הקבינט החברתי-כלכלי אישר את המלצות ששינסקי 2

הוועדה המליצה להעלות את שיעורי המס שמשלמת כיל, כך שהמדינה תקבל עוד כחצי מיליארד שקל בשנה ■ כיל הפעילה מסע לחצים על הממשלה

יובל שטייניץ ואיתן ששינסקי / צילום: אוריה תדמור
יובל שטייניץ ואיתן ששינסקי / צילום: אוריה תדמור

בלגן בהצבעה היום בקבינט החברתי-כלכלי על המלצות ועדת ששינסקי 2, שאמורה להסדיר את התגמולים שמקבלת המדינה ממשאבי הטבע שלה, ומטרתה בעיקר לעשות סדר במסים והתגמולים שמשלמת כיל למדינה. שר הכלכלה אריה דרעי נמנע ושר האנרגיה יובל שטייניץ יצא מההצבעה, בעוד רה"מ בנימין נתניהו כלל לא הצביע כיוון שלא הספיק להיכנס להצבעה.

בסופו של דבר המלצות הוועדה אושרו, על אף הקשיים שהערימו בכירי הממשלה. בנוסף אושרו בקבינט גם רפורמת הקורנפלקס והרפורמות בחום הדגה, הפטם וגבינות הצאן.

מטעמו של דרעי נמסר בתגובה כי "שר הכלכלה והשר לפיתוח הנגב והגליל אריה דרעי נמנע בהצבעה על חוק ששינסקי 2 משום שעלולה להיות פגיעה קשה בעסקים בנגב שתוביל לפיטורים גדולים. משרד הכלכלה מתנגד מקצועית לסעיף הקובע שפעילות הכרוכה בהפקת משאבי טבע אינה תעשייה ולכן אינה זכאית להטבות מכוח חוק עידוד השקעות הון. יש לכך השלכות מרחיקות לכת על המשך פיתוח התעשייה בפריפריה ועל עידוד משקיעים להשקיע בישראל וליצור מקומות עבודה נוספים".

בכיל ובחברה לישראל, שבשליטת עידן עופר, הפעילו לחצים רבים על הממשלה לא לאשר את המלצות ששינסקי 2 ואיימו כי המהלך יגרור פיטורים נרחבים בנגב. כיל כבר הודיעה על עצירת השקעות בנגב.

? ראשי כיל מגבירים הלחץ על נתניהו על יישום המלצות ששינסקי 2

שטייניץ הפתיע היום רבים מעמיתיו כשיצא מישיבת הקבינט החברתי כלכלי זמן קצר לפני ההצבעה על יישום ההמלצות במסגרת חוק ההסדרים המצורף לתקציב 2015-16. כשנשאל על הסיבה לאי-תמיכתו בחוק, אמר שטייניץ כי הוא אינו שלם עם המתווה שהוצג אך סרב לפרט מעבר לכך. הימנעותו של שטייניץ מפתיעה במיוחד על-רקע יחסי הקרבה המקצועיים והאישיים ההדוקים בינו לבין פרופ' איתן ששינסקי שעמד בראשות הוועדה שהמליצה על המיסוי. שטייניץ גייס לאחרונה מחדש את ששינסקי למשרד התשתיות הלאומיות כיועצו המקצועי הבכיר.

יצוין כי בעת אישור מסקנות ועדת ששינסקי התנגדו בממשלה הקודמת התנגדו להמלצות הוועדה גם שר הכלכלה דאז נפתלי בנט ושר התשתיות הלאומיות סילבן שלום. ראשי החברה לישראל ניהלו מאבק קשה נגד הכנסת המלצות ששינסקי לחוק ההסדרים, אך כל הנסיונות למנוע את הכנסתו לחוק ההסדרים נתקלו בסירוב עיקש של שר האוצר משה כחלון והדרגים המקצועיים במשרדו.

בהצבעה היום על אישור החוק בקבינט החברתי כלכלי לא נרשמו מתנגדים והקבינט החברתי-כלכלי את יישום המלצות ועדת ששינסקי 2, למרות היעדרותו של שטייניץ מההצבעה והימנעותם של שני שרי ש"ס שר הכלכלה אריה דרעי ושר הדתות דוד אזולאי.

לפי חוק ההסדרים יתוקנו פקודת המכרות וחוקים נוספים החלים על משאבי טבע ובמקום תמלוג משתנה על הכנסות מהפקתם יוטל תמלוג בשיעור אחיד שיעמוד על 5%. בנוסף יוטל "מס רווחי יתר" בשיעור מדורג של 25% עד 42% על רווחים במעבר ל-14% תשואה על ההון של המפיקים. להערכת האוצר עדכון זה צפוי להגדיל את הכנסות המדינה בכ-500 מיליון שקל בשנה. באוצר הסבירו כי מערכת המס בישראל החלה על משאבי הטבע (שאינם גז ונפט) כיום הינה מערכת רגרסיבית אשר מבוססת על חקיקה משנות ה-20 ואינה מבטיחה חלק ראוי לציבור. בעוד שחלק המדינה (GT) בעד משאבי הגז והנפט עומד על כ -65% חלק המדינה שמתקבל מיתר המשאבים עומד על כ-30%.

מלשכת שר האנרגיה נמסר כי "השר שטייניץ לא השתתף בכמה מההצבעות בקבינט הכלכלי, ביניהן ההצבעה על מסקנות ועדת ששינסקי 2. על מנת למנוע פרשנויות מוטעות, נבהיר, כי השר שטייניץ תמך בעבר במסקנות הוועדה וימשיך לתמוך בהן בממשלה ובכנסת".