צביקה ליבר: "פה זה לא רוסיה, זה נתניה. מותר להתראיין"

אליצור נתניה נמחקה ממפת הכדורסל לאחר שהבעלים החליט לוותר עליה ■ ב"כתב הגנה" תוקפני במיוחד, הוא מפנה את החיצים לעירייה: "רק חרא אכלתי מהם; אחרי שעשיתי ראיון בעיתון ודיברתי נגדה, ראש העיר לא רצתה לפגוש אותי"; על "פרשת אשדוד": "מנסים לסגור איתי חשבון" ■ עיריית נתניה: "ליבר תפס טרמפ על הקבוצה"

צביקה ליבר / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה
צביקה ליבר / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה

בשבוע שעבר נעלמה באופן סופי מהמפה קבוצת אליצור "ברק" נתניה בכדורסל. הבעלים צביקה ליבר החליט שהוא לא מתכוון לעמוד בדד-ליין האחרון שנקבע לרישום הקבוצות לעונת 2015/16. הרישום נסגר. והקבוצה ששיחקה רק לפני ארבע שנים בגמר גביע המדינה לא קיימת יותר. ככה נמחקת בישראל קבוצה. מה אפשר להגיד על בעלים ששנה אחרי שהקבוצה ירדה ליגה איבד בה עניין? אז העירייה לא בונה אולם, מה עם קצת אחריות אישית?

ליבר, 49, הגיע לתת את כתב ההגנה שלו כאן בראיון ב"גלובס". כתב ההגנה כולל גם את הפרשה האחרונה שיושבת לו על הראש ונבדקת כיום על-ידי היועמ"ש של האיגוד, לפיה לכאורה שילמה מכבי אשדוד לליבר 270 אלף שקל בתמורה לרכישת מקומה בליגת העל; וכמובן, אי אפשר שלא לדבר על מסע הטיהור חסר התקדים בהיקפו שהוא וחבריו בסיעת עוז מובילים באיגוד הכדורסל. מסע טיהור שהביא בינתיים להדחתם של שני יו"רים (אבנר קופל, דני חלוץ), סיום דרכו של היועמ"ש (רונן ויינברג) ושל החלפת הבקרה התקציבית (מוטי גולנסקי), והיד עוד נטויה וחופרת את הבור הבא.

***

"בסיפור עם אשדוד אין כלום, גם היועצת המשפטית של האיגוד כבר אמרה לי שאין בו כלום", הוא פותח את השיחה בינינו. "אני מחכה לחוות דעת שאמורה להתקבל בימים הקרובים, ואז כל מי שקפץ והגיע למסקנות יצטרך להסביר איך הוא הגיע אליהן ומה מכרתי ומה קניתי".

- תפרו לך תיק?

"בכדורסל אין אנשים תמימים. סיעת עוז, ואני אחד מהם, מושכים הרבה אש כי פגענו, במרכאות, בהרבה אנשים שנאלצו לעזוב את הכדורסל בגללנו. אתה יודע כמה הבקרה התקציבית מחפשת אותי, וראש הבקרה מוטי גולנסקי, בגלל מה שעשיתי לו? גם בקבוצה הוא ניסה לסגור איתי חשבון. גם כשרצתי לראשות האיגוד הוא ניסה לסגור איתי חשבון. הוא ורונן וינברג, היועץ המשפטי הקודם של האיגוד - אבל לשמחתי שניהם בחוץ. עם וינברג סיעת עוז עוד לא גמרה את ההתחשבנות, אנחנו עובדים על תביעה להחזרת הכספים העודפים שלטענתנו הוא קיבל שלא לפי ההסכם".

- חכה רגע עם מלחמות האיגוד - מה חלקך בברק נתניה, שהחלטת לפרק אותה?

