13 הדברים שהפכו את אמזון לקמעונאית הגדולה בעולם

בסוף השבוע עקפה אמזון את וול מארט והייתה לקמעונאית בעלת שווי השוק הגדול בעולם - 249 מיליארד דולר ■ איך הפכה מי שהחלה את דרכה כחנות ספרים מקוונת לאיום הגדול ביותר על רשתות השיווק?

אמזון / צילום: שאטרסטוק
אמזון / צילום: שאטרסטוק

אמזון לא יכולה הייתה לבחור לעצמה מתנה טובה יותר מזו שקיבלה ליום הולדת 20 - בסוף השבוע האחרון היא עקפה את רשת הקמעונאית הפיזית הוותיקה וול מארט והפכה לקמעונאית הגדולה בעולם, עם שווי שוק של 249 מיליארד דולר. איך הפכה מי שהחלה את דרכה כחנות ספרים מקוונת לאיום הגדול ביותר על רשתות השיווק, וכיצד היא מתכוונת לשמר את מעמדה החדש?

1. הכול התחיל מספרים

אי-שם באמצע שנות ה-90' ג'ף בזוס הקים את אמזון כחנות ספרים מקוונת. הרעיון, להזמין ספרים ברשת האינטרנט ולקבל אותם הביתה באמצעות הדואר, נשמע היום שגרתי למדי, אך אז היה מדובר בחידוש מוצלח; כל-כך מוצלח עד שהאתר, יחד עם החזון היזמי והטכנולוגי של בזוס, שרד אפילו את התפוצצות בועת הדוט.קום בשנת 2000.

ספרים הם כבר מזמן לא חוד החנית של אמזון, אך לאורך השנים היא המשיכה להישאר מובילה בתחום ולמכור נתח משמעותי מכלל הספרים הנמכרים אונליין ואף לרכוש חלק מהמתחרות שלה. אמזון גם הייתה בין הראשונות לזהות את עולם הספרים הדיגיטליים, והשיקה את קינדל ב-2007 כדי לייצר דומיננטיות בשוק.

ב-2009 היא החלה להוציא לאור ספרים בעצמה - זאת, שנה אחרי שרכשה ב-300 מיליון דולר את חברת Audible כדי להיכנס לעולם ספרי האודיו. ב-2011 היא כבר מכרה יותר ספרים אלקטרוניים מאשר ספרים פיזיים.

2. ההצלחה של קינדל

קינדל כבר מזמן הפך לשם נרדף לקורא ספרים אלקטרוניים, והצליח לכבוש את השוק מאז שהושק לאוויר העולם הפיזי. אמזון, שכאמור החלה מעולם הספרים, בהחלט מתמצאת בתחום ועושה הכול כדי לשמר את מעמדה בו. אבל ההצלחה עם קינדל, לא שוחזרה עם מוצרים פיזיים אחרים. כך, אמזון ניסתה את מזלה בעולם הסמארטפונים עם Fire Phone שכשל, ועם Fire TV שגם לא ממש הצליח לרתק יותר מדי אנשים לסלון.

3. משלוח ישירות ללוקר

אחת הקטגוריות המעניינות ביותר מבחינתה של אמזון היא תחום המשלוחים. בשנים האחרונות החברה משקיעה יותר ויותר משאבים כספיים, מחשבה וחדשנות כדי לייצר פתרונות שילוח לוגיסטיים שיקלו על קבלת המוצרים עבור הלקוחות שלה. אחד הוותיקים שבהם הוא Amazon Locker, שהושק כבר ב-2011 ומאחוריו עומדת מכונת איסוף מוצרים אוטומטית במועד ובמיקום שנוחים ללקוח - בדומה לשירות של חברת Box it בישראל.

4. משלוח עם רחפן

ייחודי אף יותר הוא שירות המשלוחים Amazon Prime Air, שבתחילה נראה כמו מתיחה אבל מסתמן כפתרון אידיאלי, אם יעבוד חלק. הרעיון, שבינתיים אינו ממריא בגלל נושאי רגולציה, הוא רחפן (Drone), שנושא את הסחורה מהמרכז הלוגיסטי של אמזון ונוחת ישירות מול הבית של הלקוח.

5. משלוח תוך שעה

שירות אחר, שהושק בדצמבר אשתקד, הוא Prime Now, שמאפשר ללקוחות הפריים שלה (שמשלמים 99 דולר לשנה תמורת שירותים מתקדמים שונים) לקבל את המשלוח שלהם באזורים נבחרים בחינם בתוך שעתיים מרגע ההזמנה (או בתשלום בתוך שעה). שירות דומה מפעילה גם גוגל.

6. משלוח לתא מטען

צורת משלוח נוספת שאמזון החלה לבחון השנה, היא בשיתוף פעולה עם חברת השילוח DHL ויצרנית כלי הרכב הגרמנית אאודי - משלוח לתא המטען של הרכב. כדי להימנע מניסיונות להשיג את הלקוחות בבית או בעבודה, הלקוחות יוכלו לסמן בקשה לקבל את המשלוח לתא המטען, והשליח יקבל קוד חד-פעמי ומוגבל בזמן כדי לפתוח את תא המטען ולשים שם את החבילה. באמזון אף בוחנים אפשרות עבור הלקוחות לנצל את תא מטען ברכב כדי להחזיר מוצרים.

7. מכירת מוצרי מזון

תחום המצרכים ומוצרי המזון הוא חלק בלתי נפרד מההצלחה של אמזון כקמעונאית מובילה. אמנם רוב המכירות שלה עדיין מגיעות מהאתר הראשי, אך מאז 2007 היא הולכת ונכנסת לאזורים נוספים בארה"ב ומציעה שירות משלוחים עד הבית מהיום להיום של מצרכים ומוצרי מזון.

