תיירות עם ערך מוסף: ביקור בחווה אקולוגית באיסלנד

בין מעיינות חמים, גייזרים ואגמי בוץ, ממוקמות באיסלנד חוות אקולוגיות המציעות טיול בנופים דרמטיים בשילוב עם התנדבות בחקלאות המקומית ■ לקראת החגים "גלובס" מציע ביקור בכפרים ייחודיים ברחבי העולם; הפרויקט המלא - במהדורה המודפסת

חווה אקולוגית באיסלנד / צילומים: חברת גו–אקו וגיל פז
חווה אקולוגית באיסלנד / צילומים: חברת גו–אקו וגיל פז

כפרי אמנים ביפן, כפר יוגה ומדיטציה בתאילנד ולימודי מלאכה אצל שבט האינקה בפרו; לקראת החגים "גלובס" מציע ביקור בכפרים ייחודיים ברחבי העולם המשלבים תיירות עם ערך מוסף.

הפרויקט המלא מופיע במהדורה המודפסת של "גלובס". להלן טעימה ממנו:

קווראגרדי (Hveragerdi) היא עיירה קטנה, השוכנת 45 ק"מ ממזרח לרקוויאק, בירת איסלנד. קהילת המקום, המונה כ-1,700 איש, יושבת על שדה גיאותרמי פעיל, המספק אנרגיה למאות חממות שבהן מגדלים התושבים פרחים, ירקות ואפילו בננות לאורך כל השנה. פירוש השם קווראגרדי הוא "גן המעיינות החמים". לא רחוק מכאן נמצא גופודאלור - עמק הקיטור, עמק שכולו מעיינות חמים, גייזרים ואגמי בוץ חם מבעבעים.

אולם חלק גדול מהמטיילים מגיעים לכאן במטרה לשלב טיול עם התנדבות בחווה האקולוגית שמספקת את צרכיהם של מרפאה ובית ההבראה של האגודה האיסלנדית לבריאות טבעית ולשיקום. בכל שנה מגיעים למקום כ-2,000 מטופלים, ונהנים מטיפול הוליסטי בגישה שבונה את הביטחון העצמי ואת האחריות האישית של המטופלים על עצמם ועל בריאותם.

חברת גו-אקו הישראלית www.goeco.co.il, המתמחה בטיולי התנדבות, מסייעת למי שמעוניין להגיע למקום ולהשתלב בעבודת הטיפול בגינות צמחי המרפא, בייעור ובחממות הירקות.

יעל מלובני (65), נסעה עם חברה טובה, שתיהן אחיות בכירות שעסקו בתפקידי ניהול במערכת הרפואית בארץ, ומאז שיצאו לפנסיה הן לא נחות. "טיילנו בכל העולם ועשינו הכול, הפעם חיפשנו חוויה של התנדבות ומפגש עם אנשים, אבל לא בתחום שלנו, סביב הרפואה והסיעוד. עבורנו העיסוק בחקלאות היה אוורור.

"רצינו משהו קצת שונה - וזו הייתה קליעה בול. כבר בערב הראשון במפגש היכרות נוצרה שיחה על ישראל, מצאנו את עצמנו נותנות שיעור באזרחות עד אחרי חצות, לאנשים שלא שומעים על הארץ שום דבר אמיתי, רק מה שבכותרות.

"חשנו ממש בשינוי עמדות כלפינו. מאנשי המקום קיבלנו המון מחמאות על העבודה הרצינית, על הזריזות והאחריות. הכרנו אנשים מכל קצוות העולם, צעירים ומבוגרים. מספרד, מגרמניה, מסלובניה, מצרפת, מקנדה, מהודו, בני 22 ועד גילנו, וביניהם ישראלית נוספת".

גיל פז (32), סטודנט לחינוך ומדריך חברתי במסגרות של חיילים ונוער, התנדב בחווה בסתיו בשנה שעברה. בשיאה של התקופה פז חגג את ראש השנה עם תפוח בדבש בקרב קבוצת חבריו החדשים, שהגיעו מיפן, קוריאה, גרמניה, פולין, הודו ומאלטה. "זה היה ערב מאוד מיוחד. ביום אחר התפתחה שיחה על השואה, היו גם דברים כבדים, שיחות על העתיד, על תוכניות וחלומות".

"הבחירה שלי באיסלנד הייתה די מקרית. רציתי לנסוע לטייל וחיפשתי משהו עם התנדבות ומפגש עם אנשים, שאוכל גם להמשיך לטייל איתם. גיליתי שקשה למצוא מסלולים להתנדבות עצמאית, ללא תשלום, למרות שיש משהו אבסורדי בתשלום עבור התנדבות. התיווך של גו אקו היה מצוין ויעיל, וגם האירוח מאוד מוצלח: אוכל טוב, בריכות גאותרמיות, תנאי מגורים נוחים, ובסה"כ מעל לציפיות".

כל אחד מהם הקדיש שבועיים להתנדבות ושבועיים נוספים לטיול באיסלנד, על נופיה הדרמטיים. "העבודה בחווה מתנהלת בסדר יום חקלאי: קמים ב-7 בבוקר עובדים 7-8 שעות, עם הפסקות לארוחות ואחה"צ-ערב מוקדשים לטיולים, לחיי חברה ולבילוי. נסענו עם המארחים למעיינות חמים ולהרים מדהימים באזור.

"מבחינתי היה מדהים לגלות שהמקום מבוסס כולו על עבודת מתנדבים, עם מעט מאוד צוות קבוע. אנשים באים מתוך רצון טוב, והעבודה בטבע מתגברת על מגבלות של שפה ומרחקי תרבות. קוטפים עגבניות והחוויה מחברת גם לטבע וגם לאנשים. יש מאחורי זה גם חשיבה חברתית על מפגשים בין-תרבותיים, מאכלים, שיחות, בילוי וחיים משותפים. בזמן קצר נוצרו ממש יחסים משמעותיים. התגבשנו כקבוצה בחוויה קוסמופוליטית".

חווה אקולוגית באיסלנד

עבור מי: בודדים, זוגות וקבוצות קטנות, בגילאי 18-70

הגעה: בטיסה לרייקיאוויק הבירה

מחיר לשבועיים: 590 דולר (לא כולל טיסות), כולל לינה ו-3 ארוחות ביום

חווה אקולוגית באיסלנד / צילומים: חברת גו-אקו וגיל פז
 חווה אקולוגית באיסלנד / צילומים: חברת גו-אקו וגיל פז