להמריא עם הקיווי: קבלו מניות ואג"ח בניו-זילנד ששוות קנייה

אוכלוסייה צעירה, דירוג גבוה והרבה כבשים - ניו-זילנד הקטנה והרחוקה היא אופציית השקעה טובה ■ כשהדולר המקומי, המכונה על שם הציפור הלאומית, בשפל של 6 שנים ולא באשמתו, ההזדמנות קורצת מתמיד

אנגלה מרקל,  ראש ממשלת ניו-זילנד - ג'ון קיי והקיווי / צילום: רויטרס
אנגלה מרקל, ראש ממשלת ניו-זילנד - ג'ון קיי והקיווי / צילום: רויטרס

עולם ההשקעות, כמו בדרך כלל, רחוק מלהיות אי של יציבות. בסין שוק המניות מתנהג כמו רכבת הרים. באירופה המשקיעים בהמתנה דרוכה לקראת הבחירות בספרד ובארה"ב מחכים לראות מתי (והאם) תעלה הריבית.

במצב כזה, נהוג לייחס לפיזור השקעות את היכולת להתמודד עם אירועים נקודתיים. כך לדוגמה, מי שחשוף בהשקעותיו למדינה אחת בלבד, חשוף לאירועים הפוקדים את המדינה באופן נקודתי, כמו שחיתות או הוצאות ביטחוניות כבדות. לאחרונה, רבים נוטים להשתמש במילת הקסם "גיוון" כמעין שם קוד שפותר את כל הבעיות של עולם ההשקעות.

בפועל, על גיוון השקעות מוצלח להיות מסוגל להתמודד עם בעיית הקורלציה בין השווקים השונים. מי שגיוון את השקעותיו באמצעות חשיפה לספרד, איטליה ופורטוגל, ביצע אמנם גיוון בתיאוריה, אך בעולם המעשי, שלושת השווקים הללו מתנהגים באופן זהה. כל ההקדמה הזו מובילה אותנו למדינה שמהווה כנראה חוף מבטחים בנקודת הזמן הנוכחית - ניו זילנד (כן, אותה המדינה שבה צולמה סדרת הסרטים "שר הטבעות").

יחס חוב תוצר נמוך

מדובר במדינה המוקפת ים, כאשר המדינה הקרובה ביותר אליה היא אוסטרליה, במרחק של 3 שעות טיסה. הניתוק הזה מאפשר לניו זילנד להימנע מהתמודדות עם סוגיות של הוצאות ביטחון מרקיעות שחקים או גלי הגירה גדולים. המדינה נחשבת לאחת הבטוחות בעולם, כאשר שיעור הפשיעה הוא אפסי ולא נדיר שכותרות העיתונים במדינה עוסקות בתחרויות רוגבי או דיג.

דירוג המדינה הוא AA /AA /Aaa מצד חברות הדירוג S&P/Fitch/Moody's. התוצר של המדינה עומד על כ-182 מיליארדי דולר אמריקאי והתוצר לנפש במדינה במונחי כוח קניה עומד על כ-35 אלף דולר אמריקאי לתושב. המטבע המקומי הוא דולר ניו זילנדי (NZD, המוכר בפי המשקיעים "קיווי", על שם הציפור הלאומית של ניו זילנד) הריבית בניו זילנד עומדת על 3% ומדד המניות NZX, המייצג את 50 החברות הגדולות בניו זילנד, עלה בכ-20% בשנה החולפת. בניו זילנד, מעצם היותה משק קטן, לא מאמינים בתחרות ותחת תחרות שתוביל להורדת מחירים, יש שכר מינימום בשיעור של כ-40 שקל לשעה, כאשר במרבית הענפים במשק, השכר לא יורד מ-60 שקל לשעה. יחס החוב תוצר שם הוא כ-35% בלבד (לעומת כ-67% בישראל).

המדינה גם לא נאלצת להתמודד עם הוצאות ריבית גבוהות. בניו זילנד שיעור האבטלה עומד על 5.8% - שיעור לא רע בכלל בהינתן ששיעור ההשתתפות בשוק העבודה עומד על 69.6% לעומת 62.6% בלבד בארה"ב.

סך אוכלוסיית המדינה עומד על כ-4.4 מיליון תושבים, כאשר רק כ-14% מהאוכלוסייה מעל גיל 65 - נתון המצביע על יכולת להמשיך ולייצר צמיחה בטווח הבינוני, ללא בעיית פנסיה מעבר לפינה. כלכלת המדינה נסמכת על ענפי השירותים (74%), התעשיה (19%) והחקלאות (7%). ענף השירותים נסמך על תיירות, כאשר מספר התיירים למדינה עלה מכמיליון תיירים בשנת 1990 לכ-3 מיליון תיירים בשנה שהסתיימה ביוני 2015.

הצמיחה בענף התיירות היא תולדה של השקעות מסיביות שביצעה המדינה בחיזוק הקשרים עם מדינות רלוונטיות בדגש על אוסטרליה וסין. הודות להתחזקות מעמד הביניים בסין, התיירות משם גדלה והודות לחולשת מטבע הקיווי, גדל גם היקף התיירות ממדינות נוספות. ענף החקלאות בניו זילנד מייצא חלק ניכר מהתוצרת שלו, כאשר ענפי החקלאות העיקריים הם בקר ומוצרי חלב, בעיקר של פרה וכבש. ניו זילנד מתהדרת ביחס של 6 כבשים לכל תושב, וזהו נתון חשוב.

