נתניהו ושטייניץ הדיחו את יו"רית רשות החשמל אורית פרקש-הכהן

התיקון לחוק רשות החשמל שאושר היום פה-אחד בממשלה מסמיך את שטייניץ לבחור ראש חדש לרשות שתוקם ב-2016 ■ ל"גלובס" נודע כי שטייניץ הפעיל לחץ על פרקש-הכהן להתפטר ■ הערכות: במקומה יתמנה לתפקיד שאול מרידור

אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי
אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי

הדחה בחקיקה: התיקון לחוק רשות החשמל, שאושר היום (ד') פה-אחד בממשלה, מסמיך את שר האנרגיה, בהיוועצות עם שר האוצר ובאישור הממשלה, לבחור את ראש הרשות החדשה שתוקם ב-2016. המשמעות היא שיושבת-ראש רשות החשמל, אורית פרקש-הכהן, תסיים את תפקידה מיד עם כינונה של הרשות החדשה.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים התנהל בנושא מאבק מאחורי הקלעים בין רה"מ בנימין נתניהו ושר התשתיות יובל שטייניץ, לשר האוצר משה כחלון והדרגים המקצועיים באוצר שניסו למנוע את הדחתה של פרקש-הכהן. שטייניץ החרים אתמול את ההצבעה בקבינט החברתי-כלכלי על יישום המלצות ששינסקי 2, במחאה על סירובו של כחלון לשתף פעולה במהלך ההדחה.

עוד נודע ל"גלובס" כי לאחרונה הופעלו לחצים מצד שטייניץ על פרקש-הכהן לפרוש ולסיים את תפקידה מרצון. בין יו"רית רשות החשמל לשר האנרגיה יש חילוקי דעות בנושא מתווה הגז. לטענת גורמים באוצר, גם נתניהו פעל באופן אישי מאחורי הקלעים על מנת להבטיח כי פרקש-הכהן תסיים את תפקידה. פרקש-הכהן, נזכיר, לא הסתירה את התנגדותה למתווה הגז שמקדם נתניהו ואף טענה שיש מקום לפתוח מחדש את הסכם הגז בין "תמר" לחברת החשמל - למרות העובדה שההסכם אושר בזמנו בין היתר על-ידי רשות החשמל בראשותה. בסביבתו של נתניהו ראו ברשות החשמל גורם שאחראי להדלפת פרטים מתוך הדיונים של צוות קנדל שעסק בגיבוש המתווה.

על-פי הערכות, באוצר ובמשרד האנרגיה מייעדים את התפקיד לסגן ראש אגף התקציבים לשעבר, שאול מרידור, שאמור לשמש כפרויקטור להקמת הגוף החדש במשרד האנרגיה.

בתוך כך, שרי הממשלה הביעו הבוקר במהלך הישיבה הסכמה גורפת לכך ששר האנרגיה הוא זה שצריך לקבוע מי יעמוד בראש הגוף החדש, ככלי עזר ליישום מדיניות. השרים העלו בדיון את הקושי לעבוד מול רשויות עצמאיות לנוכח הרגולציה שמבטלת את השפעתם. שרת התרבות מירי רגב אמרה כי היא תומכת בהצעה משום ש"יש רשויות שאי אפשר לעבוד איתן". גם שר הפנים סילבן שלום מתח ביקורת על המצב שנוצר ושאינו מאפשר לשרים להשפיע.

לטענת מבקרי המהלך, הצעת החוק שאושרה מחזירה למעשה את קביעת תעריף החשמל לצרכן לידי הפוליטיקאים. רשות החשמל הוקמה ב-96' כדי לקבוע את מחיר החשמל לצרכן במנותק מלחצים פוליטיים. אחרי פחות מ-20 שנה שמה היום כאמור הממשלה קץ לכך והמצב יחזור לקדמותו, כאשר מי שיקבע את מחיר החשמל יהיה משרד האנרגיה. תומכי המהלך, לעומת זאת, טוענים כי החוק מבטיח שלא תהיה התערבות מצד הדרג הפוליטי בקביעת התעריף. לדבריהם, מעמד הרשות לא יהיה שונה ממעמדה של רשות המים שקובעת את תעריפי המים באופן עצמאי, כשלשר התשתיות יש לכל היותר סמכות להופיע בפני מליאת הרשות ולהציג את טענותיו.

