כחלון לפלוג: "הכי קל לחזור הביתה בשלום"; פלוג: "חוצפה"

המתיחות בין השניים - על רקע התנגדות בנק ישראל ליוזמות שר האוצר בענף הבנקאות

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר

מתיחות אישית בין שר האוצר משה כחלון לנגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג על רקע התנגדות בנק ישראל למהלכים שמקדם כחלון בתחום הבנקאות. ל"גלובס" נודע כי בין פלוג לכחלון התנהלו אתמול חילופי דברים קשים במהלך ישיבת הקבינט הכלכלי-חברתי לאישור חוק ההסדרים.

פלוג וראש מחלקת המחקר בבנק ישראל, פרופ' נתן זוסמן, תקפו בחריפות את יוזמת כחלון לאפשר לגופים חוץ-בנקאיים לגייס מימון בשוק ההון ואף הזהירו שהיוזמה מסכנת את יציבות המשק. בתגובה לדברים אמר כחלון, בהתכוונו לפלוג, כי "הכי קל זה לחזור הביתה בערב בשלום" והוסיף כי מנהיגות דורשת לקיחת סיכונים. לדברי נוכחים בישיבה פלוג סיננה בתגובה לדבריו של כחלון "חוצפה". דוברו של כחלון אמר שפלוג לא אמרה את האמירה המיוחסת לה.

באוצר שורר תסכול רב נוכח התנגדותו של בנק ישראל למהלכי קידום התחרות של כחלון. בין המקורבים לשר האוצר ישנם כאלה המאשימים את הבנק בכך שהוא פועל כ"לוביסט של הבנקים". כחלון עצמו מקפיד שלא לתקוף את בנק ישראל ואת הנגידה, אך אינו מסתיר את אכזבתו מההתנגדות למהלכיו.

אף שהיועמ"ש יהודה וינשטיין היה זה שקיבל את ההחלטה הסופית להוציא מחוק ההסדרים את ההצעה להקים מאגר מרכזי לנתוני אשראי, באוצר משוכנעים שבנק ישראל הוא זה ששכנע את וינשטיין בכך. לעומת זאת, הבנק המרכזי לא הצליח במאמציו להוציא מחוק ההסדרים את ההצעה לאפשר לגופים חוץ-בנקאיים לגייס אשראי. על פי ההצעה, עד להקמת רשות לפיקוח על הגופים החוץ-בנקאיים יוגבל היקף האשראי שיוכלו גופים אלה לגייס בבורסה ל-2.5 מיליארד שקל, אך שר האוצר יוכל להעלות את התקרה ל-5 מיליארד שקל.

בנק ישראל גורס שיש לדחות את הצעת החוק הזו "עד לכינונה של רשות פיקוח על גופי אשראי חוץ-בנקאיים" ומזהירה כי "שינוי החוק, בטרם הקמת רשות הפיקוח, עלול לסכן את הציבור והמשק בתוך זמן לא רב". הבנק אף ציין שההצעה משרתת כיום חברה אחת, והכוונה היא ככל הנראה לחברת האשראי החוץ-בנקאית של האחים נאווי.

יוזם ההצעה לאפשר לגופים חוץ-בנקאיים לגייס חוב בשוק ההון, ח"כ אלי כהן, טען אתמול כי "בנק ישראל לא טרח להציע מנגנוני פיקוח על פניות ושיחות עם נציגיו. טוב יעשה אם נוסף על האזהרות ייקח חלק בקידום שוק האשראי הריכוזי שעליו הוא אמון במטרה להציע אשראי במחיר הוגן במיוחד במגזר הריכוזי ביותר של העסקים הקטנים והבינוניים".

כהן אמר היום כי נפגש עם נציגי הבנק והיה אמור לקבל התייחסות עד 15 ביולי להצעותיו - אך לא קיבל כל התייחסות לכך. בראיון לגלי צה"ל אמר כי "בנק ישראל עומד בראש המערכת הכי ריכוזית. את הריכוזיות הזו כולנו משלמים, גם בריביות של עסקים קטנים ובינוניים, גם בזה שרובנו לקוחות שבויים של הבנקים וגם בריביות של כרטיסי האשראי".

גורמים בבנק ישראל אמרו כי תמיכתו של הבנק בקידום התחרות באשראי הצרכני אינה מוטלת בספק ומציינים כי בין היתר כי הבנק שותף בוועדת שטרום, תומך בחוק נתוני אשראי ולקח על עצמו להקים את מאגר נתוני האשראי. לגבי הטענה כי הבנק מקדם אינטרסים של הבנקים אמרו אותם גורמים כי היא אינה ראוייה להתייחסות.

שר האוצר מסר כי הוא אינו עוסק ברכילות.