"ההתפרקות של ברק נתניה לא קרתה מעכשיו. זה תהליך שהתחיל לפני חמש שנים כשהובטח לנו אולם על-ידי עיריית נתניה, וכל שנה יש מכתבים מהעירייה שנתחיל לבנות ונתחיל לבנות. עד שבשנה שעברה המינהלת הבהירה חד-משמעית לראש עיריית נתניה שאם לא יהיה אולם הקבוצה לא תשחק בנתניה. הבאתי את יו"ר הטוטו ואת שמואל פרנקל מהמינהלת לפגישה בעיריית נתניה, והובטחו הבטחות - והכל הופר. אני כבעלים, שכחלק מההיתכנות הכלכלית של קבוצה, חייב אולם - בלי מתקן אין לי שום דרך להחזיק את הקבוצה. וכשירדנו ללאומית בעונה שעברה, זו הייתה מבחינתי שנת בדיקה. כי אני בליגה השנייה לא מעוניין לשחק, זה לא מעניין אותי. כשראינו במהלך העונה בלאומית ששום דבר לא נעשה, או להיפך - בעירייה אמרו לנו שפרויקט הדגל הבא זה היכל תרבות בכלל, אחרי ששנים אמרו לנו שזה אמור להיות אולם ספורט - אז הבנו שאין לנו מה לחפש".

- וברמה האישית אין לך שום אחריות לאוהדים, לקהילה? ירדת ליגה אז אתה מתקפל?

"המדד היחיד שאני בודק את עצמי בבוקר זה מול הראי, ומה שאנשים יגידו לא מעניין אותי. אם כל תושב נתניה יתרום לעיר הזאת מה שאני תרמתי לעיר הזאת, גם בזמן וגם בכסף, המצב יהיה טוב. אם אין לי אופק - זה לא מעניין אותי. הודעתי לעירייה שאני עוזב ומביא להם בנאדם במקומי שימשיך באותם תנאים, עם תמיכה עירונית של 1.2 מיליון שקל. כשבאתי לפגישה אומרים לי 'תשמע, המנכ"ל לא בא, אין לו זמן, אבל הוא אמר למסור לך שהקבוצה תקבל 300 אלף שקל פחות מבעונה שעברה'. שאלתי למה? אמרו לי 'אין מה לעשות, מקצצים'. אמרתי אין בעיה, שלחתי מכתב למנכ"ל ואמרתי לו שבקיצוץ כזה אין לי למי להעביר את הקבוצה והקבוצה תיסגר.

"התקשרו אליי בלילה, תמיד זה בסוף קורה בלילה, וקבעו פגישה למחר עם מנכ"ל העירייה. פתאום יש לו זמן. שאלתי אותו מה קורה עם התקציב? על בסיס מה מקצצים? הוא אמר לי 'בדקנו - אפשר לקיים את הקבוצה עם 300 אלף שקל פחות'. אחר כך התברר לי שבעירייה הלכו מאחורי הגב שלי לאיגוד הכדורסל ואמרו שהם רוצים לרשום את הקבוצה אם אני לא רושם. משהו שלפי התקנון הם יכולים לעשות, אם אני לא רושם. הגיע הדד-ליין והם החליטו לא לרשום".

- למה זה בכלל מגיע לדיון על מספרים, הרי יש תבחינים שהעירייה קובעת לתמיכה בקבוצות ספורט לפי קריטריונים?

"תבחינים? עיריית נתנה בונה מלמטה למטה, לא מלמעלה למטה. אתה בא למנכ"ל העירייה ומסכם קודם כל על סכום שתקבל, ואז מתחילים לקבוע תבחינים. אתה אומר שאתה צריך מיליון וחצי, הוא אומר - אין בעיה, ואז הולך לאחראי ספורט בעירייה ואומר לו תבנה קריטריונים שהוא יקבל מיליון וחצי. רק שלפני זה הם גם מכריחים אותך לחתום שאם במקרה ייצא להם בתבחינים סכום גדול יותר, נאמר 1.8 מיליון, אתה תקבל את מה שסיכמו - 1.5 מיליון. ככה זה עובד".

