האוצר מעמיק את הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה ל-4.5%

הקיצוץ הנוסף ייפרס על פני שנתיים, כך שב-2015 יקוצץ 1%, וב-2016 עוד 0.5% ■ הקיצוץ הרוחבי יחול במלואו על תקציבי הפעילות של כל המשרדים, והחריג היחיד ממנו יהיה תקציב ההשכלה הגבוהה, שהקיצוץ בו הופחת בכ-40%

אמיר לוי / צילום: תמר מצפי
אמיר לוי / צילום: תמר מצפי

האוצר החליט להעמיק את הקיצוץ הרוחבי בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה על-מנת לממן תוספות בהיקף מיליארד שקלים שקיבלו שרי הממשלה במהלך ישיבת אישור התקציב.

תקציב המדינה ל-2015 ו-2016 אושר לפנות בוקר (ה') בישיבת הממשלה בתמיכתם של 20 שרים. שר הביטחון משה יעלון נמנע בהצבעה, למרות שראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר לכל המשתתפים כי התקציב שאושר למערכת הביטחון יגדל במהלך השנה באופן משמעותי. שרי ש"ס תמכו בסופו של דבר בתקציב לאחר שהובטח להם כי ועדה משותפת למשרדי האוצר והכלכלה תדון ביישום ההצעה לפטור ממע"מ למוצרי יסוד.

על-פי החוק יונח התקציב על שולחן הכנסת עד ל-31 לאוגוסט ויאושר סופית לא יאוחר מה-19 בנובמבר. במהלך הלילה החליט האוצר להגדיל ב-50% את הקיצוץ הרוחבי מ-3% ל-4.5%, וזאת על-מנת לממן תוספות למשרדים השונים. הקיצוץ הנוסף ייפרס על פני השנתיים כך שב-2015 יקוצץ 1% וב-2016 עוד 0.5%. הקיצוץ הרוחבי יחול במלואו על תקציבי הפעילות של כל המשרדים והחריג היחיד ממנו יהיה תקציב ההשכלה הגבוהה שהקיצוץ המתוכנן בו הופחת בכ-40%.

במהלך הישיבה הלילית הושגו הסכמות בין שר האוצר משה כחלון והממונה על התקציבים אמיר לוי לבין שרת התרבות מירי רגב, עם שר הפנים סילבן שלום עם שרי ש"ס ושרי הבית היהודי. גם שרי הליכוד חיים כץ ויריב לוין יקבלו תוספות לתקציבי משרדיהם. תוספות שעדיין לא תוקצבו הן 120 מיליון שקל למימון הרפורמה בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית ותוספת שבהיקף של כ-800 מיליון שקל לשכר חיילי החובה שעדיין לא ברור האם תשולם כהעלאת שכר או כחלק ממענק השחרור.

באוצר רואים הישג בהסכמת המפלגות לרידוד (קיצוץ) של 40% בסכומים שהובטחו להם במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. בעקבות כך צפויה לקטון גם עלות הפטור ממע"מ על מוצרי יסוד לש"ס ממיליארד לכ-600 מיליון שקל. הישג משמעותי נוסף הוא בהכנסת הנומרטור - מסגרת תקציב רב-שנתית - כלי ניהולי שנועד למנוע בעתיד חריגות תקציביות כמו זו שנגרמה עקב ההבטחות שניתנו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.