חשש בממשלה מפריצת תקרת ההוצאה ל-2015

לתרחיש כזה עלולות להיות השלכות על דירוג האשראי של ישראל ■ משרד האוצר: "בשלב זה אין שום חשש לפריצה של מגבלת ההוצאה"

משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ
משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ

ההוצאה התקציבית ל-2015 עלולה לחצות את תקרת ההוצאה הקבועה בכללים הפיסקאליים - כך עולה מאחת ההערכות שהוצגו בדיוני הכנת תקציב המדינה ל-2015-2016. לפי אותה הערכה, עלולה ההוצאה התקציבית ל-2015 לחרוג בלא פחות מ-4 מיליארד שקל מהתקרה המותרת, וזאת מבלי להביא בחשבון סכומים נוספים שעלולים לצאת כבר השנה מקופת המדינה ובראשם קצבאות הילדים שסוכם כי יועלו רטרואקטיבית מאמצע 2015.

פריצה משמעותית של מסגרת התקציב - אם אכן תתתמש - היא אירוע נדיר שעלולות להיות לו השלכות על דירוג האשראי של ישראל. תקרת ההוצאה התקציבית המותרת ל-2015 עדיין לא נקבעה, משום שעדיין לא אושר תקציב המדינה ל-2015. המדינה מתנהלת מאז 1 בינואר 2015 לפי תקציב זמני המבוסס על תקציב 2014.

הניהול התקציבי הזמני נחשב מרסן, ולכן האפשרות של פריצת תקרת ההוצאה היא כשלעצמה בבחינת הפתעה. ואכן, מבירור שערך "גלובס" עולה כי במשרדים הכלכליים ובבנק ישראל קיימות הערכות אחרות שאינן צופות פריצה משמעותית של תקרת ההוצאה ל-2015. נציין כי בנק ישראל אינו מסווג את הגדלת קצבאות הילדים כהוצאה, אלא כפגיעה בהכנסות המדינה.

תקרת ההוצאה היא אחד משני הכללים הפיסקאליים שמחייבים את הממשלה בהכנת תקציב המדינה, לצד הכלל שקובע את תוואי יעד הגירעון הפוחת. כלל ההוצאה מחייב את האוצר להגדיל את ההוצאה התקציבית בכל שנה בלא יותר מ-2.66% מתקציב השנה הקודמת בתוספת התאמה למדד המחירים.

על-פי כלל זה אמורה תקרת ההוצאה ל-2015 לעמוד על כ-325 מיליארד שקל. שר האוצר הקודם יאיר לפיד התקשה לעמוד בתקרה זו, ובמסגרת הצעת התקציב שלו ל-2015 (שלא אושרה עקב הקדמת הבחירות) הועלתה התקרה ל-332 מיליארד שקל.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "יעד ההוצאה בתקציב לשנת 2015 שהוצג לכנסת ישראל הוא 332 מיליארד שקל. יעד ההוצאה המעודכן לשנת 2015 טרם הוצג לממשלה ולכנסת. בשלב זה, אין שום פריצה של מגבלת ההוצאה המקורית בניהול תקציב המדינה ההמשכי (1/12) לשנת 2015".

האוצר: נמשיך ללחוץ על ליצמן

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) ממשיך לחסום את מאמצי האוצר לאשר את תקציב המדינה, בגלל התנגדותו לפריסת העלאת קצבאות הילדים על-פני שנתיים. ליצמן הוא האחרון מבין ראשי סיעות הקואליציה שעדיין מסרב לפרוס את התקציבים.

עד כה הצליח ליצמן להדוף את הלחצים בנימוק ש"סנדל" את עצמו כשפנה למועצת גדולי התורה של אגודת ישראל וקיבל ממנה הנחיה מפורשת שלא להתפשר בנושא הקצבאות. באוצר המשיכו היום (ב') בניסיונות למצוא סולם שיאפשר לליצמן לרדת מהעץ, כשאחד הרעיונות שהועלו היה המרת תשלום הקצבאות בפקדונות שישתחררו רק בהגיע הילדים לגיל 18.

באוצר לא הבהירו כיצד שינוי צורת התשלום יכול להפחית את העלות התקציבית של המהלך וטענו כי מדובר בהצעה ראשונית ולא בשלה. עלות העלאת קצבאות הילדים 2.3 מיליארד שקל, ונכון להסכמים הקואליציוניים הקצבאות יעודכנו רטרואקטיבית מאמצע 2015 - כך שהעלות הכוללת של הקצבאות בתקציב 2015-2015 תגיע לכ-3.5 מיליארד שקל.

קופצים עד התקרה
 קופצים עד התקרה