- במסגרת "תיק אשדוד", הבדיקה מראה ש-270 אלף שקל נכנסו לחשבון שלך, לא של הקבוצה?

"מי שאמר והציג ליועמ"ש שמשכתי את הכסף של אשדוד לחשבון הפרטי שלי, שכח רק דבר אחד להראות באותה פגישה - שהיו לפני זה מעל 70 העברות לכיוון הפוך, כלומר מהחשבון שלי לחשבון של ברק נתניה. כשברק נתניה מתחילה את העונה היא מתחילה באפס. ב-10 באוקטובר צריך לשלם משכורות ראשונה, משכורות בליגת העל זה בין 300-400 אלף שקל בחודש. איך הקבוצה משלמת את זה? המינהלת הייתה נותנת בין 70-100 אלף שקל כל חודש, העירייה נותנת את הכסף שלה רק בסוף העונה, אז מי משלם? צבי ליבר שמעביר מהחשבון שלו לחשבון של הקבוצה 400 אלף שקל. מגיע 10 לחודש הבא, צבי ליבר מעביר עוד פעם 400 אלף שקל לחשבון של הקבוצה. היו למעלה מ-70 העברות כאלו. שמתי מיליונים בקבוצה מכיסי. אז מה זה ה-270 אלף האלו בכלל? ציירו את זה כאילו משכתי 270 אלף, אבל הקבוצה חייבת לי מיליונים. במהלך העונה הכסף כל הזמן הולך וחוזר בין החשבונות, זו התנהלות יומיומית. היו תקופות, שלפני שהעירייה העבירה לי כספים בסוף העונה, כי היא מעבירה רק בסוף העונה, שהיו חייבים לי 6 מיליון שקל".

- כמה כסף עלה לך כל הסיבוב הזה, זה היה שווה את זה?

"זה השיגעון שלי. הייתי מוכן לשלם, יש לי כסף, לא מפריע לי. לא נכנסתי לחובות בגלל זה. יש לי משרד ייעוץ מס וראיית חשבון וגם פעילויות נדל"ן, עם נכסים שאני מעריך בעשרות מיליוני שקלים. יש הלוואת בעלים שרשומה על שמי. אבל את הכסף הזה שחייבים לי אני לא אקבל בחיים יותר. החברה מתה, זהו. זה כמו שהשקעת בחברה והלך הכסף. הסברתי את זה גם ליועצת המשפטית של האיגוד (עו"ד רונית אמיר-יניב) בעניין הבדיקה עם ה-270 אלף שקל של אשדוד - שזה לא כסף גדול בשבילי. אמרתי לה תבדקי את הנכסים שלי, ותביני שאת מדברת על 270 אלף שקל, ואני לא מזלזל בסכום הזה, אבל הסברתי לה שמכל הזרמות הכספים שעשיתי מכיסי לקבוצה - 270 אלף שקל זה פינאטס".

- לא יצא לך כלום מהעירייה בעבור ההשקעה הזאת בכדורסל?

"שום דבר, רק חרא אכלתי מהעירייה. לא היו לי מעולם עסקים עם עיריית נתניה. אני מפחד שעכשיו יקשו עליי, כי יש לי גם פעילות בנייה בנתניה. אנשים מכירים את ההתנהלות של עיריית נתניה בהקשר של קבוצת הכדורסל. יש לי הרבה השגות על עיריית נתניה - וכל הסיפור הזה של עיר ספורט שהתפוצץ בפנים. פעם היה פה כדורעף - ונעלם, היה פה כדוריד - ונעלם, אז עכשיו גם הכדורסל נעלם. בסדר. והענפים הקודמים זה ענפים של 20 שקלים. לעירייה אכפת כנראה רק מהכדורגל. העירייה מסובכת עם הכדורגל, כי מי שבנה מתקן כזה כמו האצטדיון החדש אז זה מחייב אותו להפעיל אותו, כי אם יהיה פה פיל לבן שעלה כמעט 300 מיליון שקל אז תהיה בעיה. אני לא ראש עיריית נתניה. אם ראש עיריית נתניה הייתה רוצה קבוצת כדורסל - אז הייתה קבוצה. היא יכלה לעשות קבוצה, היה לה את כל המנדט גם מאיגוד הכדורסל לבוא ולרשום קבוצה".

