רשות ני"ע באזהרה יוצאת דופן למשקיעים באלגו-טריידינג

תופעה בישראל: חברות פיננסיות פונות לישראלים בפייסבוק, באינטרנט ובדוא"ל - ומציעות להשקיע את כספם במסחר רובוטי ■ רשות ני"ע: היזהרו - לרוב הגופים הללו אין רישיון ניהול תיקים, והם פועלים ללא פיקוח

בורסה- מסחר / צילום: שאטרסטוק
בורסה- מסחר / צילום: שאטרסטוק

בניסיון להגיב למציאות המשתנה בשוק ההון המקומי, פרסמה היום רשות ני"ע אזהרה לציבור "בדבר ניהול השקעות ממוחשב", באמצעות פעילויות ניהול השקעות שמשווקות לקהל הרחב כ"מסחר רובוטי" או "אלגו-טריידינג".

הרשות, בראשות פרופ' שמואל האוזר, מפרטת כי האזהרה בדבר ההשקעה באמצעות "מומחי אלגו-טריידינג" ומסחר ממוחשב, נעשית בהמשך לאזהרה שפורסמה על ידה לפני כשנה ורבע בנוגע להשקעה באמצעות גופים והשקעות שאינם מפוקחים על ידי רגולציה. ברשות ציינו היום כי אין בידה נתונים לגבי היקף הכספים שמנוהל בגופים שהאזהרה רלוונטית לגביהם.

ביוני 2014 פרסמה הרשות אזהרה לציבור בדבר הסיכונים הכרוכים בהשקעות שאינן מפוקחות. מדובר בהשקעות שלא פרסמו תשקיף שקיבל את היתר הרשות או השקעות באמצעות גורמים שלא קיבלו רישיון מהרשות. ברבים מהמקרים פונים הגורמים הללו לציבור הרחב עם הבטחות לתשואות שלא ניתן להשיג כיום באפיקים סולידיים, לאור הריביות האפסיות ששוררות בארץ ובעולם כבר כמה שנים.

"כידוע, כל השקעה פיננסית כרוכה מטבעה בסיכונים. ואולם, השקעת כספים בהשקעות שאינן מפוקחות כפופה לסיכונים רבים ומשמעותיים הרבה יותר, שהתממשותם עלולה להביא לאובדן כל כספי ההשקעה של ציבור המשקיעים בהם", הוסיפו אשתקד ברשות.

כעת מסבירים שם כי "בעת האחרונה חל גידול במספר המיזמים הפונים לציבור בפרסומים שעניינם הצעות לביצוע השקעות נושאות תשואה. נראה כי תופעה זו התפשטה על רקע סביבת הריבית הנמוכה המביאה משקיעים לנסות ולאתר אפיקי השקעה אטרקטיביים, ונוכח נגישותו של הציבור הרחב לרשת האינטרנט ולמידע המופץ באמצעותה התורמים להתגברות התופעה.

"אחד מסוגי המיזמים כולל חברות הפונות לציבור, לרוב באמצעות האינטרנט והדואר האלקטרוני, ומזמינות את הציבור לנהל עבורו כספים לשם השקעה בשוק ההון, אשר תתבצע תוך קבלת החלטות השקעה באמצעות תוכנות מחשב הכוללות אלגוריתם לבחירת השקעות - אלגו-טריידינג. שירות זה מכונה לעיתים בשמות נוספים כגון: מסחר רובוטי ממוחשב או ניהול תיקים אוטומטי".

"חבל שמכתימים ענף שלם"

ברשות מוסיפים כי "על רקע הגידול במספר פניות ציבור בנושא, לרבות של מי שרואים עצמם כנפגעים, רשות ני"ע מבקשת להבהיר כי שירותי ניהול התיקים הממוחשב מחייבים בדרך כלל קבלת רישיון ניהול תיקים מהרשות ועמידה בהוראות החוק. גורמים המבצעים פעילות זו ללא רישיון ניהול תיקים פועלים לכאורה בניגוד לחוק. יודגש גם כי רישיון לניהול זירת מסחר או רישיון לייעוץ או לשיווק השקעות אינו רישיון מתאים לפעילות זו".

ברשות, צריך להבהיר, לא יוצאים נגד המסחר האלגוריתמי עצמו אלא נגד אופנת גיוס כספי הציבור על ידי גופי השקעות בלתי מפוקחים, שמשווקים למשקיע ההדיוט פתרון אלגוריתמי. ומה חושבים בשוק על האזהרה? מחברת USGCapital נמסר כי "המסחר הרובוטי (אלגו טריידינג) מהווה 80% מהמסחר בני"ע ברחבי העולם. אנו קוראים לרשות ני"ע להחיל רגולציה על תחום האלגו-טריידינג ולוודא כי התחום יהיה נקי משחקנים לא ראויים. חבל מאוד שגורמים לא מקצועיים ולא מנוסים פוגעים בענף שלם ומכתימים אותו".

