דמי ההבראה בדרך: כמה מגיע לכם?

לכמה ימי הבראה זכאים השכירים בסקטורים השונים, ומהו התעריף?

חופש / צילום: רויטרס
חופש / צילום: רויטרס

רוב העובדים בישראל יודעים שחודשי הקיץ לא מביאים איתם רק חום כבד, אבטיחים, ומדוזות, אלא גם הגדלה חד-פעמית במשכורת, בדמות דמי הבראה. מעטים אולי יודעים שהמטרה המקורית של ההטבה הסוציאלית הזאת הייתה לתת לעובדים יגעי הכפיים את המשאבים הכספיים לצאת לנופש קצר בארצנו היפה.

בכל מקרה, המקור החוקי לדמי ההבראה כפי שהם משולמים הוא הסכם קיבוצי שנחתם בין ההסתדרות ללשכת התיאום של הארגונים הכלכליים ב-1995, ולפיו המעביד ישתתף בהוצאות ההבראה. ההסכם הקיבוצי הזה הורחב לכלל המשק, כך שהוא חל גם על כל העובדים במגזר הפרטי.

צו ההרחבה קובע את תשלום המינימום שהעובד זכאי לו, אך כל מעסיק רשאי להגדיל את מספר ימי ההבראה בהסכם קיבוצי או בהסכם אישי עם עובדיו. כך, למשל, עובדי הוראה, עובדי רשויות מקומיות ועובדי מוסדות ההסתדרות זכאים לדמי הבראה משופרים יחסית למגזר הפרטי.

גם מפוטרים זכאים

עובד זכאי לדמי הבראה רק לאחר שהשלים שנת עבודה אחת, ולכן מקובל שבשנת העבודה השנייה הוא יקבל די הבראה עבור שנתיים, אומר עו"ד גל גורודיסקי, מומחה לדיני עבודה ופנסיה ממשרד גורודיסקי ושות', ומבהיר שחופשת לידה נספרת לוותק לצורך תשלום דמי הבראה, וכך גם שמירת הריון, ימי חופשה, מחלה ומילואים. כמו כן, עובד זכאי לדמי הבראה גם לאחר סיום יחסי העבודה.

אבל בעוד שעובד זכאי לתבוע את כל ימי ההבראה שלא שולמו לו במהלך תקופת עבודתו, לאחר סיום העבודה הוא רשאי לתבוע תשלום רק לגבי השנתיים האחרונות לעבודתו, גם אם המעסיק אינו טוען להתיישנות.

"הפסיקה קבעה שעובד המפוטר סמוך להשלמת שנת עבודה זכאי לדמי הבראה ועל המעסיק להוכיח שפוטר שלא כדי להימנע מתשלום פיצויי פיטורים ודמי הבראה", אומר גורודיסקי. עוד נקבע בפסיקה כי המעסיק רשאי לשלם את דמי ההבראה כחלק מהשכר בכפוף לכך שאם מורידים את רכיב דמי ההבראה המעסיק עדיין משלם שכר מינימום.

- מה לגבי אדם שעבד רק חלק מהשנה או במשרה חלקית?

"הצו קובע שעובד בוותק של יותר משנה זכאי לדמי הבראה גם עבור החלק היחסי של השנה שבה עבד. לכן עובד במגזר הפרטי שעבד שנה וחצי זכאי ל-5 ימים עבור השנה הראשונה ועוד 3 ימים עבור השנה השנייה (חצי ממה שהיה זכאי אילו עבד שנה מלאה). ואילו עובד במשרה חלקית זכאי לחלק מדמי ההבראה לפי שיעור המשרה שלו".

לפי הצו, על מעסיק לשלם את דמי ההבראה מחודש יוני עד ספטמבר, אך אם במקום עבודה הוסכם או נהוג הסדר אחר, ניתן לפעול לפיו, אומר גורודיסקי. "לכן, אם כך הוסכם בהסכם העבודה, מעסיק יכול לשלם את דמי ההבראה בכל חודש אחר במהלך השנה או לחלק את התשלום השנתי ל-12 ולשלם מדי חודש בחודשו. המעסיק אף רשאי לשלם את דמי ההבראה כחלק מהשכר אם יש על כך הסכם מפורש בכתב בינו לבין העובד", הוא מוסיף.

- האם ניתן להמיר את התשלום למשכורת במימון חופשה של המעסיק לעובד?

"המעסיק אינו יכול לחייב את העובד לצאת לחופשה במימון המעסיק במקום דמי ההבראה אבל אין מניעה לעשות זאת אם העובד הסכים לכך, למשל כאשר המעסיק מממן חופשה שעלותה גבוהה מסכום דמי ההבראה. עם זאת, המעסיק אינו רשאי לסכם עם העובד על חופשה שעלותה פחותה מדמי ההבראה, וזאת בגלל שהזכות לדמי הבראה היא זכות אישית בהסכם קיבוצי שאינה ניתנת לוויתור מראש".

- מדוע עובדים משלמים מס הכנסה על דמי ההבראה? זה הרי מקזז חלק גדול מהתשלום.

"תשלום דמי הבראה מהווה הכנסת עבודה לכל דבר ועניין ולכן הוא חייב במס. כיום, רוב התשלומים המשולמים במסגרת יחסי עבודה חייבים במס למעט פטור שניתן על מענק פרישה (פיצויי פיטורים)".

עו"ד גורודיצקי מציין כי בדמי ההבראה כפי שהם משולמים היום יש יתרון אבל גם חסרון. מצד אחד, הוא אומר, "הם משולמים באותו סכום לכל העובדים במשק בלי קשר לרמת השכר שלהם, וכך תרומתם היחסית לעובדים בשכר נמוך גדולה יותר מאשר לעובדים בשכר גבוה, הן משום שיעורם מהשכר והן משום שערכה של תוספת קבועה לשכר פוחתת ככל שהשכר הבסיסי גבוה יותר. ומצד אחר, מדובר בתשלום שאינו תלוי בביצוע נופש או הבראה בפועל ולכן, למעשה, התשלום אינו מיועד בדרך כלל למטרתו המקורית.

לדבריו, "אני חושב שקיים אינטרס שהעובדים יעשו שימוש בכספים למטרתם המקורית ולא לצורך רכישת מוצרי מזון, למשל. הגדלת תשלום דמי הבראה באופן שחלק מהתשלום יותנה בהצגת חשבונית על נופש יוכל אולי לפתור את הבעיה, אבל מדובר בפתרון קשה לביצוע ומסורבל".

זכאות לימי הבראה
 זכאות לימי הבראה