ילן וקרני ממשיכים לפזר רמזים על העלאת ריבית בארה"ב

הפד יכריז מחר על מדיניותו המוניטרית לתקופה הקרובה ובשווקים מצפים שיוסיף מידע לקראת העלאת הריבית המסתמנת בארה"ב ■ גם הבנק המרכזי של בריטניה מאותת כבר תקופה כי העלאת הריבית קרובה

ג'נט ילן ומארק קרני / צילום: רויטרס
ג'נט ילן ומארק קרני / צילום: רויטרס

מתחילת השנה המשקיעים תוהים אם אחד הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם יתחיל סוף-סוף לחרוג מהריביות האולטרה-נמוכות ששולטות במדיניות המוניטרית מאז המשבר הפיננסי ב-2008. החודש הבהירו יו"רית הפדרל ריזרב, ג'נט ילן, ועמיתה בבנק אוף אינגלנד, מארק קרני, שהעלאת הריבית מתקרבת במהירות.

עליית עלויות המימון בארה"ב ובריטניה תבדל את שתי המדינות הללו מגוש האירו, יפן וסין, שהבנקים המרכזיים שלהם נשארו במצב של הקלה. יהיו לה גם השלכות על השווקים המתעוררים, שרבים מהם נעזרו בירידת מחירי האנרגיה ובאינפלציה העולמית כדי להפחית ריביות, אך כעת הם ניצבים בפני איום של בריחת הון, שעלולה לאלץ אותם להדק את המדיניות המוניטרית שלהם.

בעדותה בקונגרס האמריקאי החודש אמרה ילן שהפד מצוי על תוואי של העלאת מחיר ההלוואות בהמשך השנה, בתנאי שהכלכלה האמריקאית תתנהג כמצופה ממנה. כעבור יום אותת הנגיד הבריטי שהבנק אוף אינגלנד אינו מפגר בהרבה אחרי הפד.

"ההחלטה אם לפעול תקבל כנראה תשומת לב רבה יותר לקראת סוף השנה", אמר קרני בנאום בקתדרלת לינקולן.

המשקיעים מאמינים כנראה לשני הבנקאים המרכזיים הללו, והם מגלמים במחירי השוק ציפייה להעלאת ריבית בארה"ב בדצמבר, ולהעלאת ריבית בבריטניה בפברואר. אבל למרות כל האמון בשוק, והעלייה בדרגה של הרטוריקה של שני הבנקים המרכזיים, שלושה נושאים יקבעו איך באמת יתנהגו קובעי המדיניות:

1. הסביבה הבינלאומית

הן לפד והן ל-BOE יש אמנם מנדט מקומי טהור, אך הם עוקבים מקרוב אחרי כלכלות אחרות בעולם.

כמה מחברי הוועדה המוניטרית של BOE נמנעו מהצבעה על העלאת ריבית החודש בגלל המבוי הסתום שהיה בין יוון לנושים שלה, שכמעט הוציא את היוונים מגוש האירו. פרוטוקולי ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפד ביוני הזכירו גם הם שהסיכונים העולמיים, כולל המשבר היווני וההאטה בסין, גורמים לחברי הוועדה חששות מסוימים.

"ארה"ב חזרה להיות קטר הצמיחה הכלכלית העולמית, אבל אנחנו מזהירים שאם המשקל של הקרונות - סין ויוון - יהיה כבד מדי, הקטר עלול להאט", אמר גרגורי דייקו, כלכלן בחברת אוקספורד אקונומיקס.

הזעזועים בבורסת שנחאי ימשיכו להעיק על מקבלי ההחלטות, אך חבילת החילוץ החדשה ליוון, אם תוסכם בחודש הקרוב, תחליש את עמדתם של החברים בשתי המועצות המוניטריות שחוששים שהכלכלה העולמית עדיין שברירית מכדי להעלות את הריבית.

הפד אמנם עוקב אחרי השפעת החלטותיו על השווקים המתעוררים, אך ניסיון העבר מלמד שהחשש מאפקט שלילי כשלעצמו לא יעצור את ילן ועמיתיה.

2. המטבעות

חשש גדול יותר הוא מעליית הדולר והליש"ט, שכבר התחזקו מאוד מאז שהמשקיעים החלו לצפות להתפלגות המוניטרית מגוש האירו.

עם זאת, האפקט המדויק של שערי חליפין על כלכלות עדיין מעורר מחלוקת. כלכלנים רבים מאמינים שמאחר שמדינות עשירות מתמחות יותר ויותר במוצרים ובשירותים עתירי איכות וערך, היצוא שלהן פחות רגיש לייסוף המטבעות שלהן מאשר בעבר.

למטבע חזק יש גם אפקט חיובי על הצריכה המקומית, מפני שהוא מוריד אינפלציה ומעלה את ההכנסה הפנויה. ה-BOE צופה שנה טובה לצרכנים, וליש"ט חזקה רק תמשיך את החגיגה הזו.

3. אינפלציה וצמיחה

בסופו של דבר, החלטת הבנקים המרכזיים תתקבל על סמך מדדי הלחם והחמאה שלהם: אינפלציה ועוצמת ההבראה הכלכלית. הדילמה האמיתית שלהם היא להחליט מהו האיזון הנכון בין שני היעדים הללו.

כלכלנים טוענים שלפי שעה, נתוני האינפלציה הרגילים הם אינדיקציה גרועה ללחצי מחירים: הירידה החדה במחירי הנפט מהמחצית השנייה של השנה שעברה גרמו לצניחה חד פעמית בנתוני האינפלציה שתיעלם מן ההשוואות השנתיות כשננוע לקראת הסתיו.

זו הסיבה לכך שה-BOE מקדיש תשומת לב רבה יותר לשכר ולעלויות העבודה ליחידה, שכוללות גם עלייה או ירידה בפריון העבודה.

ייתכן שהמסרים המעורבים שמגיעים מהמחירים והשכר יובילו את הבנקאים המרכזיים לייחס משקל רב יותר לאינדיקטורים כמותיים.

האבטלה ירדה בתלילות הן בארה"ב והן בבריטניה, אבל האיתותים האחרים עדיין אינם ברורים די הצורך. בארה"ב, המכירות לצרכן ירדו ב-0.3% ביוני לעומת ציפיות לעלייה של 0.3%. הצמיחה הכלכלית בבריטניה אמורה להתאושש מירידה קלה בתחילת השנה, אך הפעילות היצרנית ממשיכה לאכזב.

"הצמיחה בתמ"ג הבריטי אמורה להיות 0.6% ברבעון השני, נתון מכובד, אך לא כזה שיגרום לבנק המרכזי להזדרז להעלות את הריבית", אמר סמיואל טומבס, כלכלן בקפיטל אקונומיקס.

כאשר המועצות המוניטריות בארה"ב ובבריטניה יתכנסו הפעם - בארה"ב הערב (ג') ומחר ובבריטניה בשבוע הבא - ילן וקרני נראים בטוחים בכך שהכלכלות שלהם יהיו איתנות מספיק לעמוד בהעלאת ריבית בחודשים הבאים. אך בעוד שהבנקאים המרכזיים נראים מוכנים יותר לפעול, לא ברור באיזו מידה הנתונים הכלכליים הבסיסיים יתמכו בהם.