- לא יכולתם לפתור את זה בשיחה ביניכם?

"מעולם לא ישבתי עם ראש עיריית נתניה. היא לא רצתה לפגוש אותי בכלל. זכותה. היא החליטה שהיא לא רוצה לשבת איתי אחרי שעשיתי ראיון בעיתון ודיברתי נגדה, ושרפתי את עצמי. אבל פה זה לא רוסיה, זה נתניה. מותר להתראיין ומותר לדבר".

***

- יש לך מחשבות על הפעילות שלכם בעוז, אולי הגיע הזמן להפסיק עם הטירוף הזה?

"לא, לא, לא. אני מחנך את הילדים שלי שבתחום הציבורי צריך לתרום. אני גאה במלחמה הציבורית הזאת שלי. לפעמים יש מחשבות למה צריך את זה, אבל אלו מחשבות של חולשה. נכון, זה זמן לא קל בשבילי, כל הכותרות בעיתונים על המכירה לאשדוד וכל הניסיון להשחיר אותי, אז יש רגעים שאתה אומר למה אני צריך את זה, אבל אתה מסתכל על האופציה השנייה ואומר - האנשים האלו יישארו לבד? זה הרבה יותר מפחיד אותי. אני חושב על איך היה איגוד הכדורסל בלי סיעת עוז - ואני מתחלחל. אם אבנר קופל היה ממשיך בחגיגות שהוא עשה שם, בבזבוזים - אני מתחלחל. קח לדוגמה את פרשת ישראל ביתנו שהגיעה גם אלינו לאיגוד הכדורסל, ושהיה לה גם המשך שנה אחר כך כשרצו לעשות שוב את אותו תרגיל. שאלתי 'מה, לא למדתם לקח פעם אחת?' וזה עוד לפני שהתפוצצה הפרשה. גם עכשיו יש חקירות, שעוד לא נחשפו, בנושא משיכות כספים מאיגוד הכדורסל. היינו במחלקת ההונאה של משטרת ישראל לפני כמה שבועות, והזמן יעשה את שלו".

- מה שהתחיל כמאבק לגיטימי של סיעת עוז שאתה חלק ממנה, הפך בשלב מסוים למאבק שנראה שאיבדתם בו כיוון. כאילו החלטתם שלא תעצרו עד שתהיה אדמה חרוכה?

"לא, להיפך. אנחנו רוצים אדמה ישרה. אנחנו אומרים שצריך להרוס את הבניין הזה מהיסוד, באמת להרוס אותו מהיסוד, אבל ליישר את השטח ולבנות על זה משהו יפה. כי אלו נורמות של 30 שנה, שהיו רגילים ששולטים שם מרכזי הספורט, אז צריך עכשיו להמשיך ולנקות את השחיתויות".

- שאול איזנברג הוא דמות שמבחינה ציבורית קשה לצאת איתה למאבק לטוהר המידות?

"מי שחושב להחביא את עצמו תחת המטרייה של שאול איזנברג - זה תירוץ קל מדי. שאול גרם לנו נזק תדמיתי. אולי. אבל שאול גם הביא לנו הרבה תועלת, הרבה מהחשיפות שלנו שאול היה מעורב בהן".

- ניסית לרוץ לתפקיד יו"ר האיגוד ב-2012, באמת חשבת שיש לך סיכוי?

