הצעת חוק שכירות הוגנת אושרה בוועדת שרים לחקיקה

כעת תעבור ההצעה לקריאה טרומית בכנסת כאשר המטרה היא להעביר אותה עוד השבוע לפני שהכנסת יוצאת לפגרה

סתיו שפיר / צילום: אביב חופי
סתיו שפיר / צילום: אביב חופי

הצעת החוק לשכירות הוגנת אושרה היום (ב') בוועדת השרים לענייני חקיקה. כזכור, בפעם הקודמת שעלתה הצעת החוק והייתה אמורה לעבור, התנגדו להצעה שרי הליכוד וההצבעה נדחתה למועד מאוחר יותר. לאחר אותו דיון עלו חששות שהדיון בהצעת החוק והחלת דין רציפות יידחה בכמה חודשים עד אחר הפגרה אליה יוצאת הכנסת אך בסופו של דבר, כאמור, עלתה ההצעה היום שוב לוועדת השרים לחקיקה ואושרה להמשך טיפול בכנסת.

נזכיר שהצעת החוק, עליה חתומים כעת חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) וחבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) החלה את דרכה עוד בכנסת הקודמת אז הגישה אותה שפיר. שר האוצר דאז יאיר לפיד ושרת המשפטים לשעבר ציפי לבני תמכו בהצעת החוק אולם היא לא הצליחה להתקדם לפני פיזור הכנסת.

מכיוון שזו הצעה פרטית היא תעבור כעת לקריאה טרומית כאשר המטרה היא להעביר אותה עוד השבוע לפני שהכנסת יוצאת לפגרה. נציין כי לאחר הפגרה צפויה הצעת החוק האמורה להצטרף להצעת חוק אחרת שגיבושה מסתיים בימים אלו, הצעת חוק ממשלתית שעוסקת באותו הנושא אותה יגישו שר האוצר משה כחלון יחד עם שרת המשפטים איילת שקד.

עוד חשוב לציין שבעוד שההצעה שעברה היום את וועדת השרים לחקיקה היא אותה ההצעה מהכנסת הקודמת, ישנם מספר סעיפים שעתידים להשתנות בה בעקבות אי הסכמות שהתגלעו בין משרד המשפטים, משרד האוצר ורשות המיסים בנוגע לאופן יישומה. כך, בעוד ההצעה המקורית ביקשה לחייב פיקוח על שכר דירה בפועל, ההצעה החדשה הופכת את עניין הפיקוח על עליית שכר הדירה ואופי חוזה השכירות לצעד שנתון לשיקול הדעת של משכירי הדירות ולא כהוראה בחוק.

כדי לדרבן את בעלי הדירות לפעול בדרך המבוקשת של חוזה הוגן והעלאה קבועה והדרגתית נקבע כי בעל דירה שיעשה כן יקבל תמריץ בצורת הנחה במס שבח כאשר ימכור את הדירה מאוחר יותר. כך, על כל שנה של חוזה "הוגן" ואי העלאה של שכר הדירה ביותר ממה שמציעה הצעת החוק, יקבל בעל הד'ירה הנחה של 5000 שקל במס השבח העתידי.

עוד שינוי מרכזי בהצעת החוק קובע את הקמת רשם השכירויות במשרד המשפטים, גוף חדש אליו יידרשו בעלי הדירות לשלוח את חוזי השכירות שחתמו מול שוכרים תוך חודש מחתימת החוזה. המטרה היא להקים מאגר מידע בתחום הדירות להשכרה, מאגר שעתיד גם להיות מפורסם לציבור הרחב. באותו הזמן, הקמת מאגר שכזה, שאינו קיים היום במדינת ישראל, יסייע למדינה לקבל מידע על השוק כמו גם לרשות המיסים לפקח על התנהלות משכירי הדירות.

נזכיר שההצעה קובעת בין היתר מהי דירה ראויה למגורים, מציעה הסדרת חוזה לשכירת דירה, גובה הערבות המותרת, וכן מהן חובותיו של המשכיר והשוכר בנושא תיקונים ואחריות לשמירת הנכס.

"מאבק של למעלה משנתיים שנתקל באינספור התנגדויות מכל הכיוונים האפשריים, נושא היום פרי", אמרה היום חברת הכנסת שפיר. "זה יום גדול ל-2 מיליון שוכרי דירות בישראל שסוף שסוף מתחילים לראות את הסוף של הג'ונגל הזה. את ההצעה הזאת קידמתי יחד עם חברי הכנסת חיליק בר ואורלי לוי אבקסיס עוד מהכנסת הקודמת ואני שמחה ששר האוצר משה כחלון החליט כבר עם הקמת הממשלה לאמץ אותה ושח"כ רועי פולקמן לקח על עצמו לקדם יחד את ההצעה והוביל אותה עד לאישור המיוחל לאחר מאבק עיקש במתנגדים מהקואליציה. יחד הוכחנו שמאבקים ציבוריים יכולים לשנות תודעה ולהביא לשינוי של ממש".

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, הוסיף: "כחלק מסיעת כולנו, אני מאמין בשוק חופשי ובתחרות, אבל כאשר יש כשלי שוק מחובתנו כמחוקקים להתערב ולפתור אותו. מחירי השכירות בישראל האמירו לשחקים בשנים האחרונות וקורת גג הולכת והופכת מזכות יסוד למותרות. הצעד הזה הינו צעד משלים לרפורמת הדיור שמוביל שר האוצר וההצעה גובשה בתמיכתו. אני מאמין כי בסופו של דבר האינטרס של השוכרים והמשכירים לשוק שכירות הוגן הוא אינטרס משותף".

שרת המשפטים, איילת שקד: "אני שמחה שהגענו להבנה וסיכום על כך שאין צורך בפיקוח על מחירי שכר דירה, וכי התערבות במחירי השכירות עלולה לגרום למצב ההפוך של העלאת מחירי הדירות. יחד נוביל הצעת חוק ממשלתית מאוזנת יותר ונכונה יותר, כזו שבוחנת תמריצים חיוביים ושקיפות".