שיא חדש: ההיי-טק הישראלי גייס 1.12 מיליארד דולר ברבעון השני

מדובר בעלייה של 12% ביחס לרבעון הראשון ועל זינוק של יותר מ-20% ביחס לרבעון המקביל אשתקד ■ במחצית הראשונה גוייס סכום של 2.1 מיליארד דולר ■ הגיוסים - בעיקר מתאגידים בתחום הטכנולוגיה וקרנות פרייבט אקוויטי

מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק
מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק

תעשיית ההון סיכון הישראלית ממשיכה לצמוח. ברבעון השני של השנה גייסו חברות היי-טק סכום מצרפי של 1.12 מיליארד דולר - שיא של כל הזמנים, כך לפי סקר IVC-KPMG שפורסם היום (ג').

מדובר בעלייה צנועה ביחס לשיא הקודם (1.11 מיליארד דולר) - אשר נרשם ברבעון האחרון של שנת 2014. הנתון של הרבעון הנוכחי מצביע על עלייה של 12% ביחס לרבעון הראשון של שנת 2015 ועל זינוק של יותר מ-20% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אז גייסו 174 חברות סכום כולל של 928 מיליון דולר.

במחצית הראשונה של השנה גייסו 342 חברות סכום של 2.1 מיליארד דולר, זאת לעומת 334 חברות שגייסו 1.6 מיליארד דולר במחצית הראשונה של שנת 2014.

כדי להבין את גודל ההישג מומלץ דווקא לבחון את הנתונים של 2013. במחצית הראשונה של שנה זו גויסו 878 מיליון דולר, כך שבתוך שנתיים בלבד זינק קצב ההשקעות בהיי-טק כמעט פי שלושה. המפנה הזה מתבטא בנתון נוסף - סכום הגיוס הממוצע עמד במחצית הראשונה של 2015 על 6.2 מיליון דולר, זאת לעומת 4.8 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2014 ו-2.9 מיליון דולר במחצית הראשונה של שנת 2013.

שיאים חדשים
 שיאים חדשים

עופר סלע, שותף היי-טק ב-KPMG סומך חייקין, התייחס היום לנתונים ואמר כי "למעלה מ-50% מסך ההשקעות ברבעון הנוכחי ומתחילת שנת 2015, מקורן בעסקאות גדולות - גיוס של יותר מ-20 מיליון דולר". הוא הוסיף כי "מספר החברות הנמצאות בשלבי צמיחה ממשיך לגדול מרבעון לרבעון, דבר שמשקף את חוסן האקוסיסטם הישראלי בתחום ההון סיכון ואת הסבלנות שמגלים המשקיעים, המאפשרים לחברות הפורטפוליו להשלים לחברות 'חד קרן' (חברות בעלות שווי של יותר ממיליארד דולר - ע.ר)".

מי מזרים את סכומי העתק הללו להיי-טק המקומי? בשנים האחרונות אלה היו בעיקר קרנות הון סיכון, זרות וישראליות. עם זאת, ברבעון החולף חלקן היחסי של הקרנות התכווץ בצורה משמעותית.

עורכי הסקר בחנו את מספר סבבי הגיוס שבהם הייתה מעורבת לפחות קרן הון סיכון אחת וראו שמדובר ב-99 עסקאות בלבד, בהיקף כספי של 486 מיליון דולר. הנתח הכולל של הקרנות עמד על 44% בלבד - הנתון ביותר בשש השנים האחרונות. ההיחלשות היחסית של הקרנות באה לידי ביטוי גם בהיקף הממוצע של עסקה מגובת הון סיכון אשר צנח משיא של 9.1 מיליון דולר ברבעון הקודם ל-4.9 מיליון דולר ברבעון הנוכחי.

מי שממלא את מקומן של הקרנות הם תאגידים בתחום הטכנולוגיה וכן קרנות פרייבט אקוויטי - גופים אשר משקיעים בדרך כלל בחברות בוגרות יותר. קובי שימנה, מנכ"ל חברת המחקר IVC מסביר כי "הניתוח שערכנו על פרופיל המשקיעים מראה כי חלה עלייה במספר קרנות הפרייבט אקוויטי הזרות שמשקיעות בחברות ישראליות בצורה ישירה, דהיינו בעסקאות בהן ההון המושקע מגיע ישירות לקופת החברה ולא רק לבעלי המניות הקיימים. לעניות דעתי, על מנת להצעיד את תעשיית ההיי-טק קדימה ולראות בהקמתן של חברות גדולות ובוגרות, יש מקום בהשקעות לא רק לקרנות הון סיכון - מקומיות או זרות - אלא למגוון רחב של משקיעים שיכולים לתמוך בשלבים שונים בחיי החברה.

"את החברות הצומחות מלווים קרנות פרייבט אקוויטי ותאגידים בינלאומיים גדולים, וכבר היום אנחנו רואים עלייה במספר חברות ההיי-טק הישראליות שנמצאות בצמיחה מואצת. לפיכך, ככל שיגדל מספר החברות בצמיחה והשווי שלהן יעלה, אנחנו צפויים לראות עוד שינויים בתמהיל המשקיעים, לו היינו עדים ברבעון האחרון", לדבריו.