"האמנתי שזה יכול לעבוד. ואני לא מצטער על זה לרגע כי באתי בידיים נקיות, וגם כי באמת צריך להוריד שם את כל הבניין. כל התרבות הניהולית של האיגוד בגלל שלטון המרכזים, זה היה כמו בית חשוך שמעולם לא הדליקו בו אור, והיום כשאתה מדליק פנס כולם חושבים שאתה משוגע. האיגוד מנוהל בצורה הכי גרועה שיש, עדיין. היו"ר עמירם הלוי הוא בובה של מנכ"ל האיגוד. לא ראיתי בתקופתו שום דבר שהוא יוזם בעצמו".

- אז גם עמירם הלוי לא טוב? בדיעבד יש מישהו שהעפתם שאתה מצטער שגרמתם לו ללכת?

"לא. ההתנהלות השלטונית של אבנר קופל וכל עניין ההוצאות והבזבוזים שהתחילה במינהלת, לטענתנו היא קלוקלת - ואני שמח שהוא הלך. אחריו בא דני חלוץ שבינו ובין הכדורסל לא היה כלום. הוא לא בא עם רקע בכדורסל ולא הכיר את הנפשות הפועלות, וברגע שחמשת המרכזים הבינו שהוא מנסה לייצג משהו אחר - הוא קיבל את הבעיטה מהם ולא מאיתנו. אנחנו 24% מאיגוד הכדורסל, וה-76% אחוז טרחו להגיד לו בצורה בוטה שאם הוא לא ירקוד לפי החליל שלהם הוא לא יהיה שם. והוא היה חכם והלך הביתה. והיום יש את עמירם הלוי שרוקד לפי החליל הזה ובגלל זה הוא שורד. אתן לך דוגמה הפוכה - הייתי בין הבודדים שהתנגדו לכניסה של שמואל פרנקל לתפקיד יו"ר מינהלת הליגה. ואחרי שראיתי את ההתנהלות שלו ואת יושר הכפיים שלו בהתנהלות הכספית, שמחתי להגיד שזו הייתה טעות שלא הצבעתי בעדו. והיום כן הייתי מצביע בעדו. אני שמח להגיד שטעיתי".

- אם אני מסתכל על הסך הכל, אז להבדיל מההתאחדות לכדורגל שנמצאת בבור של עשרות מיליוני שקלים - איגוד הכדורסל מאוזן. המצב לא באמת רע כמו שאתם מציירים.

"אם הייתה סיעת עוז בכדורגל, אז לא היה כזה בור. כי כשאתה מגיע לישיבות ועדת כספים או לישיבות הנהלה, ואתה רואה איך אנשים מכינים את עצמם - אז אתה רואה את אנשי סיעת עוז שתמיד מגיעים עם ניירת, ואנשי חמשת המרכזים מגיעים בלי כלום. גם במאזנים, הם לא יודעים מה כתוב בכלל. היחידים ששואלים שאלות בוועדות כספים, בודקים את הביאורים, שואלים שאלות, ומתכנסים לפני זה בשתיים ושלוש בלילה - זה רק אנשי עוז. אין רלוונטיות למה שנכון ומה לא. יש רלוונטיות לאיזה צד אתה משתייך. יש אנשים בחמשת המרכזים שמנהלים חברות גדולות ויודעים לקרוא מאזנים, אבל לא יכול להיות שבישיבת ועדת כספים לא תהיה שאלה אחת מצד אנשי חמשת המרכזים. מה, כולם כאלו גאונים ואנחנו כולם מטומטמים בעוז?".