מלשכת שר האנרגיה נמסר בתגובה כי "לאור החלטת הממשלה על הקמתה של רשות החשמל המאוחדת, ייבחר לה מנהל שייכנס לתפקידו בתחילת 2016. יודגש, כי שר האנרגיה ימשיך לעבוד בשיתוף-פעולה מלא עם רשות החשמל ומינהל החשמל עד להקמתה של רשות החשמל המאוחדת".

מרשות החשמל נמסר: "עמדתה המקצועית של הרשות לחשמל ביחס לפגיעתו החמורה של מונופול הגז בישראל על צרכני החשמל בישראל ועל פיתוח התחרות במשק החשמל, ידועה ואף פורסמה לציבור באופן פורמלי, כמתחייב מתפקידה המקצועי. במסגרת זו אף פרסמה הרשות לחשמל דוח מומחה בינלאומי בעקבותיו פסלה שלושה הסכמי גז בשנה האחרונה וסירבה לגלגלם על תעריף החשמל, בשל פגיעתם בטובת הציבור. כידוע, הרשות לחשמל לא שותפה כלל בדיוני צוות קנדל, ועל כן אין כל יסוד לטענה המועלית בקשר למסירת מידע שקשור לעבודת הועדה. כל טענה כזו מנותקת מהמציאות.

שנית, בין יו"ר הרשות לחשמל לבין שר האנרגיה המכהן ד"ר שטייניץ אכן קיימת מחלוקת עניינית ומהותית ביחס לחשיבות שמירת פעילותה העצמאית של רשות החשמל כגוף מקצועי שהוא שומר סף של הציבור ובנוסף גם בסוגיית הגז. אין המדובר בשום פנים ואופן במחלוקת אישית. בין יו"ר הרשות לבין השר מתקיימת עבודה מקצועית תוך הערכה הדדית, והרשות דוחה כל ניסיון להפוך סוגיה עקרונית זו לעניין פרסונלי ורכילות זולה".

"דגל שחור"

ח"כ שלי יחימוביץ' אומרת כי "דגל שחור מתנוסס מעל פיטוריה של הרגולטורית המצטיינת והאמיצה, יו"ר רשות החשמל אורית פרקש-הכהן. פיטוריה הם לא פחות מבריונות נוסח עולם הפשע. מדובר ברגולטורית מבריקה, עצמאית ודעתנית, שנלחמה כלביאה על האינטרס הציבורי אל מול חברות הגז, עד שהושתקה כליל בחודשיים האחרונים.

"מתברר כי במדינה שבה טייקוני הגז שולטים בממשלה, גם שתיקתה של פרקש-הכהן לא הצילה אותה מהדחה חד-צדדית, שאין לה ולו נימוק מקצועי יחיד. פרקש-הכהן לא היססה להפעיל את סמכותה ולפסול עסקאות לרכישת גז במחירים מופקעים, הייתה הרגולטורית היחידה שהזמינה חוות דעת בנושא המחירים ממומחה בינלאומי, והראשונה שהטילה את הפצצה שאם לא יוטל פיקוח על המחירים המופקעים, העלות לציבור תצטבר לכדי 100 מיליארד שקלים.

"פרקש-הכהן עשתה את מה שאסור לרגולטור חפץ חיים לעשות: היא מלאה את תפקידה, והעונש לא אחר להגיע. יצויין כי ההתנהגות כלפיה הייתה כה ברוטלית עד שאפילו עמדתה של רשות החשמל לגבי מתווה הגז, הועלמה כליל ונמחקה באתר משרד האנרגיה. מדובר במסר מסוכן ביותר למשרתי הציבור העצמאיים שעוד נותרו. אל תהיה צודק. תהיה חכם ותשתוק. תתיישר או שתסולק בבושת פנים.

"בכוונתי לפנות ליועץ המשפטי לממשלה כדי שיורה לממשלה לעכב לאלתר את הפיטורים הבלתי-חוקיים", אמרה.

מלשכתו של שר האנרגיה שטייניץ, נמסר כי הוא "דוחה בתוקף את הפרשנות הפרסונלית שניתנה לרפורמה ברשות החשמל. המדובר ברפורמה חשובה, שמאחדת בין רשות החשמל למינהל החשמל, וכמו רוב הרפורמות מסוג זה, היא כוללת בחירת יו"ר חדש שיוביל את גיבוש הרפורמה והגוף החדש לאחר כניסת הרפורמה לתוקף. השר שטייניץ מעריך את עבודתה המקצועית של יו"ר רשות החשמל, עו"ד אורית פרקש-הכהן, ומתכוון להמשיך לעבוד איתה בשיתוף-פעולה מלא".