תגרור אי קבלת שכר במקרה של שביתה או קבלת שכר חלקי בלבד במקרה של עיצומים. "בהתאם לחוזר הממונה על השכר מיום ה-8 בדצמבר 2008, בעת שביתה, העובד אינו זכאי לתשלום שכר כלל. בעת עיצומים, העובד אינו זכאי לתשלום שכר מלא, אלא לשכר חלקי (ראוי) בלבד בהתאם לאופי ולהיקף העיצומים", כך במכתב ההנחיות. עוד נכתב בהקשר של העיצומים הנוכחיים כי "חשוב לציין בהקשר זה כי אם יבוצעו הנחיות הועד כפי שהועברו אליכם (לעובדים), לא יהיה מנוס מלראות בכך עיצומים מחמירים ובהתאמה לכך לשלם את החלק היחסי בשכר שלכם בלבד". עוד מפרט המכתב כי עובדים שישתתפו בעיצומים גם לא יהיו זכאים לשעות נוספות, לא יהיו זכאים לשכר עידוד ועוד מגבלות. אם לא די בכך, התבקשו העובדים להצהיר כל יום באמצעות טופס מיוחד על כך שהם עובדים במתכונת רגילה, ומי מהעובדים שלא יעביר מידי יום את הטופס שצורף למכתב - "ייחשב כמשתתף בשביתה/עיצומים וכמי שאינו מעמיד עצמו לרשות המעסיק או מוכן לבצע את כלל עבודתו".