"קופל העביר בחשאי 11 מ' ש' מרב-אור לחברה בבעלות בנו"

המפרקת של סוכנות הביטוח רב-אור טוענת כי אבנר קופל העביר כספים שנועדו לרב-אור מחברת הפניקס לחברה בבעלות בנו, בעסקה סיבובית וללא תמורה ■ מבקשת להורות על בטלות המחאות הזכות מרב-אור לחברה של הבן

אבנר קופל / צלם: מינהלת הליגה
אבנר קופל / צלם: מינהלת הליגה

אבנר קופל, יו"ר איגוד הכדורסל לשעבר, העביר בחשאי כ-11 מיליון שקל מחברת "רב-אור סוכנות לביטוח" שבבעלותו ונמצאת בהליכי פירוק, לחברת "בר-אור" שבבעלות בנו, אור קופל, והסתיר את הדבר מהמפרקת של "רב-אור" - כך טוענת המפרקת, עו"ד קרן רייכבך-סגל ממשרד איתן מהולל שדות, בבקשה שהגישה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע הדן בתיק הפירוק של "רב-אור". רייכבך-סגל מבקשת מבית המשפט כי יורה על בטלות המחאות הזכות שנערכו על-ידי "רב-אור" לטובת "בר-אור".

לדברי המפרקת, "משמעות המחאת הזכות בנסיבות הדברים היא העברת כספים של החברה שבפירוק, בשרשור, לחברה בבעלותו הבלעדית של בנו של בעל השליטה, והכול ללא תמורה וללא כל היגיון כלכלי".

המפרקת מציינת כי המחאת הזכות של "רב-אור" ל"בר-אור" היא בנוגע לכספים שחברת הפניקס מחזיקה בידה עבור "רב-אור".

המפרקת גם מציינת כי לא בכדי לא גילה קופל גם במסגרת חקירתו ובתשובה לשאלות ישירות בעניין זה על אודות הכספים המוחזקים והמעוכבים בפניקס. "בהקשר זה יצוין כי בחקירתו נשאל קופל ישירות אודות יתרת הסכומים שצריכים להתקבל מההסכם עם הפניקס וכן אודות המחאת הזכות. ואולם, קופל בחר שלא להשיב לגוף העניין והתחמק ממתן תשובות ישירות, בתואנה כי הדברים מצויים בהליך פלילי. גם בנו, אור קופל, השיב כי אינו מודע להמחאת הזכות ואינו מכיר אותה".

והמפרקת מסכמת: "הנה כי כן, בעל השליטה ובנו מסתירים ומעלימים מתווה כספי כלכלי, במסגרתו סכומים משמעותיים המגיעים לחברה מכוח הסכמים שהחברה היא צד ישיר להם והשקיעה משאבים בהשגתם, הועברו ללא כל תמורה בעסקה סיבובית לידי חברה בבעלותו של בנו של קופל".

ריקון נכסים

קופל ובכירים בהווה ובעבר בחברת הפניקס עומדים לדין בימים אלה בבית משפט השלום בתל-אביב בגין מירמה והעלמת מס בהיקפים גדולים. שבעת הנאשמים הנוספים מלבדו של קופל הם: ראובן עופרי והחברות שהיו בבעלות קופל ובבעלותו - "רב-אור" ו"בר-אור" סוכנויות לביטוח, חברת הפניקס הישראלי שבבעלות יצחק תשובה ו-3 בכירים בחברה: היועץ המשפטי, עו"ד אריה אריאלי; החשב לשעבר, רו"ח דוד דוד; ומנהל תחום הביטוח הכללי והתביעות, איל בן-סימון.

באפריל 2013 הורה בית המשפט המחוזי בבאר-שבע על פירוק חברת הביטוח "רב-אור סוכנויות לביטוח".

בבקשת הפירוק נטען כי "רב-אור" צברה חובות של כ-13 מיליון שקל, וכי קיימות אינדיקציות לכך שהחברה לא מסוגלת לפרוע את חובותיה, ושבעליה מנסים לרוקן אותה מנכסיה.

מס הכנסה טען בבקשת הפירוק כי "במהלך השנים פעל אגף מס הכנסה בניסיון לגבות את החוב המגיע לו, ובמסגרת זו הוטלו עיקולים אצל צדדי ג', נעשתה פנייה לחברה ולמיצגיה, וכן בוטל לחברה אישור ניכוי מס במקור, אבל פעולות אלה לא הובילו בסופו של דבר לגביית חוב המס מהחברה".

בבקשת הפירוק העביר מס הכנסה ביקורת, יותר ממרומזת, על התנהלותו של קופל בניהול החברה. "מעשיה של החברה שלובים באופן מטריד במעשיו של בעליה, אבנר קופל, שפעל ופועל להעביר את זכויותיו ואת פעילותה העסקית של החברה לחברת, בר-אור, המצויה בשליטה משותפת שלו ושל ראובן עופרי, ושישנן אינדיקציות להעברה ממנה לחברת פוליסה, שאף היא מצויה בשליטה חלקית של קופל, וכל זאת בשביל לרוקן את החברה מנכסים ומהכנסות בשביל להתחמק מתשלום מס", נאמר בבקשה.