רואה החשבון שיוצא לקרב נגד בנק לאומי ויצחק תשובה

במארס 2013 בנק לאומי "מחק" לדלק נדל"ן כ-50% מהחוב על פרויקט חוף הכרמל ■ רו"ח בועז יפעת, לשעבר בכיר ביאח"ה, מכין את הקרקע לתביעה נגזרת נגד מי שאישרו את הפחתת החוב ■ לאומי: "הבנק הצליח לממש חוב שהובטח בשיעבוד הפרויקט, במחיר שהיה גבוה בכל פרמטר"

 רו"ח בועז יפעת / צילום: איל יצהר
רו"ח בועז יפעת / צילום: איל יצהר

כאילו לא די לבנק לאומי בכל פרשת המס בארצות-הברית, קם לפני שבוע רו"ח בועז יפעת וטען - בבקשה לבית המשפט - כי במארס 2013 הבנק "מחק" ליצחק תשובה, או ליתר דיוק, לדלק נדל"ן שבשליטתו, חוב של 120 מתוך 250 מיליון שקל על פרויקט חוף הכרמל, ושהוא עצמו, יפעת, כבעל מניות, נפגע מכך.

על הפחתת החוב אין כל מחלוקת, והיא גם ידועה. אבל, כפי שאומר יפעת ל-G, "יש ויכוח תיאולוגי אם אלוהים הוא זה שנמצא בפרטים או השטן", ומה שעומד לדיון הוא בדיוק הפרטים, השתלשלות האירועים, והפרשנות על הפרטים הללו. כיצד חוב של 250 מיליון שקל "נמכר" ללא אחר מאשר לבעל הבית, תשובה, בכמעט חצי מחיר; והאם מבחינת הבנק הוא השיג את המרב בנסיבות אז, או שיכול וצריך היה להשיג יותר?

יפעת, 66, רואה חשבון חקירתי ולשעבר בכיר ביחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה (יאח"ה), דורש קבלת מסמכים מבנק לאומי טרם תביעה נגזרת. כלומר, אם בית המשפט יאשר את בקשתו, והמסמכים שביקש יחשפו את תהליך קבלת ההחלטה ומיהם בעלי המשרה והדירקטורים אשר אישרו את הפחתת החוב, יפעת יפנה כנראה לצעד הבא; הוא יתבע, במקום בנק לאומי, את הדירקטורים ואת נושאי המשרה, שלפי דעתו קיבלו החלטה שאינה לטובת החברה ובעלי המניות, והוא ביניהם.

מה בעצם יפעת רוצה מלאומי ומדלק נדל"ן, שלא הייתה באותה העת במצב מזהיר, ונכנסה להסדר חוב מהגדולים שהיו במשק? בואו נצלול לפרטים.