בעוד שמחירי הסחורות (נפט, מתכת ועוד) ירדו בחדות, מחירי המזון היו פחות תנודתיים והביקוש למוצרים הללו היה יותר קשיח. לשם המחשה, ב-30 השנים החולפות, גדלה צריכת בשר הבקר הממוצעת לאזרח בסין פי שבע.

האירועים האחרונים בסין לא פסחו על ניו זילנד, אשר נפגעה ממשיכת הכספים מקרנות המשקיעות באסיה והפסיפיק. כאשר יש פדיונות בקרנות הללו, מוכרים גם נכסים סיניים, אבל גם נכסים אוסטרליים וניו זילנדיים. מאז חודש אפריל, נחלש הדולר הניו זילנדי בכ-18% מול השקל והקיווי נסחר כיום ברמתו הנמוכה מול השקל מזה 6 שנים.

בנקאות לדוגמה

מערכת הבנקאות בניו זילנד נחשבת לאחת השקופות, היציבות והשמרניות בעולם. הבנקים במדינה עוסקים בבנקאות קלאסית וממעטים עד כדי נמנעים לחלוטין לעסוק בתחומים הטומנים בחובם סיכון. המדינה מדורגת על ידי מגזין "פורבס" במקום השלישי בעולם כמדינה שנוח לעשות בה עסקים. העליות בשוק המניות יחד עם היחלשות המטבע, הופכות דווקא את שוק החוב במדינה לאטרקטיבי עבור משקיע המעוניין בגיוון תיק ההשקעות שלו.

כך לדוגמה, אג"ח של הבנק ASB המדורגת (BBB ) נסחרת בתשואה של כ-4.8% נקוב בקיווי לפדיון מוקדם ביוני 2019 ואג"ח של KIWIBANK המדורגת (AA ) נסחרת בתשואה של כ-4.2% נקוב בקיווי לפדיון במאי 2020. למי שמעוניין באג"ח הצמודה למדד המחירים לצרכן, איגרת החוב הממשלתית הנקובה בקיווי לפדיון ב-2035, נסחרת בתשואה של כ-2.1% צמוד (לעומת תשואה של כ-1.5% באיגרת החוב המקבילה של ישראל הנקובה בשקל). בשונה ממדינות בהן יש צפי להעלאת ריבית, בניו זילנד הצפי הוא לעוד הורדת ריבית אחת, אשר מחד תומכת בשוק איגרות החוב ומאידך באה כבר לידי ביטוי בשער החליפין.

בסביבת התשואות הנוכחית הנמוכה במונחים היסטוריים ובסביבה כלכלית של חוסר וודאות, ישנם שלושה חוקי השקעה שחשוב להקפיד עליהם: הראשון - לא להשקיע בחברות שיגיעו לחדלות פירעון. השני - לא להשקיע בהשקעות שימחקו לנו את קרן ההשקעה. והשלישי - לא לשכוח את שני הכללים הראשונים. השקעה בניו זילנד היא דוגמה טובה לאפשרות לשמור על ערך הכסף בהשקעות בטוחות עם תשואה אטרקטיבית ותשואה נמוכה באופן יחסי בעת החשיפה למטבע המקומי לאור היחלשותו בתקופה האחרונה.

הכותב הוא ראש דסק אג"ח זר אקסלנס. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מומלצות בניו זילנד:

אג"ח ותעודות סל:

Mighty Power - אג"ח של חברת תשתיות האנרגיה המדורגת BB ונסחרת בתשואה של כ-4.8% נקוב בקיווי לפדיון מוקדם ביולי 2019

Kiwibank - אג"ח של הבנק המדורגת AA נסחרת בתשואה של כ-4.2% נקוב בקיווי לפדיון במאי 2020

Fonterra - האג"ח של חברת מוצרי החלב מדורגת AA- בידי פיץ' ונסחרת בתשואה של כ-4% לפדיון באוקטובר 2021

Fletcher - אג"ח קצרה לפדיון במאי 2016 של חברת הציוד המכני, נסחרת בתשואה של כ-4%

למי שמעוניין באג"ח ארוכה הצמודה למדד המחירים לצרכן, האג"ח הממשלתית הנקובה בקיווי לפדיון ב-2035, נסחרת בתשואה של כ-2.1% צמוד (לעומת תשואה של כ-1.5% באג"ח המקבילה של ישראל הנקובה בשקל)

תעודות סל שמחקות את מדד MSCI New Zealand

מניות:

Fletcher - בשנה החולפת מחיר מנייתה של החברה ירד בכ-20% לאור חולשת שוק הנדל"ן בזמן ששוק המניות בניו זילנד עלה ב-20%

Westpac - קבוצת הבנקאות השנייה בגודלה בפסיפיק, בשווי שוק של כ-79 מיליארד דולר. המשבר הפיננסי באירופה מסייע לקבוצות הבנקאיות בפסיפיק לאור העובדה שהן נתפסות כיציבות יותר ומהוות בעבור הלקוחות האמידים חלופה לבנקאות באירופה

Infratil - חברת התשתיות, הפועלת בתחומי שדות תעופה, אנרגיה מתחדשת ומחזור פסולת, נסחרת בשווי של כ-1.19 מיליארד דולר ונמצאת כיום ברמות שיא עם צפי להמשך צמיחה