בשלהי 2013 פרסמה המחלקה הכלכלית ברשות ני"ע מחקר בנושא "מסחר אלגוריתמי ומסחר בתדירות גבוהה - סקירה וממצאים ראשונים משוק ההון הישראלי", שבו נאמר בין היתר כי "אלגוריתמים למסחר מספקים דרך חדשה למניפולציות בשוק", ושמשום פערי האיכות ביניהם הרי ש"קיים סיכון תפעולי מתמיד על השוק".

עורכי המחקר טענו כי "התערבות אסדרתית צריכה להיות מידתית ונדרשת לאזן בין טיפול בכשלים פוטנציאלים לטיפוח היתרונות של המסחר האלגוריתמי לשוק". בהתייחס למסחר האלגוריתמי בישראל אמרו עושי המחקר כי "במהלך העשור האחרון היקף פעילותם של שחקני האלגוריתמים בבורסה בתל אביב צמח בהדרגתיות. מעורבותם בשוק הגיעה לשיא ב-2011 בה הקיפו כמעט מחצית מהפעילות בשוק אופציות המעו"ף".

הבורסה מסייעת לחברות הבינוניות והקטנות: תממן שירותי IR ב-15 אלף שקל לשנה

הבורסה לני"ע, בניהול יוסי ביינארט, ממשיכה לחפש דרכים להגביר את עניין המשקיעים בחברות הקטנות בבורסה, במטרה להגדיל את היקף המסחר בהן. היום דיווחה הבורסה שהיא "מציעה לראשונה" לחברות הציבוריות תמיכה בפעילות רציפה בתחום קשרי המשקיעים (IR).

במסגרת זו, הבורסה משיקה את תוכנית ה-"IR Desk", שמטרתה "לתמוך בחברות הבינוניות בגודלן שזקוקות לחיזוק הדיאלוג שלהן עם משקיעים קיימים ופוטנציאליים, אולם יכולת ההשקעה שלהן בתחום מוגבלת". בבורסה מפרטים שהתוכנית מיועדת לחברות שמניותיהן כלולות במדד ת"א יתר-מאגר - כלומר, כל המניות בבורסה מלבד אלה שנכללות במדד ת"א 100.

מה יינתן לחברות במסגרת ה-IR Desk? תמיכה כספית של הבורסה בעלות פעילות קשרי משקיעים על ידי גורם מקצועי חיצוני בסך של עד 15 אלף שקל בשנה; וכן שימוש במרכז הכנסים של הבורסה לאירוע משקיעים/אנליסטים, אחת לשנה, ללא תשלום. בבורסה מוסיפים כי בתוכנית, שמושקת עתה כפיילוט, תינתן גישה ישירה מאתר הבורסה למערכת המידע להחזקות המוסדיים STOCKER, שעוקבת, בין היתר, אחר החזקות הגופים המוסדיים של החברות הציבוריות.

לדברי חני שטרית-בך, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המחלקה הכלכלית, "הבורסה רואה בחברות ה-MID CAP את פוטנציאל הצמיחה של המשק. התוכנית נוגעת במספר רבדים הנדרשים לצורך קיום דיאלוג רציף וקבוע עם משקיעים".

הסכנות שרשות ני"ע מתריעה מפניהן, ביחס להשקעות באמצעות גופים בלתי מפוקחים:

פעילות הגופים עלולה להיות בלתי חוקית

הגופים עלולים להיות בלתי יציבים פיננסית

היעדר גילוי נאות

היעדר כללי ממשל תאגידי

היעדר בקרות ומנגנונים שנועדו לצמצם סיכונים

סכנה למרמה והונאה של הציבור

ניצול המיזמים לצרכים פליליים, לרבות הלבנת הון, מימון פעילות בלתי חוקית ומימון טרור

יש לי מושג

אלגו-טריידינג

מסחר אוטומטי שנעשה באמצעות מחשבים, "רובוטים", שפועלים בהתאם לאלגוריתמים. מדובר באלגוריתמים מהירים שיכולים לפתח ולהוציא לפועל אסטרטגיות מסחר מתוחכמות על גבי מספר רב של זירות מסחר בו זמנית.

ברבות השנים התפתח הענף, בין היתר, לתוכנות מסחר בתדירות גבוהה (High Frequency Trading) שנועדו, למשל, לנצל ארביטראז'ים קטנטנים בשוק. תוכנות האלגו-טריידינג נשענות על קווי תקשורת מהירים, המחוברים ישירות אל מחשבי הבורסה, והן יודעות להעביר פקודות מסחר במהירות רבה.