ידיעות ספרים תרכוש 10% מרשת חנויות הספרים סטימצקי

מדובר במימוש אופציה שהוענקה להוצאת הספרים בשעה שסטימצקי הייתה שרויה במשבר, עוד כשהייתה בבעלות קרן מרקסטון

חנות סטימצקי / צילום: איל יצהר
חנות סטימצקי / צילום: איל יצהר

עוד לפני שתמה שנה מאז רכישת סטימצקי על-ידי יפית גרינברג המחזיקה עם בנה ב-37.5% מהרשת, הודיעה היום (ה') הוצאת ידיעות ספרים כי היא מתכוונת לממש את אופציית רכישת 10% מהבעלות על רשת סטימצקי - כך שכל אחד מהבעלים יוריד מחלקו באופן יחסי. מלבד גרינברג, מחזיקים בסטימצקי עופרה מיתר ורו"ח גידי הירש המחזיקים ב-18.75% כל אחד, ואבנר פחימה הבעלים של הוצאת קוראים (המחזיק ב-20%).

את האופציה העניקה סטימצקי לידיעות ספרים בעת הרכישה, וזאת, בתמורה להסכמה כי תימשך אספקת ספרים לרשת לאחר שאספקתם הופסקה בעקבות קשיים אליה נקלעה סטימצקי עוד כשהייתה בבעלות קרן מרקסטון. לסטימצקי אין אפשרות להתנגד למימוש האופציה, וכעת נותר להמתין לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים. בסטימצקי אישרו את הדברים, בהוצאת ידיעות ספרים לא הגיבו לידיעה.

ידיעות ספרים נמצאת בבעלות קבוצת ידיעות ודב אייכנולד, והיא אחת מהוצאות הספרים הגדולות בישראל. הבעלות של הוצאות ספרים על רשתות הספרים לא בכדי מעלה תהיות הנוגעות לאינטרסים ברורים ולדחיקת ההוצאות הקטנות לשולי המדפים. ברם, גורם בענף טוען כי שליטת הוצאת ידיעות בנתח של 10% מרשת החנויות לא תוכל להעניק להוצאת ידיעות יכולת ממשית להשפיע על תמהיל הספרים ועל סידור המדפים בחנויות. "זאת עסקה כלכלית עם אינטרס מסחרי בשונה מכנרת-זמורה-ביתן שמחזיקה ב-33% מצומת ספרים ולכך יש השפעה ברורה בחנויות".

בתוך כך נציין כי השבוע נערך דיון בוועדת החינוך של הכנסת אודות חוק הספרים לנוכח טענות כי החוק פגע במכירות הספרים החדשים (בעיקר של סופרים צעירים ופחות מוכרים), מנגד היו שטענו כי עדיין לא חלפו 100 ימי החסד שמאפשרים בחינה אמיתית של השפעת החוק על הענף. בדיון נקבע כי בחודש אוגוסט תתכנס הוועדה המייעצת לשרת התרבות ותעביר המלצותיה לוועדת החינוך.