התירוצים של בעלי צימרים בצפון בפני חוקרי רשות המסים

רשות המסים ערכה ביקורת בעכו והסביבה בקרב עשרות בעלי צימרים, לאור הגידול בפעילות בענף בחודשי הקיץ ■ כ-10% מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כדין

רשות המסים ערכה מבצע לבדיקת רישום הכנסות כדין בעכו והסביבה, במסגרתו נבדקו עשרות בעלי צימרים, לאור הגידול בפעילות בענף בחודשי הקיץ. כמו כן, נבדקו עסקים בתחומי ההלבשה, מסחר, מזון, מוסכים, נגריות, תעשייה קלה, מתן שירותים ועוד. בתום המבצע התגלה כי כ-10% מהעסקים שנבדקו אינם רושמים הכנסות כדין.

אצל בעל צימרים ממושב שתולה גילו המבקרים הכנסות לא רשומות בסך 20,300 שקל - העברה בנקאית של 4,800 שקל, 3 צ'קים בסכום כולל של 7,000 שקל ו-8,500 שקל במזומן. בעל המקום טען בפני המבקרים: "אני איש עסוק, אין לי זמן להוציא קבלות".

גם בעל צימרים ממושב זרעית, אצלו נמצאו הכנסות לא רשומות של כ-4,000 שקל, אמר למבקרים כי "לא הספקתי לרשום, אין לי זמן לרשום קבלות".

בבדיקת יומן הזמנות אצל בעל צימרים בבצת נמצא כי לקוחה התארחה במקום שני לילות ושילמה עבור האירוח 1,200 שקל. מבדיקת ספרי החשבונות נמצא רישום של תקבול 900 שקל בלבד על שמה. אשתו של הבעלים הסבירה כי "בעלי קיבל את המזומן וכנראה שכח לרשום".

נרשות המסים נמסר עוד כי מבקרי הרשות הגיעו לבעל צימרים במושב גורן, הזדהו בפניו והסבירו את מטרת הביקורת. בתגובה דחף וקילל בעל הצימרים את המבקרים. לאור זאת, התכוונו המבקרים לצאת מהמקום ולהזמין שוטרים, אך בעל העסק רדף אחריהם, השליך לעבר רכבם אבן גדולה שניפצה את השמשה הקדמית, ובנס לא נפגע איש. אל המקום הגיעו שוטרים וחוקרי מס הכנסה נוספים, אך בעל הצימרים נמלט מהמקום.

מבקרי הרשות הגיעו לנגרייה באחד מהמושבים באזור, ועם הזדהותם בפני בעל העסק הם נתקלו בחוסר שיתוף-פעולה מצדו, ובשל כך הוזמנו חוקרים נוספים למקום. ביקורת ניהול ספרים העלתה כי לבעל העסק אין כלל תיק ברשות המסים. תוך כדי הביקורת טען בעל העסק כי הוא בפשיטת-רגל, מסובך בחובות ולא מרגיש טוב. למקום הוזמנה ניידת מד"א אשר פינתה אותו לבית-החולים.

בדיקה שערכו המבקרים במשרדו של עורך דין מקרית ביאליק העלתה כי 4 העברות בנקאיות לחשבונו בסך 23,152 שקל לא נרשמו בספרי העסק. עורך הדין הסביר כי "אני לא בודק כל יום את תדפיסי הבנק".

גם אצל עורך בקריית מוצקין מצאו המבקרים כי 9 צ'קים בסך 13,000 שקל שהופקדו בחשבונו לא נרשמו. עורך הדין טען בפני המבקרים: "פעם בכמה חודשים אני עושה תיאום בין הצ'קים בבנק לרישום בספרים ואז מסדר את הכול".

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל הרשות, משה אשר, למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.