מנכ"ל שופרסל: נייבא בשר טרי ואולי גם מוצרי יוניליוור

איציק אברכהן: "נראה איך יתפתח הוויכוח המסחרי בינינו" ■ "הקמעונאים בארץ נשחקים. זה נורמלי שכל 5 או 10 שנים תקרוס כאן רשת? העסק לא בריא"

שימו לב לנתון הבא: 10 הספקים הגדולים בשוק המזון והצריכה בישראל מחזיקים בנתח שוק של 57.3%, אך בשופרסל מסתכם נתח השוק שלהם ב-52% בלבד. רק לפני שנים אחדות הספקים הגדולים היו אחראים ל-60% ממכירותיה של שופרסל, כך לדברי מנכ"ל הרשת, איציק אברכהן; אלא שאסטרטגיית רשת השיווק הגדולה בישראל להרחיב את המותג הפרטי מתחילה לתת אותותיה, וכוחם של הספקים הגדולים ברשת הולך ונחלש.

"השינוי משמעותי", אומר אברכהן, "אני מניח שכל ספק, שנכנסים עם מותג פרטי למוצרים שלו, נפגע, והוא מבין לאן בדיוק נכנסנו בשנתיים האחרונות".

שופרסל, נציין, לא היססה להיכנס לקטגוריות רבות שהיו בשליטה בלעדית של הספקים הגדולים. רק בשנה האחרונה היא נכנסה לחיתולים מול חוגלה-קימברלי; לקטגוריית החלב במוצרים, שמכוונים לתנובה, שטראוס וטרה; ולקטגוריית החטיפים המלוחים מול אסם-נסטלה. והיד עוד נטויה. בקרוב תכריז שופרסל על פעילות רחבה ביבוא בשר טרי.

לדברי אברכהן, מכירות המותג הפרטי מהוות כיום 15% מכלל מכירותיה של שופרסל, בשנה הבאה הן אמורות להגיע ל-17%-20%, ובתוך 3-5 שנים - להגיע לשיעור של 25% מהמכירות.

כיוון שמחזור מכירותיה השנתי של שופרסל עומד על כ-11.5 מיליארד שקל בשנה, המשמעות היא פגיעה של עוד כמיליארד שקל לפחות במכירות הספקים הגדולים ברשת, במחירי צרכן.

- מפעם לפעם ספקים טוענים שהמצב שלכם לא טוב - שיש חשש שעם הזמן גם אתם תיקלעו למצבה של מגה.

אברכהן: "אני מעריך שחלק מההתבטאויות הן פועל יוצא של המהלכים שאנחנו מבצעים - שמרחיקים אותנו מהתלות המוחלטת בספקים, ומייצרים איזון טוב יותר בינינו. לאמירות האלה אין שום אחיזה במציאות".

הרווח הנקי: 16 מיליון שקל

שופרסל פרסמה היום (ד') את דוחותיה לרבעון השני ולמחצית הראשונה של השנה. החברה, שבמחצית הראשונה של 2014 הפסידה 152 מיליון שקל, הציגה ברבעון המדווח רווח תפעולי של 2.6% ורווח נקי של 16 מיליון שקל.

שופרסל פועלת בשני מגזרים: נדל"ן וקמעונאות. מגמת השיפור בביצועי הרשת במגזר הקמעונאות ניכרת, וברבעון השני עברה שופרסל לרווח תפעולי של 42 מיליון שקל, שהיוו 1.5% מהמכירות. גם שיעור הרווח הגולמי ברבעון עלה, באופן מפתיע, מ-22.9% ל-24.4%.

עם זאת, בשל השפעת עיתוי הפסח, נכון יותר להסתכל על מכלול התוצאות במחצית ולא ברבעון. הכנסות הרשת קטנו במחצית ב-3.6% והסתכמו ב-5.57 מיליארד שקל, וזאת עקב האטה בצריכה, התגברות התחרות ומהלך הורדת המחירים. המכירות בחנויות זהות - נתון חשוב המעיד על יכולת הרשת לשמר את לקוחותיה - קטנו ב-3.2%.

