מחקר: אילו סמארטפונים צורכים הכי פחות משאבים?

מחקר של אלקטל-לוסנט בדק איזה מכשירים סלולריים צורכים את רוב משאבי רשתות הסלולר בעולם ובאיזה מהם מועבר הכי הרבה מידע

גידול בביקושים לאינטרנט סלולרי כידוע, אינו יודע שובע, והוא ממשיך לצמוח ככל שהמשתמשים דורשים שהמכשיר שלהם ישמש יותר כאמצעי מולטימדיה מאשר מכשיר לתקשורת. הדרישות לווידיאו באיכות HD, גלישה, שימוש במדיה חברתית, משחקים ובנקאות מאובטחת, הם רק חלק מהאפליקציות שהולכות ומשנות את חיינו מדי יום, בכל העולם.

בהינתן שמספרם הכולל של התקנים סלולריים ברחבי העולם ב-2013 עמד על 13 מיליארד, וצפוי לגדול ל-40.9 מיליארד ב-2020, זה קריטי שחברות הסלולר, ויצרני המכשירים יוכלו לתכנן את הרשתות והמכשירים בהתאם לתחזיות. איזה מכשירים זוללים איתותים מהרשת? מי מהכשירים צורכים הכי הרבה תקשורת נתונים ועוד? התשובות לשאלות האלה הולכות ונהיות הרבה קריטיות משנה לשנה, ובעיקר כאשר העולם צועד לכיוון ה-IOT - Internet of Things שמחבר יותר ויותר התקנים לרשת, כמו מצלמות, תאורה בבית, מערכת המיזוג. בעצם כל מה שניתן להעלות על הדעת יחובר לרשת בסופו של דבר.

תוצאות זמן אמת

מחקר על מכשירים סלולריים של אלקטל-לוסנט הראה כיצד השכיחות של מכשיר מסוים עשויה להשפיע על הרשת. המחקר דן במיוחד בהשפעה הכוללת של כל קטגורית מכשירים על הרשת, במונחים של אחוזי שיתוף ושימוש בנתונים ואיתות - שני גורמים שמניעים את צריכת הקיבולת של רשתות מפעילים.

הניתוח נעשה על סמך תוצאות זמן אמת של תעבורת נתונים שבוצע על ידי מערכת אבטחת הרשת האלחוטית (WNG) מבית אלקטל-לוסנט. הנתונים הכילו יותר מ-30 מיליון מנויים ונאספו מתוך רשתות G3 פעילות על פני מחוזות רבים בעולם והם מייצגים תעבורת נתונים של יותר מפטה בייט.

ניתן לבחון את השפעת הצריכה של מכשיר סלולרי בודד על פני רשת התקשורת באמצעות שני ממדים קריטיים:

ממוצע יומי של עלויות שימוש בנתונים - מייצג את נפח המידע בהורדה והעלאה אל ומהמכשיר הסלולרי כפי שזוהו על ידי המערכת.

ממוצע יומי של עלויות פעילות האיתות: מודד את האיתותים בין מכשיר הקצה והרשת, שדרושים על מנת לייצר קישור רדיו למכשיר למטרות העברת נתונים.

מהמחקר עלו כמה נתוני מפתח. למרות שמכשירי אנדרואיד ואייפון צורכים כמות כמעט זהה של נתונים, מכשירי האנדרואיד צורכים 56% יותר קישורי איתות. לעומתם, דונגלים וכרטיסי נתונים (אמצעים נפוצים להתקשרות עם הרשת הסלולרית באמצעות מחשב נייד) וכן מכשירי מובייל- Wi-Fi דהיינו נתבי סלולריים המשרתים ב-WI-FI מספר ניידים סמוכים (כמו ברכבות או באוטובוסים) מהווים את צרכני הנתונים ופעולות האיתות הגדולים ביותר, כמעט ללא תחרות.