8. מותג בית ידידותי לסביבה

בדצמבר האחרון הודיעה אמזון, כי היא משיקה מותג פרטי ותייצר מוצרים תחת המותג Elements. הרעיון הוא לייצר מוצרים ידידותיים לסביבה, שעליהם יצוין במפורש היכן נוצרו, מהם מקורות חומרי הגלם ועוד. עם המוצרים המוצעים נמנים חיתולים, מזון לתינוקות, דגנים וחלב.

9. הזמנה באתר, איסוף מהחנות

יתרה מזאת, בשבוע שעבר נחשפה גם תוכנית חדשה של אמזון, שתאיים עוד יותר על הקמעונאות הפיזיות - שירות Drive Up, שבמסגרתו יוכלו משתמשים להזמין מצרכים אונליין ולעבור לאסוף אותם עם הרכב ישירות מהחנות מבלי לצאת מהרכב. הפיילוט, צפוי לצאת לדרך תחילה בעמק הסיליקון.

10. כפתור פיזי להזמנה מהירה

אמצעי נוסף לכניסה חזקה יותר לתחרות ישירה מול רשתות השיווק הוא Dash, אשר עליו הודיעה אמזון מוקדם יותר השנה. מדובר בכפתור פיזי, שניתן להדביק במיקומים ספציפיים בבית לצורך הזמנה של מוצר אחד בלבד. כך, ניתן להדביק כפתור של חברת Tide על מכונת הכביסה לצורך הזמנת אבקת כביסה חדשה; כפתור של חיתולי האגיס בחדר של הילד; או כפתור של ג'ילט בחדר האמבטיה. בסך הכול אמזון מייצרת 255 כפתורים להזמנת מותגים שונים, והרעיון הוא למנוע מאנשים ללכת לרשתות שיווק פיזיות, ופשוט לחדש את מלאי המצרכים בבית בלחיצת כפתור.

11. שירותי אחסון בענן

אף שמדובר בעולם הקמעונאות, קשה להתייחס לאמזון מבלי להזכיר את אחד העסקים הפורחים שלהם - Amazon Web Services, שבמסגרתו היא מציעה לחברות, סטארט-אפים ואנשים פרטיים שירותי השכרת שרתים וכוח מחשוב. זאת, במקום לבנות את הפרוצדורה בעצמם ולהריץ דאטה סנטר משלהם. ברבעון השני של השנה חטיבת הענן ייצרה עבור אמזון הכנסות של 1.8 מיליארד דולר - עלייה של כ-80% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

12. מייצרים תוכן טלוויזיוני

אמזון שולחת את ידיה בשנים האחרונות גם לעולם המדיה והתוכן הטלוויזיוני. כך, היא מאפשרת לכ-40 מיליון מנוי הפריים שלה לצפות בסטרימינג בסרטים ובסדרות, כחלק מסל שירותים מגוון. כפועל יוצא מכך, אמזון נכנסה בשנים האחרונות גם לעולם הפקות המקור, לצידה של אחת המתחרות שלה בסגמנט - נטפליקס. כך, אמזון הפיקה סדרות כמו Alpha House ו-Bosch, ואפילו החתימה בתחילת השנה את וודי אלן לצורך בימוי תוכנית טלוויזיה לאתר.

13. התחרות מול וול מארט

רשת הקמעונאות הוותיקה אמנם מייצרת יותר הכנסות מאמזון - 486 מיליארד דולר לעומת 89 מיליארד דולר במהלך כל 2014 - אך היא מאבדת גובה בכל מה שקשור למכירות אונליין. כך, בעוד ברבעון הראשון של 2014 קצב הצמיחה השנתי במכירות המקוונת של וול מארט השתווה לזה של אמזון, כ-27%, הרי ברבעון השלישי אשתקד דעך הנתון של וול מארט ל-21% בעוד זה של אמזון נותר יציב.

אמזון מצליחה לבסס את עצמה בעולם הקניות הדיגיטלי, שבארה"ב הולך וצומח - מ-0.6% מכלל המכירות הקמעונאיות ב-1999 ל-7% בתחילת השנה הנוכחית. וול מארט מודעת לכך שהיא צריכה לצמצם פערים, ובפברואר השנה הודיעה כי תשקיע עד 1.5 מיליארד דולר בקידום המכירות אונליין שלה, בין היתר באמצעות מועדון לקוחות דומה ל-Prime של אמזון, שיציע משלוחים חינם תמורת תשלום חד-פעמי מדי שנה. בתחום המשלוחים וול מארט גם מציעה משלוחי מצרכי מזון מהיום להיום - בדומה לשירות Amazon Fresh. עם זאת, ההיצע המקוון שלה הוא עדיין נמוך משמעותית מזה של אמזון - באפריל וול מארט הציעה באתר שלה רק 1.1% מכלל המוצרים המוצעים באתר של אמזון.

אמזון אמנם עקפה בסוף השבוע האחרון את וול מארט בשווי שוק - 249 מיליארד דולר לעומת 231 מיליארד דולר - אך נראה שהמשוכה הבאה שלה כבר מעבר לפינה. על-פי תחזיות אחרונות, היא צפויה לעקוף עד 2017 את רשת Macy's בתור המובילה במכירות ביגוד והלבשה בארה"ב.

אמזון נגד וול מארט
 אמזון נגד וול מארט

אמזון
 אמזון