מהלך הורדת המחירים הביא לשחיקת שיעור הרווח הגולמי במחצית, מ-23.7% ל-23.2%. שופרסל עברה במחצית לרווח תפעולי של 39 מיליון שקל, שהיוו 0.7% מהמכירות; וזאת לעומת הפסד תפעולי של 150 מיליון שקל במחצית הראשונה 2014.

"לא להיבנות מהעלאות מחירים"

שופרסל דיווחה היום כי תסיים בקרוב את בניית המרכז הלוגיסטי בהשקעה של 400 מיליון שקל.

- איזו הצדקה יש להקמת המרלו"ג?

אברכהן: "אין קמעונאי גדול ורציני בעולם שאין לו את המרכזים הלוגיסטיים שלו. מרלו"ג מאפשר לך לנהל את ימי המלאי, לשלוט בפחת ולשפר תהליכי הפצה. זה המהלך הכי צרכני והכי כלכלי שצריך להיעשות על-ידי קמעונאי גדול. לא היינו נכנסים למהלך כזה, אם הוא לא היה מהלך נכון, עם החזר כלכלי נכון".

רשת שופרסל ניצלה היום את הבמה כדי להשיב אש לחברת יוניליוור, שאיתה היא מצויה בסכסוך מסחרי. יוניליוור עצרה את האספקה לשופרסל ופרסמה קופוני הנחה, המכובדים בכל רשתות השיווק למעט שופרסל.

- יוניליוור חילקה קופוני הנחה. היית מסתפק בהנחה מסחרית שמצוינת בקופונים?

אברכהן: "יש לנו ויכוח מסחרי. בסופו של שופרסל צריכה להרוויח, ושופרסל לא רוצה להיבנות מהעלאת מחירים".

- הלקוחות שלכם קונים את המותג הפרטי שלכם בדגני הבוקר?

"המהלך שאנחנו עושים במותג הפרטי לא קשור לסכסוך. המותג הפרטי צומח, כי אנחנו יודעים להציע מחיר טוב יותר".

- אתה יכול להעריך את הרווחיות של יוניליוור ישראל?

"אני יודע שהחברות הבינלאומיות מרוויחות במספרים דו-ספרתיים גבוהים, אבל אין לי שום מידע לגבי יוניליוור ישראל. בכלל, אותי לא מעניינות ההשוואות שהחברות כאן עושות לקולגות שלהן בעולם. מעניין אותי שכאן הקמעונאים נשחקים. זה נורמלי שכל 5 או 10 שנים תקרוס כאן רשת? העסק לא בריא. כדאי גם שהם יפסיקו לספר סיפורים, שהם נותנים לשופרסל את ההנחות הכי גדולות. מגיע לנו לקבל אותן, כי אנחנו הכי גדולים. איפה כתוב שרק הספקים צריכים להרוויח?".

- אחרי הסכסוך המסחרי שהיה לך עם אסם-נסטלה, אתה יכול לומר היום שאתה מרוצה מתנאי הסחר שלכם עם אסם?

"שופרסל תמשיך לפעול כדי לשפר את תנאי הסחר שלה עם הספקים".

- אילו מוצרים אתם מביאים ביבוא מקביל, ועד כמה תגדילו את הפעילות הזאת?

"יבוא מקביל הוא עוד דרך להוזיל מחיר לצרכן ולשפר רווחיות. אנחנו נייצר יבוא מקביל רק כשנוכל להוכיח שאנחנו מורידים את המחיר לצרכן, ושאנחנו מרוויחים טוב יותר מספק אחר בישראל".

- זה אומר שבקרוב נראה על המדפים של שופרסל מוצרים של יוניליוור שיגיעו מיבוא מקביל?

"נראה איך יתפתח הוויכוח המסחרי בינינו".

- הממונה על ההגבלים אסר עליכם לפתוח את החנות במצפה רמון, כיוון שיש לכם שם חנות אחת. היית מסכים לסגור את החנות הנוכחית ולפתוח את החדשה במקום?

"בהחלט כן, וזה מה שהצענו לו. אני חושב שהוא טועה".

תוצאות המגזר שופרסל
 תוצאות המגזר שופרסל