הצעת חוק: חברות האשראי ידווחו על כרטיסים לא פעילים

ח"כ קסניה סבטלובה מציעה כי בעלי כרטיס אשראי שאינו פעיל במשך 3 חודשים יקבלו על כך הודעה, שתכלול גם מה דמי הכרטיס שהם משלמים ■ כיום יש כ-1.7 מיליון כרטיסי אשראי לא פעילים, כ-20% מהכרטיסים בענף

כרטיסי אשראי / צילום: shutterstock
כרטיסי אשראי / צילום: shutterstock

הכנסת הנוכחית שרק החלה לעבוד לפני מספר חודשים, שמה על הכוונת את הבנקים, כשמספר הצעות חוק ודיונים הקשורים בבנקים כבר הועלו. הצעת חוק נוספת מוגשת בימים אלה, והפעם בנושא חברות כרטיסי האשראי. ח"כ קסניה סבטלובה מהמחנה הציוני הגישה הצעת חוק לפיה בעלי כרטיס אשראי שאינו פעיל במשך 3 חודשים יקבלו על כך הודעה, שתכלול גם מה דמי הכרטיס שהם משלמים בגין אותו כרטיס שאינו נמצא בשימוש.

נציין כי לפי דוחות חברות כרטיסי האשראי, ישנם כיום קרוב ל-1.7 מיליון כרטיסי אשראי המוגדרים כלא פעילים, כלומר שלא נעשה בהם שימוש במשך 3 חודשים לפחות. מדובר על כ-20% מהכרטיסים בענף.

"נכון להיום אלפי ישראלים מחזיקים כרטיסי אשראי שאינם פעילים במשך רבעון ומעלה. עמלת דמי הכרטיס עומדת על כ-129 שקל לשנה ועד אלפי שקלים בכרטיסים היוקרתיים יותר, בהתאם לסוג הכרטיס, המועדון אליו הוא משויך והסדרי הטבה למיניהם", כותבת ח"כ סבטלובה.

עוד היא מוסיפה: "רבים המקרים בהם צרכן מתפתה להנפיק כרטיס אשראי בתמורה לפטור זמני מדמי כרטיס, כאשר אם סיום מועד הפטור, הצרכן מתחיל לשלם על הכרטיס, גם כאשר אין בו שימוש".

לדברי סבלטלובה, בדרך זו משלמים הצרכנים עשרות מיליוני שקלים בשנה בעבור כרטיסים שאינם פעילים. על כן היא מציעה לבצע תיקון בחוק כרטיסי החיוב, ולפיו אם לא נעשה שימוש בכרטיס במשך 3 חודשים (זהו הסף שחברות כרטיסי האשראי מגדירות ככרטיס שאינו פעיל), יקבל הלקוח הודעה על כך, שתכלול גם כאמור את הסכום שהוא משלם בעבור הכרטיס וגם את הדרכים לבטל אותו. בנוסף מציעה חברת הכנסת כי ההודעה תישלח במסרון לטלפון הנייד שלו.