אחרי 30 שנה: ג'ונתן פולארד ישוחרר ממאסר ב-20 בנובמבר

המרגל היהודי-אמריקאי יסיים לשאת את עונשו בעוד כארבעה חודשים, לאחר שנכלא בנובמבר ב-1985 ■ פרקליטיו: פולארד יצטרך להישאר בתחומי ארה"ב חמש שנים לאחר שחרורו, אולם אובמה יכול לקצר זאת

המרגל היהודי ג'ונתן פולארד בדרך הביתה: ועדת השחרורים האמריקאית הודיעה יום (שלישי) כי פולארד ישוחרר ב-20 בנובמבר 2015. פרקליטיו מסרו כי בהתאם לתנאי שחרורו הוא יהיה חייב להישאר בתחומי ארצות-הברית ב-5 השנים הקרובות, אולם לנשיא ארצות-הברית ברק אובמה תהיה אפשרות לקצת את התקופה.

ביום שישי האחרון פרסם עיתון "הוול סטריט ג'ורנל", בהסתמך על כמה מקורות בכירים בבית הלבן, כי ממשל אובמה מתכנן לשחרר את פולארד בתוך כמה חודשים. הסיבה הטכנית לשחרור, נכתב, תהיה אי הגשה של דרישה להאריך את מאסרו מטעם הממשל האמריקאי.

עם זאת, בוושינגטון היו מי שכרכו בין ההחלטה המסתמנת לבין הסכם הגרעין עם איראן - דבר שהוכחש זמן קצר לאחר מכן על ידי דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, אליסטר באסקי, שהדגיש כי אין קשר בין המעמד של פולארד ובין שיקולים הנוגעים למדיניות החוץ של ארצות-הברית. עוד הוא הוסיף כי מעמדו של פולארד ייקבע על ידי ועדת השחרורים של ארצות-הברית, לפי הליכים סטנדרטיים.

גם משרד המשפטים הכחיש את הדיווח ומסר כי על פולארד "לרצות את מלוא גזר הדין שניתן לו על הפשע הרציני שביצע".

אן פולארד: "זה עינוי לראות כותרות כאלה"

אן פולארד, אשתו לשעבר של ג'ונתן, התייחסה ביום שבת לדיווחים על שחרורו הקרב ובא ואמרה לוואלה!NEWS כי "זה פשוט עינוי לראות בכל פעם כותרות כאלה, זה פשוט אכזרי. קראתי כל כך הרבה פעמים בעיתונות שמתכוונים לשחרר אותו. כל פעם האמנתי שזה נכון והתרגשתי. אני אאמין לזה רק כאשר נשיא ארצות-הברית יורה לשחרר אותו או ועדת השחרורים. זו לא הפעם ראשונה שאני רואה כותרות כאלה, ודבר לא קורה בפועל".

אן נעצרה בנובמבר 1985 יחד עם ג'ונתן, שהיה אז בעלה. השניים נתפסו מעבירים אלפי מסמכים מסווגים ממחלקת המודיעין של הצי האמריקאי, ואן נידונה לחמש שנות מאסר. "בכל בוקר אני בוכה בשבילו על עוד יום שהוא יושב בכלא", אמרה בעצב. "זה פשוט לא להאמין, אני גדלתי בארצות-הברית וחשבתי שיש מערכת שיפוט נפלאה - והוא עדיין נרקב שם. אני כל-כך עצובה בשביל, הם לקחו את חייו. איך אפשר לשבת בכלא בתת-תנאים במשך 30 שנה? אני לא יודעת איך הוא עושה את זה".