בשעת לילה מאוחרת: הכנסת אישרה את "החוק הנורבגי"

לאחר דיון מרתוני שנמשך עד השעה שלוש לפנות בוקר אושר תיקון חוק הכנסת, "החוק הנורבגי", בקריאה שנייה ושלישית ■ משמעות החוק היא כי באפשרותם של שרים וסגני שרים להתפטר מחברות בכנסת ולהמשיך לכהן כשרים בממשלה

ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ
ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ

לאחר דיון ארוך שנמשך עד השעות הקטנות של הלילה (ה'): מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את תיקון חוק הכנסת המכונה "החוק הנורווגי". על פי ההצעה, יוכל שר או סגן שר אחד מכל סיעה להתפטר מהכנסת כדי לאפשר לחבר אחר ברשימה לתפוס את מקומו.

בתום שורת נאומים של חברי האופוזיציה ודחיית עשרות התנגדויות שהגישה, אושר החוק ברוב של 64 ח"כ מול 51 מתנגדים ובמסגרתו יתאפשר לשר מכהן לפנות את מקומו במליאת הכנסת לחבר אחר במפלגתו בזמן שהוא ימשיך לכהן בתפקידו. כלומר, דינו של סגן שר שאינו חבר כנסת, בדומה לשר שאינו חבר כנסת, יהיה כדינו של חבר כנסת בכל דבר פרט לזכות ההצבעה.

במסגרת החוק, במידה והשר המכהן יתפטר או יפוטר מתפקידו, יישוב לכהן כחבר כנסת במקום ממלא מקומו. בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "מטרת תיקון זה היא להתיר לחבר הכנסת שנתמנה לשר, להפסיק את חברותו בכנסת לתקופה שבה הוא מכהן כחבר הממשלה ועד תום חברותו בממשלה, וזאת, בין השאר, כדי לאפשר לאותו שר להתמקד בעבודה הממשלתית, ולאפשר לחבר הכנסת שיבוא במקומו להתמקד בעבודה הפרלמנטרית".

התגובות באופוזיציה לא איחרו לבוא. ח"כ מירב מיכאלי מהמחנה הציוני אמרה כי "זהו חוק קומבינה תוצרת נתניהו, ואין רחוק ממנו משוויון. זהו לא חוק נורבגי בלונדיני ותכול עיניים, אלא חוק מכוער, חסר רצינות ושטחי". ח"כ שלי יחימוביץ' ממפלגתה של מיכאלי כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי החוק עבר בסיועו האדיב של יו"ר מפלגת "בית היהודי" אביגדור ליברמן וכי כעת "מתפטרים מהכנסת בעקבותיו: דרעי, כחלון, בנט. מהליכוד עוד לא ידוע".