גנוסר לרשות ני"ע: עוד ראיות להטבות לסימנס בפרשת חח"י

טוען: סמנכ"ל חברת החשמל יאשה חאין, החשוד בקבלת שוחד, התערב בבדיקת תקלות במערכת ה-DMS ■ חאין: לבודקי התקלות במערכת ניתן חופש מקצועי מוחלט

מורן גנוסר / צילום: תמר מצפי
מורן גנוסר / צילום: תמר מצפי

מורן גנוסר - מי שהיה מנתח מערכות מידע בחברת החשמל ומסר בעבר לרשות ניירות ערך מידע וקלטות ובהם מידע על חשדות להטיית מכרז חברת החשמל ב-2002 לטובת חברת סימנס לרכישת מערכת ה-DMS ב-75 מיליון דולר, מערכת שליטה ובקרה על רשת המתח הגבוה - פנה באחרונה שוב למחלקת החקירות של רשות ניירות ערך והציג מידע נוסף הקשור ליעקב (יאשה) חאין, לשעבר המשנה למנכ"ל.

גנוסר, באמצעות עו"ד ניר בן-חמו, טוען כי בידיו אסמכתאות וראיות לכך שחאין גרם לשיבוש לכאורה של עבודתה של ועדה לבדיקת ההיבטים התפעוליים והבטיחותיים של המערכת בשני אופנים: האחד - בכך שהורה לחבריה בסוף 2013 לא להגיע לגביית עדויות ממפקחים בחברת החשמל במחוז הדרום, ולא לרשום פרוטוקול - דבר שגרם לטענתו למפקחים לחשוש ולהימנע מלפרט את הבעיות במערכת. השני - מתן הוראה לעובדי חברת החשמל באוקטובר 2014 למחוק יותר מ-600 דיווחים על תקלות במערכת שסימנס הייתה אמורה לתקן, ובכך ניתנה הטבה לסימנס וטושטשו בעיות המערכת.

גנוסר מצוי בהליך משפטי מול חברת החשמל בבית הדין האזורי לעבודה, וטוען כי פוטר בגין פעילותו בפרשת מערכת ה-DMS ותלונותיו על היחס המועדף שקיבלה סימנס במכרז עצמו ובהסתרת בעיות תפעול ובטיחות שחשף במערכת. בד-בבד, גנוסר מוסר בחודשים האחרונים עדויות בפני מבקרת חברת החשמל, ניצה רוגוזינסקי, בפרשיות נוספות במסגרת יחסי חברת החשמל עם סימנס.

כזכור, סימנס הודתה במתן שוחד בהיקף 20 מיליון דולר במיזמים שלה בישראל. מלבד קשריה של סימנס עם חברת החשמל, היא סיפקה לרשות שדות התעופה את מערכת בקרת הכבודה שהופעלה באחרונה בנתב"ג.

חאין הוא אחד מ-6 בכירים בחברת החשמל שרשות ניירות ערך המליצה להעמיד לדין באשמת קבלת שוחד מסימנס, מירמה, הפרת אמונים והלבנת הון, בתמורה להעדפת סימנס במכרזי חברת החשמל, בעיקר בפרשת רכישת הטורבינות שבה הורשע ב-2013 השופט לשעבר והדירקטור בחברת החשמל לשעבר דן כהן.

תיק החקירה הועבר לפרקליטות מחוז תל-אביב, וההחלטה לגבי הגשת כתב אישום נגד חאין, נגד מי שהיה המשנה למנכ"ל, דוד קון; מי שהיה מנהל אגף תכנון הנדסי ויו"ר ועדת המכרזים, יונה שוויצר; סמנכ"ל לתכנון הנדסי, חיים בר-נר; מנהל מחלקה באגף התכנון, צבי אייל; ומי שהיה מנהל אגף התכנון, דוד אלמקיס - נתונה בידי הפרקליטות.

פרקליטו של חאין, עו"ד דב גלעד כהן ממשרד ברטל-כהן, מסר בשמו את הדברים הבאים: "מערכת ה-DMS מנטרת פעילות קווי חשמל מרחוק ובכך מאפשרת לחברת החשמל לנתק מתחים מרשתות שהתגלו בהן הפרעות ולהחזיר את אספקת החשמל לצרכניה תוך דקות ספורות. מדובר במערכת גדולה שנבנתה לאורך שנים והותאמה לצורכי חברת החשמל. המערכת עושה עבודה נאמנה והוכיחה את עצמה בצורה בלתי רגילה, בדגש על סערת החורף הקשה שפקדה את ישראל בשנת 2013. למר חאין אין כל קשר לרכישת המערכת.

"בשנת 2013 החל מורן גינוסר, עובד שפוטר מחברת החשמל, להלעיט את הנהלת החברה ואמצעי התקשורת בעשרות מכתבים ותלונות בנוגע לסוגיות רבות הקשורות בפעילות החברה, לרבות מערכת ה-DMS.

"מר חאין, המשנה למנכ"ל דאז, פעל מיידית למינוי מהנדס מומחה בעל-שם, ד"ר קובי יהב, לבדיקת טענותיו של גנוסר, והלה התייחס בפרוטרוט לכל אחת מטענותיו ושלל אותן. בהמשך מר חאין מינה ועדת מומחים נוספת לבחינת ההיבטים התפעוליים של המערכת. שני גופי הבדיקה הללו מצאו כי המערכת נותנת מענה לדרישות התפעוליות ומתפקדת היטב, ללא בעיות בטיחותיות.

"יודגש בצורה חד-משמעית: מר חאין לא התערב בעבודת גופי הבדיקה, וניתן להם חופש מקצועי מוחלט להגיע למסקנותיהם, וכך אכן קרה. כל טענה בדבר מעורבותו של מר חאין בפעילות גופי הוועדה, בהשפעה ישירה או עקיפה על עדים, מחיקת תיעוד רלוונטי וכיוצא בזה, הינם שקר מוחלט ודיבה של ממש.

"עצוב לשוב ולגלות שדווקא מר חאין - אולי היחיד שמצא לנכון להתייחס ברצינות לטענותיו של גנוסר - זוכה ממנו לגיבובי שקרים הזויים".

גנוסר אומר בתגובה: "בידי ראיות חדשות מוצקות, צילומים והקלטות, להוכחת הטענות".