שת"פ ישראלי עם התחנה התרמו סולארית הגדולה בעולם

חברה ישראלית תספק את "המוח הטכנולוגי" בפרויקט התרמו סולארי הגדול בעולם

רסיבר סולארי / צילום: חברת ריוגלס
רסיבר סולארי / צילום: חברת ריוגלס

חברת ריוגלס הישראלית חתמה בסוף השבוע האחרון על הסכם לאספקת עשרות אלפי רסיברים תרמו-סולאריים לתחנת הכוח התרמו-סולארית הגדולה בעולם. מדובר בתחנה בהספק של 200 מגה וואט, המוקמת בימים אלו באפריקה. שווי העסקה מוערך בכ-180 מיליון שקל.

תחנת כוח תרמו-סולארית מנצלות את אנרגיית שמש כאמצעי להפקת חשמל. קרני השמש פוגעות במראות ענק, והחום הנקלט מהן מופנה לחימום צינור עם נוזל, לרוב שמן. הנוזל מתחמם ומניע טורבינה שמייצרת את החשמל. חברת ריוגלס היא זו שתספק את הצינורות שמאפשרים את הפקת החשמל.

תחנת הכוח שתיבנה תהיה תחנת הכוח הגדולה בעולם, והיא צפויה לספק חשמל ל-180 אלף בתי אב. על פי דוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (IEA) לשנת 2015, עד שנת 2040 כ-60% מהאנרגיה בעולם תופק מאנרגיות מתחדשות, כאשר אפריקה תשחק תפקיד משמעותי בייצור חשמל מאנרגיות אלו. ב-5 השנים האחרונות, כמעט 30% מעתודות הגז והנפט בעולם נמצאו באפריקה, והיבשת מחפשת מקורות אנרגיה חלופיים. זאת כחלק מהניסיון להגיע לעצמאות אנרגטית כמנוף לצמיחה כלכלית תעסוקתית, ולצמצום הפערים החברתיים.

עסקה זו מצטרפת לעסקה נוספת לאספקת רסיברים לתחנת כוח באפריקה עליה חתמה החברה לפני מספר חודשים. כפי שדווח בגלובס במאי האחרון, החברה חתמה על הסכם לאספקת רסיברים לתחנת הכוח XINA המוקמת בימים אלו בדרום אפריקה. תחנה זו תהיה הגדולה ביותר במדינה. שווי העסקה הוערך בכ-80 מיליון שקל.

ריוגלס (Rioglass Solar Systems) היא חברת בת של קבוצת ריוגלס הספרדית. היא נחשבת כיום החברה המובילה בעולם בייצור הרסיברים המשמשים את תחנות הכוח התרמו- סולאריות. החברה ממוקמת בבית שמש ומעסיקה למעלה מ-100 עובדים.

און פניג, מנכ"ל ריוגלס, אמר כי "מדובר בעסקה משמעותית מאוד עבורנו שפותחת לנו שווקים חדשים. תחנת הכח התרמו סולארית שנהיה שותפים להקמתה, שהיא במימדים חסרי תקדים לתחנה בודדת, תספק חשמל בהספק של 200 מגה וואט, עם תחנת אגירה של למעלה מ 7 שעות, דבר שיאפשר להגדיל משמעותית את מספר השעות במהלך היממה בהן ניתן יהיה להפיק חשמל 'ירוק' - גם לאחר שקיעת השמש".