למעשה, כמות האיתות למכשיר שהציגו קטגוריות הדונגל וכרטיסי הנתונים היא יותר מכפולה ממכשירי אנדרואיד ומשולשת לעומת מכשירי אייפון. מכשירי בלקברי ותקשורת בין מכונות (M2M) וטלפונים ייחודיים מציגים מעט מאוד צריכת נתונים ביחס לפעילות האיתות. זאת כיוון שמכשירים אלה, להבדיל מסמארטפונים אינם משמשים כפלטפורמות מולטימדיה "זוללות" נתונים.

התוצאות במחקר מודדות את כמות תעבורת הנתונים היומית ומספקות מידע לגבי רמת "הקשקשת ברשת" שמבצעים סוגים שונים של מכשירים.

קטגוריית התקשורת בין מכונות היא הכי פחות יעילה והכי "קשקשנית". ניתן להסביר זאת על ידי אופיים של שירותי M2M מסוימים. בחלק מהמקרים, שירותים אלה יוצרים קישוריות בעודם מעבירים כמות נתונים קטנה. למשל, מוצר המנטר את הבית עשוי לשלוח עדכון/ איתות פעמים רבים ביום לשרת מרכזי, תוך העברת פרטי נתונים קטנים על חום הבית, כמות הגז הטבעי הנמצא בשימוש וכו'.

מכשירי בלקברי וטלפונים ייחודיים גם כן מציגים חוסר יעילות. זוהי השתקפות של העובדה כי טלפונים אלה אינם משמשים כפלטפורמות מולטימדיה כמו אייפונים ומכשירי אנדרואיד.

אייפונים ומכשירי אנדרואיד הם מכשירים יעילים יחסית. אולם אייפונים הינם יותר יעילים בתחום הקישוריות מאשר מכשירים מבוססי אנדרואיד. זאת כיוון שבפועל, אייפונים מתקשרים 50% פחות עם הרשת עבור אותה כמות נתונים.

ניתוח כל הנתונים מאפשר לדרג ולמקם כל מכשיר על פי קטגוריה תוך התבססות על האבחנות הבאות: Wi-Fi סלולרי וקטגוריות הדונגל וכרטיסי הנתונים הם היקרים ביותר למפעילים ואחריהם נמצאים מכשירי האנדרואיד וטלפונים מבוססי ווינדוס. קטגורית האייפון מדורגת שישית בחצי התחתון של תוצאות העלויות כשקטגוריות התקשורת בין מכונות וטלפונים ייחודיים מציגים את העלויות הנמוכות ביותר.

מסכים גדולים

הסיבה לעלויות הגבוהות של דונגלים וכרטיסי נתונים נעוצה בכך שמכשירים אלה הינם זוללי נתונים בגלל המסכים הגדולים עליהם הם פועלים, המעודדים שימוש בווידיאו. במונחים של עלויות קישוריות גבוהות, ניתן לשייך זאת להשפעת "משתמשי דרכים", דהיינו המשתמשים במחשבים הניידים שלהם באופן קבוע בדרכים בזמן נסיעות עסקים. בנוסף, היישומים שבשימוש בקטגוריות אלה אינטנסיביים יותר בקישוריות שלהם כמו רשתות VPN ניידות הנחשבות "קשקשניות", כיוון שרובן שולחות אות "הישאר בחיים" קבוע, יישומי VoIP וגלישה ברשת המייצרת כמות נכבדה של תעבורת איתותים.

נתבי Wi-Fi סלולריים צורכים באופן טבעי כמויות גדולות של נתונים ומייצרים הרבה פעילות איתות ככל שמכשירים אלה יוצרים קשר עם יותר מכשירי Wi-Fi שאותם הם משרתים.

מדוע מידע זה חיוני? הבנה מפורטת של התנהגות מכשירים סלולריים יכולה לשמש משתמשי קצה ומפעילי שירות כאחד. משתמשים יכולים לנצל מידע על עלויות ויעילות על מנת להתאים את התנהגותם, כמו גם בקבלת החלטות בהתאם למכשיר וליישומים, על מנת לקבל את המרב עבור השקעתם. ספקי שירותים יכולים לנצל תובנות אלה על מנת לחזות את השפעתו של גידול בשימוש של מכשיר מסוים בעת תכנון גידול הרשת וקידום של מכשירים חדשים.

המכשירים אשר זוללים
 המכשירים אשר זוללים