***

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "הסגנון הבוטה של האיש מוכר לנו ואין בכוונתנו להיגרר אחריו. את הקבוצה הקימה ראש העיר יחד עם צביקה בלנקיטני. העירייה תמכה בקבוצה לאורך כל הדרך כאשר כ-80% מתקציבה מקורו בעירייה. לימים ביקש בלנקיטני להעביר את הקבוצה ליו"ר אחר ופנה לקבל את הסכמת ראש העיר. למרות התנהלותו של ליבר בעבר, התייחסה ראש העיר לנושא באופן ענייני והסכימה לכך. בשונה מבלנקיטני, ליבר דורש כסף עבור העברת הקבוצה, וכאשר התייצב אצל מנכ"ל העירייה עם 'קונה פוטנציאלי' - העירייה אישרה להם תמיכה בהיקף של מיליון שקל. העירייה הציעה להפוך את הקבוצה לעירונית תוך שהעירייה לוקחת על עצמה את חובות הקבוצה ואת התביעות המשפטיות נגדה ובכל זאת דרש ליבר תשלום בעבורה. אך כידוע, העירייה אינה יכולה לשלם בעבור הקבוצה, מסיבות חוקיות ומוסריות. במבחן התוצאה, מר ליבר, המתיימר להציג עצמו כמי שהכדורסל חשוב לו, 'תפס טרמפ' על הקבוצה, פגע בה עם החלטתו שלא לרשום אותה, וקטע פעילות מפוארת של שנים, תוך שהוא רואה בעירייה 'כספומט' ודורש תשלום לכיסו. כידוע, כסף ציבורי אינו הפקר ולא ניתן יד להתנהלות מסוג זה, המונעת מאינטרסים אישיים צרים, תוך השמצות העירייה וניס יון לסחיטתה. העירייה מוכנה לקחת על עצמה את ניהול הקבוצה, אך לא תיענה לדרישה השערורייתית של ליבר לתשלום. העירייה מוכנה לשלם למר ליבר את אותו הסכום ששילם לבלנקיטני - שהוא כלום".

איגוד הכדורסל: "מר ליבר טוען שהיועמ"ש אמרה לו שאין כלום בסיפור עם אשדוד. אנו עדיין ממתינים להחלטה בנושא וניתן לזמן ולעובדות לעשות את שלהם. איגוד הכדורסל בנוי כעת משני כוחות, האחד שרוצה, כפי שאומר מר ליבר, להרוס את הבניין על יושביו ואיתו את הכדורסל כולו, והשני רוצה להשביח את הבניין והכדורסל ועושה זאת בשנים האחרונות בהצלחה מרובה, עם הצלחות נבחרות ישראל, הסכם שיווק חדשני עם תנובה, שידורים לרוב ומאזן כספי שאין הרבה גופי ספורט שיכולים להתפאר בו. ליבר חושף בראיון הזה את האמת שלו והיא להרוס ולהחריב, והוא לא בוחל בשום דרך. סיעת עוז וצבי ליבר הם הבובות הרוקדות לפי חליל - חלילו של שאול איזנברג שהותיר אדמה חרוכה בכל קבוצה בה פעל. עוז מקיימת באופן חלקי רק את מה שנוח לה מתוך החלטות בית הדין, מדליפה תדיר לאתר אינטרנט אחד המשמש 'בטאון מפלגה' מסמכים חסויים ותוכן ישיבות וטוענת בצדקנות כי אין לה יד בכך. לו באמת היה רוצה לתקן מבפנים - ולא להרוס, כך יש לנהוג".

מוטי גולנסקי: "הבקרה התקציבית אינה סוגרת חשבונות עם אף אחד, כשהיא מגלה ממצאים המעלים חשדות להפרות של הוראות תקנות ביקורת התקציבים, היא בודקת את הממצאים. במידה והם משמעותיים, היא מעבירה את החשדות ליועצת המשפטית של איגוד הכדורסל. וכך נעשה גם במסגרת הסכם שיתוף הפעולה בין אשדוד לנתניה".

אבנר קופל: "לשמחתי הרבה השארתי חותם בספורט בישראלי בדמות הקמה ותפעול של אחד מהגופים הטובים ביותר - מינהלת הליגה. גם באיגוד הכדורסל פעלתי ללא דופי, אך לצערי בתום תקופת זמן קצרה של שנה החלטתי לפרוש - אך ורק בגלל אנשים בדמותו של מר ליבר אשר בהתנהלותם העסקית והכלכלית הצליחו לחסל מועדון מפואר ובעל מוניטין כאליצור נתניה".